סטודנטים במסלול כתיבה כותבים ביקורת תרבות

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הוקם ומופעל על ידי הסטודנטים בחוג לתרבות, יצירה והפקה במכללת ספיר

חוק ההמלצות

לאחר תקופה ארוכה בה נצמדתי ללוח השידורים, חטאתי בצפייה פיראטית או סיכנתי את המחשב שלי באינסוף ווירוסים בעקבות קליק אחד על חלונות קופצים מפוקפקים למיניהם – החלטתי להקשיב בעצתם של חבריי המנוסים ורכשתי מנוי לשירות הסטרימינג (צפייה ישירה) של חברת נטפליקס (Netflix). האמת, אני לא מבינה איך לא עשיתי את זה קודם. אם גם אתם שחקנים חדשים בפלטפורמה שהגיעה לישראל לפני כשנתיים בלבד, תנו לי לערוך לכם היכרות קטנה עם שלוש הסדרות שהצפייה בהן היא חובה:

במקום הראשון: (La Casa de Papel (Money Heist) (2017

יוצר הסדרה: אלכס פינה

ז'אנר: פשע ומתח

ציון:

8.8/10 (לפי מדד IMDB)

4.5/5 (לפי מדד Rotten Tomatoes)

קבוצה של פושעים פורצת למפעל ייצור כספים בספרד במטרה לבצע את הפשיעה הכי גדולה בהיסטוריה של המדינה. לאורך כל הסדרה מתבצרת הקבוצה במפעל יחד עם עוד 67 בני ערובה וכמויות אדירות של נשק, מה שמעכב את פשיטת המשטרה על המקום ובכך מקנה לקבוצת הפושעים מספיק זמן לייצר לעצמם מעל 2.5 מיליון יורו. את כל מהלכי הפריצה המתוחכמת תכנן במשך עשר שנים מי שמכנה עצמו "הפרופסור" (Alvaro Morte), בחור צעיר וגאון שבעל כורחו מוצא את עצמו נקשר למפקחת המשטרה שאחראית על מבצע חילוץ בני הערובה. מטעמים אסטרטגיים, זהותם האמתית שלו ושל קבוצת הפורצים חסויה, אך ככל שמתגלים פרטים על חייהם האישיים, כך עולות הספקות בנוגע להצלחת התכנית המחושבת. נכון לעכשיו לסדרה יש רק עונה אחת (בת 13 פרקים), אך העונה השנייה צפויה לעלות בקיץ הקרוב ותתווסף גם לספרייה של נטפליקס. נכון, הסדרה היא בשפה זרה (ספרדית), אבל אל תתנו לעובדה הזאת להרתיע אתכם. התוכן המעולה (והתרגום שבלעדיו לא היינו מסתדרים) מחפה על כל מאמץ בהסתגלות למבטא החדש שעל המרקע.

קרדיט: צילום מסך מתוך "Netflix"

במקום השני: (2014) "Bojack Horseman"

יוצר הסדרה: רפאל בוב-ווקסברג (עבור נטפליקס)

ז'אנר: אנימציה-קומדיה סאטירית

ציון: 

8.5 (לפי מדד IMDB)

4.7/5 (לפי מדד Rotten Tomatoes)

Bojack Horseman היא מעין מיקס של הסדרות ריק ומורטי, פמלי גאי, ועוד איזו תכנית ריאליטי-טראש מהוליווד. הסדרה זכתה בשנתיים האחרונות בלא מעט פרסים בקטגוריות כמו "סדרת האנימציה הטובה ביותר" ו-"התסריט הטוב ביותר". במרכז העלילה  בוג'ק (בדיבובו של ויל ארנט), סוס-אדם עם כרס בירה (מצויר כמובן), שבעברו הרחוק היה שחקן סיטקום מצליח, אך מאז נפילת התכנית בה כיכב הוא ממשיך להיאחז בתהילתו החולפת. בוג'ק מתגורר בוילה גדולה בהוליווד יחד עם טוד (בדיבובו של אהרון פול), צעיר בטלן שהתעורר בביתו של בוג'ק בוקר אחד ומאז לא עזב. לסדרה ארבע עונות ו-28 פרקים. אם פספסתם כמה פרקים, אל דאגה! Bojack Horseman היא מסוג הסדרות שאפשר ליהנות מהן ולהבין אותן גם בצפייה לסירוגין. הפרקים קצרים וקלילים, הדמויות מקוריות ומצחיקות, הטקסט סאטירי עם נגיעות של הומור שחור.

קרדיט: צילום מסך מתוך "Netflix"

במקום השלישי: (Easy" (2016"

יוצר הסדרה: ג'ו סוואנברג

ז'אנר: קומדיה

ציון:

6.8 (לפי מדד IMDB)

3.8/5  (לפי מדד Rotten Tomatoes)

אחת מסדרות המקור של נטפליקס (Netflix Original), שאמנם לא זכתה לסיקורים רבים, אבל זה רק בגלל שהיא הקדימה מעט את זמנה. העלילה מתרחשת בשיקגו ועוקבת אחר קבוצה מגוונת של צעירים, שכמו כולנו, מתקשים להתמודד עם נסיבות החיים המבלבלות שהביאה עמה רוח המאה ה-21. מבנה הסדרה (בת שתי עונות) הוא אקלקטי ולא רציף, כשכל פרק הוא מעין אפיזודה קצרה מחייהן של דמות אחת או שתיים ספציפיות. מה שהופך את הסדרה לכל כך טובה הוא קאסט של שחקנים וותיקים ואהובים כמו אורלנדו בלום, דייב פרנקו, איה קאש, ג'יין אדמס ועוד. הסדרה מצליחה לשקף היבטים תרבותיים מעניינים מתוך המציאות היומיומית ומעלה בצופה מחשבות על סוגיות תרבותיות שאינן נכללות בשיח החברתי הקונבנציונלי, כמו מערכות יחסים פתוחות, זנות כבחירה לגיטימית ומשברים מגדריים.

קרדיט: צילום מסך מתוך "Netflix"