סטודנטים במסלול כתיבה כותבים ביקורת תרבות

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הוקם ומופעל על ידי הסטודנטים בחוג לתרבות, יצירה והפקה במכללת ספיר

גיק בקליק

מה אם היו אומרים לכם שעולם שלם של אוהבי מדע בדיוני, פנטזיה ומשחקי תפקידים נמצא במרחק קליק אחד מהפייסבוק שלכם? את קבוצת הגיקיה הקים מיכאל פרומטר במטרה ליצור מקום בו חובבי מד"ב יוכלו ליצור ולפתח שיח, דיון וביקורת על מה שהם אוהבים או לא אוהבים בעולם הבדיון והפנטזיה. שונית משיח, בת 32 מרמת גן, אחת ממנהלות הקבוצה, הצטרפה לגיקיה לפני ארבע שנים, כשהיו בה רק 60 חברים. "בשבוע הראשון שלי בקבוצה, אמרתי לחברים ולאנשים שהכרתי בכנסים שהייתי בהם, 'בואו יש קבוצה לחפור בה'. הקבוצה הגיעה ל-300 איש כבר באותו השבוע וכיום יש 32 אלף חברים. בכל יום מצטרפים אליה בין 100 ל-150 אנשים."

ומאשרים את כולם?

"לא. אנחנו משתדלים לדאוג שהקבוצה לא תהיה עם 'טרולים', פרופילים מזויפים או כאלה שמוכרים כספאמרים. אנשים שמתחברים בתור כריס סנצ'ז או אלייזה דיי עם תמונת פרופיל של ורד."

יש בקבוצה תוכן ספציפי שמוגדר כגיקי?

"יש בקבוצה דברים שלא קשורים לעולם הגיקים, אבל אז אנחנו נכנסים להגדרה של 'מי הוא גיק?' ואנחנו לא מסכימים בקבוצה לדון על ההגדרה הזו."

מדוע?

"לרוב מה שנחשב 'גיקי' שייך לסוגת המדע הבדיוני או הפנטזיה, אבל אנחנו לא אוהבים להיכנס להגדרות כי מדובר באדם ומלואו. בקבוצה עצמה אנחנו לא מסכימים להגדרות או תגיות, וזה אפילו מופיע בחוקים של הקבוצה. יש המון אנשים שלא רואים עצמם כגיקים אך מתעסקים בדברים שהם גיקיים, כמו משחקי ספורט וירטואליים. זה תלוי אדם, לא תלוי מה שנכפה עליך."

בתמונה: שונית משיח.

יש תחומי עניין דומיננטיים יותר או פחות בקבוצה?

"זה תלוי. בתקופה שמשדרים את ריק ומורטי יש הייפ עצום. כשיצא Fall out 4, כל הגיקיה הייתה מלאה בדיונים על המשחק. בקיצור, הכל תלוי עונה. כשיצא דדפול כבר לא יכולתי לראות יותר אדום ושחור."

בגיקיה אפשר למצוא הכל: המלצות על סרטים, סדרות, ספרים, משחקי מחשב ואנימה, התייעצויות בנוגע לקניות גאדג'טים ומחשבים, ואפילו יש יום מרוכז בשבוע, שבו אנשים יכולים לפרסם מוצרים שהם מוכרים המתאימים לקהל היעד בקבוצה.

ובעולם גיקי שכזה, היו שערוריות?

"היו הרבה. אפילו אני עשיתי אחת לפני כמה שבועות כששאלתי אם יש ביקוש לקבוצת גיימריות נשים ומבחינת הרבה אנשים זה שערורייה. היו לפוסט 700 תגובות, בחלקן תגובות נאצה; היו אנשים שאמרו 'מה פתאום בנות רוצות מקום משלהן?' זה הגיע למצב שבו נעלתי את השרשור כי נמאס."

אז יש שוביניזם בקבוצה.

"הגיקיה היא מראה של התרבות באופן כללי, לא רק של גיקים. יש לך שוביניסטים, יש לך אולטרה-פמיניסטים, טבעוניים וקרניבורים. את לא יכולה להגיד שיש הרבה שוביניסטים כשיש הרבה מאוד אנשים. הקבוצה עצמה כן מקבלת את כולם, אני לא אוציא בן אדם מהקבוצה רק כי התפיסה החברתית שלו היא כזו או אחרת. אני כן אוציא אדם שאומר 'מה ההומואים האלה צריכים קבוצה? שילכו ויזדיינו'".

גם המתחרים לא עומדים בקצב. צילום מסך מתוך פייסבוק

הגיקיה היא לא הקבוצה היחידה בפייסבוק עם השם הזה ושנוגעת לנושאים האלה אך היא הכי גדולה עם 32 אלף חברים בה. הקבוצה מגדירה עצמה כמשפחתית ולכן החברים בה מחויבים לכתוב בצורה נאותה ולהעלות תכנים המתאימים לכל הגילאים, וסוגי האנשים שיש באוכלוסייה. מי שלא מוכן לקבל את השונה, כנראה שלא יהיה בקבוצה.

"אנשים שלא בעד אוכלוסייה מסוימת בחברה או בעצם לא בעד להתנהג כמו בני אדם באופן כללי, בוכים שאנחנו מעיפים אותם ואז פותחים קבוצות מתחרות כמו 'הגיקיה בלי כל השיט'," מספרת משיח, "אנשים שרוצים להיות קקות, תסלחי לי, לא יכולים להיות אצלנו בקבוצה. האינטרנט פתוח, הם יכולים לעשות מה שבא להם באיזה מרחב שבא להם, אצלנו הם לא יכולים להיות קקות."

מה את אומרת, בכל אחד מאתנו יש גיק קטן?

"כל מי שאוהב משהו בעוצמה כלשהי יש לו מקום בקבוצה שמכילה הרבה מאותו תחום. שכל אחד יתעסק במה שבא לו. יש אנשים שמגדירים עצמם כגיקים של היסטוריה או גיקים של אמנות. ככה זה."