סטודנטים במסלול כתיבה כותבים ביקורת תרבות

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הוקם ומופעל על ידי הסטודנטים בחוג לתרבות, יצירה והפקה במכללת ספיר

חג פורים חג פורים, חג גדול למזומנים

פורים אמור להיות היום האחד בשנה שניתנת לנו ההזדמנות להיות מי ומה שאנחנו לא, לרוץ עם הדימיון ו"להביא אותה" בתחפושת. אבל איכשהו התחפושות בשנים האחרונות הפכו למכה אחת גדולה גם לכיס וגם לגיבורי התרבות שלנו. כמעט כל חנות סטוק וצעצועים פותחת אוהלים גדולים או מקדישה קירות שלמים לתחפושת האינסטנט הבאה שלכם, רק תבואו ותקנו. אבל לאינסטנט הזה יש מחיר, והוא לא קטן משום נקודת מבט.

כבר בכניסה לחנות ניצבה מולי בובת גבר הלבושה בבגדים של סטטיק. כן, סטטיק מצמד הזמרים סטטיק ובן אל תבורי. המוכרת כנראה הייתה מודעת לרמת הגיחוך שהקונספט מעלה בכולם ולא הרשתה לצלם. גבירותיי ורבותיי, תשכחו מהקלאסיקות של מלכת אסתר וספיידרמן ותתכוננו לירידה משמעותית באיכות גיבורי התרבות של הילדים שלכם, וכל זה במחיר של 190 שקלים (לא כולל אביזרים כמו מיקרופון, שרשראות, צמידים וטבעות של הצמד – שהכל יחד יעלה לכם גם כן באזור ה-100 שקלים). שאלתי את עצמי – אם יש תחפושות של סטטיק ובן אל, למה אין תחפושות של עוד כמה מהזמרים הישראליים המצליחים של השנים האחרונות? עומר אדם, עדן בן זקן, גיא ויהל, ביונסה או אד שירן? אולי כי כל אלה לא מנסים למכור לנו משהו שהם לא, ובכל אופן לא מנסים לגלגל על הגב שלנו עוד 300 שקל לתחפושת של ארבע שעות. זמרת נוספת שתוכלו למצוא לא פחות מ-16(!) גרסאות לתחפושת בדמותה היא הזמרת נועה קירל, שכולן אגב נראות בדיוק אותו הדבר. היכונו לפרצופי Bitch stole my look מהבנות שלכם בחג הקרוב.

צילום מסך מתוך קטלוג התחפושות באתר של "שושי זוהר". הקליקו על התמונה לקישור ישיר לאתר

אחרי שעברתי את מחלקת כוכבי הילדים, הנסיכות וגיבורי העל, הגעתי למחלקת ההדתה, ומסתבר שלהיות דתי בפורים זה לא דבר זול. כלת שבת או דמותן של כל אחת מארבע האמהות (רחל, רבקה, שרה ולאה) תעלה לכם כ-110 שקלים, ואם תרצו להיות כהן גדול, אדמו"ר, חסיד ברסלב או ספר תורה קדוש – תאלצו להוציא מכיסכם מחיר ממוצע של כ-95 שקלים. התמונות על האריזות ואופן סידור המתלים בחנויות שולחים לילדים מסר חד וברור – יש תחפושות לבנות ויש לבנים. אמנם אף אחד לא יעצור ילדה מלהתחפש לכהן גדול, אבל האריזה תשדר לה שלא כדאי לה. ואם לשים בצד את עניין המגדר ונעבור לעניין המגזר – למה לא ניתנת האפשרות להתחפש לחילונים?התחנה האחרונה בחנות הייתה בחלקת ה"תעשו לי טובה"; שום טייסת קרב לא נראית כל כך טוב בסרבל ועוד לא ראיתי ברבור שאין לו נוצות בחצי מגופו. אבל את עיניי תפשה דווקא תחפושות החנון והחנונית: משקפיים, שלייקעס, חולצה מכופתרת, חצאית/מכנס משבצות ו-100 שקלים מכיסכם – ואתם חנון מן המניין. אבל מה זה אומר על סבא שלי? גם הוא חנון? נכון שבכולנו טבוע הסטריאוטיפ החנוני, שהוא לרוב משהו מאוד לא מגניב (לפחות לא כמו בתמונה על אריזת התחפושת). אבל התחפושת הזו עושה בעיקר עוול לאופנת המשבצות שחוזרת למלתחה בכל שנה, ומסמנת מישהו כ"לא מגניב" רק בגלל העובדה שהוא מרכיב משקפי ראייה. להיות חנון בחיים האמיתיים, אגב, עולה הרבה יותר מ-100 שקלים. אבל בהנחה שרצינו להתחפש השנה לחנונים, מה נגזר על החנונים שרוצים להתחפש ל"מקובלים" של השכבה? העובדה שאין תחפושת של "מקובלים" מחזקת בילדים את התפישה שלא ניתן לרכוש, תרתי משמע, את המעמד החברתי הזה, לא בכיתה ולא בחיים עצמם.אם נשים בצד את הכסף ואת הוויכוח על האם יש תחפושת ראויה יותר או פחות, נדמה שפורים 2018 עדין לא הפיק לקחים מהשיח הפמיניסטי והליברלי של השנים האחרונות. מבין 10 גרסאות שונות של תחפושת חייל, 3 בלבד לבנות; רק לשני גיבורי על בנים יש גם גרסה נשית – איירון-מן וספיידר-מן. כמעט שמחתי כשראיתי תחפושת באט-מן בגרסה הנשית, אבל היא הייתה בצבע ורוד – מהלך שנכשל למרות כוונות הטובות שלו. גם בפורים, החג שהכי צועק "תעשו מה שאתם רוצים!", מרחפת מעלינו עננת המגדריות: הבנים לובשים את המכנסיים והבנות יכולות להיות בעיקר או נסיכות או גרסה סקסית של כל דבר אחר שניתן להתחפש אליו.

אם גם אתם מאמינים שלא מאוחר מידי להציל את חג הפורים הקרוב, שלא חייב לתת יד לתרבות האינסטנט, נסו לשוב לימים הכיפיים ההם שהילדים הכינו את התחפושות בבית יחד עם ההורים. נדמה שזו הדרך היחידה להעניק לילדים הזדמנות שווה להיות מי ומה שבא להם ואפילו לחסוך כמה מאות שקלים על הדרך. צמצום ייצוגי התחפושות בידי היצרנים ורשתות השיווק לא חייב לצמצם גם את חופש הבחירה שלנו. רק תעשו טובה, תופעת משלוחי המנות הלא מושקעים היא הדבר הכי כואב בחג הזה בכל דור ודור. בואו נסכים שלפחות בזה כולנו נשקיע ולא נשים לחברים שלנו רק אוזני המן עם מילוי פרג ובמבה אדומה.