סטודנטים במסלול כתיבה כותבים ביקורת תרבות

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הוקם ומופעל על ידי הסטודנטים בחוג לתרבות, יצירה והפקה במכללת ספיר

אוסקרלנד

בשבוע הבא (בלילה שבין הארבעה לחמישה במרץ) יתקיים טקס פרסי האוסקר של האקדמיה האמריקאית לקולנוע בפעם ה-90, והשנה הוא צפוי להיות טעון מתמיד בעקבות פרשות ההטרדות המיניות שהסעירו את הוליווד. בשנים האחרונות אירוע טקס פרסי האוסקר מקבל תשומת לב גם בהקשרים חוץ-קולנועיים, כאשר מיטב השחקנים והיוצרים בהוליווד מנצלים את מעמדם על מנת להעביר מסר חברתי כזה או אחר, בין אם מדובר על אמירות נגד נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ; פערי השכר בין נשים וגברים בתעשייה (פטרישיה ארקט והנאום הבלתי נשכח שלה משנת 2015); או מספר המועמדים השחורים בקטגוריות השונות – נושא שנדון רבות בטקס האוסקר 2015 (עם 93% מועמדים לבנים, כאשר בקטגורית המשחק אין אף מועמד שחור) והמשיך לנאום "טקס פרסי הלבנים" של הקומיקאי כריס רוק, שהנחה את הטקס ב-2016.

את הפרומו למה שכנראה יקרה בטקס הקרוב קיבלנו כבר בטקס פרסי גלובוס הזהב האחרון, עם שיאו של קמפיין MeToo#, כאשר כלל הנוכחים באולם (טוב, כמעט כולם) לבשו בגדים שחורים וענדו את סיכות ה- Time's Up (תנועת סלבריטאי הוליווד נגד תקיפה מינית). מחאת הלבוש השחור המשיכה גם לטקס פרסי הבאפט"א (פרס האקדמיה הבריטית לקולנוע וטלוויזיה) שהתקיים בשבוע שעבר. אמנם בטקסים הגדולים האחרים שנערכו מאז גלובוס הזהב (טקס פרסי המבקרים וגילדת הבמאים) היה קצת פחות רעש בנושא, אבל מאז עלו עוד ועוד עדויות של עוד נשים שהוטרדו מינית בידי בעלי כוח בתעשיית הקולנוע ההוליוודית.
אבל בין מחאה זו או אחרת הדרמה האמיתית מתרחשת שבועות רבים לפני הטקס עצמו ועד לרגע האחרון עם ההימורים וההשערות לגבי הזכיות בפרס הנחשק – מי יזכה, בכמה פרסים והאם תהיה תפנית מפתיעה בעלילה בעקבות הזכיות בטקסים הקודמים? עם מספר מועמדים בולטים ביותר בקטגוריות השונות, התחרות השנה עלולה להיות מפתיעה מתמיד.

מקדורמנד ב"שלושה שלטים מחוץ לאבינג, מיזורי" Photo by Merrick Morton. © 2017 Twentieth Century Fox Film Corporation All Rights Reserved

בקטגורית הסרט הטוב ביותר "צורת המים" (שהתחיל לעשות רעש בעיקר אחרי טקס גלובוס הזהב) ו"שלושה שלטים מחוץ לאבינג, מיזורי" מתמודדים ראש בראש על הפרס הנחשק ומשאירים אבק לשאר המתמודדים. למרות ש"שלושה שלטים" זכה בפרס הבאפט"א וגלובוס הזהב בקטגורית סרט הדרמה הטוב ביותר, ל"צורת המים" נרשם יתרון קל בקרב המהמרים באתרים השונים. אם ל"ליידי בירד" היה סיכוי לפני חודש, נראה שעכשיו הוא ירד מהפרק.

בקטגורית הבמאי הטוב ביותר למרות הזכייה של גיירמו דל טורו ("צורת המים") בטקס פרסי הבאפט"א ובגלובוס הזהב, התחזית נוטה דווקא לטובת הבמאית (האישה היחידה מבין חמשת המועמדים לפרס) גרטה גרוויג, על הסרט "ליידי בירד" – אחד הסרטים המפתיעים והמוצלחים של עונת הפרסים הנוכחית.
בקטגורית השחקן הראשי הטוב ביותר עם זכייה בכל טקס אחר בקטגוריה הזו, הרוב המוחץ של אתרי ההימורים נוטה לטובת גארי אולדמן, על תפקידו כווינסטון צ'רצ'יל בסרט "שעה אפלה" (בבימויו של ג'ו רייט). בינינו? צריך לתת לו אוסקר רק על כמות הסיליקון וחליפת השומן שנאלץ ללבוש במשך שעות לאורך צילומי הסרט. אם אולדמן לא היה מועמד, הפרס כנראה היה הולך לטימותי שאלאמיי על תפקידו בסרט "קרא לי בשמך". הביקורות לגבי הסרט אמנם היו מעורבות אבל בצ'למנט כולם התאהבו כבר מהרגע הראשון.

בקטגורית השחקנית הראשית הטובה ביותר הפייט הוא בין פרנסס מקדורמנד ("שלושה שלטים") לבין סירשה רונאן ("ליידי בירד") עם יתרון משמעותי למקדורמנד. אבל האקדמיה יודעת גם להפתיע, והסיכויים של רונאן לזכות לא רעים בכלל.

גארי אולדמן כווינסטון צ'רצ'יל בסרט "שעה אפלה". זיהיתם?

נציגי "שלושה שלטים" מככבים גם בקטגורית שחקן המשנה הטוב ביותר, עם סאם רוקוול, שכבר זכה כבר ב-22 פרסים שונים על הופעתו בסרט זה (נכון לרגע כתיבת שורות אלה). בקטגורית שחקנית המשנה הטובה ביותר ישנה תחרות צמודה בין אוקטביה ספנסר על תפקידה בסרט "צורות המים" לבין אליסון ג'ני על תפקידה בסרט "אני, טוניה", עליו זכתה כבר בפרסי הבאפט"א וגלובוס הזהב בקטגוריה זו.

אבל למהמרי האוסקר המתמידים יש גם הומור פנימי ומלבד המועמדויות הרשמיות של האקדמיה כולם רוצים לדעת – האם גם השנה נזכה לראות שחקנית משתטחת על במת האוסקר? התשובה, לפי אתרי ההימורים, היא – כן. בהימור על מי ינאם את נאום הזכייה הארוך ביותר, התחזיות היו בהתחלה לטובת הזוכה (הגבר) בפרס השחקן הטוב ביותר, אבל בשבועות האחרונים הקערה התהפכה על פיה ושני שליש מהמהמרים חושבים שזו תהיה דווקא הזוכה בפרס השחקנית הטובה ביותר; אולי בגלל ההבנה שהפוטנציאל לנאומים סגנון אופרה ווינפרי ברוח Me Too גדול יותר בקרב שחקניות מאשר שחקנים. על דבר אחד עדין אין דיון נרחב מדי ברשת והוא – כמה זמן ייקח למנחה הטקס ג'ימי קימל, שהנחה את הטקס גם בשנה שעברה, להריץ בדיחה על הפאדיחה של אוסקר 2017. למי שלא זוכר, "לה לה לנד" הוכרז בטעות כזוכה בפרס הסרט הטוב ביותר, ולקח כמה דקות עד שמישהו הבחין בטעות והזמין לבמה את "אור ירח", הזוכה האמיתי בפרס.

טקס פרסי האקדמיה האמריקאית לקולנוע יתקיים ב-5.3.2018 בשעה 3:00 (לפנות בוקר), שעון ישראל. הטקס יהיה זמין לצפייה ב-yesVOD החל מיום שני (5.3) וב-yes1 (גרסה מתורגמת) ביום שלישי (6.3) בשעה 21:30

לרשימת המועמדויות המלאה באתר CNN