סטודנטים במסלול כתיבה כותבים ביקורת תרבות

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הוקם ומופעל על ידי הסטודנטים בחוג לתרבות, יצירה והפקה במכללת ספיר

מסע בין דוכנים

זוהי השנה התשיעית בה מתקיים כנס מאורות למדע בדיוני, אשר המבקרים הקבועים בו מגדירים ככנס קטן ומשפחתי. הכנס מתקיים בכל שנה במהלך חופשת חג החנוכה בקמפוס גבעת רם של האוניברסיטה העברית בירושלים, בכל פעם בנושא אחר. השנה עסק הכנס בנושא לראות (ע"ש אוסף סיפורי הפנטזיה ומד"ב של הסופר האמריקאי הארלן אליסון) – מה העיניים מראות לנו, מה אנו מדמיינים באמצעותן, מתי ואיך הן מוליכות אותנו שולל.

לוח הזמנים של הכנס צפוף מאוד – בדרך כלל שלוש הרצאות הנערכות במקביל, החל מהשעה 11:00 בבוקר, יחד עם מספר סדנאות לבחירה במהלך היום. פתחתי הבוקר בסדנה הנקראת היופי הוא בעיני המתבונן, בה מכינים עטיפות חדשות לספרים שאוהבים. חוץ ממני, נכחו בסדנה אישה בשנות ה-50 לחייה ועוד אישה עם בנה בן ה-9. את הסדנה הנחו החוקרת האבולוציונית ד"ר תמר קיס פפו ובתה יערה, בת ה-14. אורך הסדנה היה כשעתיים ואני בחרתי ליצור כריכה לספר 1984, מאת ג'ורג' אורוול, שהרי הכריכה הייתה יכולה להיות הרבה יותר מעניינת בעיניי. במהלך הסדנה יערה הראתה לי כריכה שהיא הכינה בבית ובה יש אפקט גלקתי שליצירתו נדרשים ספוג, דף שחור, לק נצנצים ועוד לקים במספר צבעים שונים. מערבבים את הלקים יחד, טובלים בהם את הספוג ובאמצעות טפיחות על הדף השחור נוצר האפקט המיוחד הזה.

לאחר הסדנה הלכתי לחקור את המבנה בו היה הכנס. בקומת מכירת הכרטיסים היו חמישה דוכנים שונים: דוכן הספרים של האגודה הישראלית למדע בדיוני ופנטסיה; דוכן תכשיטים הנעשים בעבודת יד בהשראת הארי פוטר; דוכן שמכר פוסטרים, חולצות וספרים עם בדיחות קרש ועוד. הדוכן האחרון לקומה זו היה דוכן של אתר המנסה לייצר פורום לגיקים בו אנשים יתאספו וידברו ביניהם ובו גם התבשרתי שפייסבוק זה כבר מקום מיושן מדי ומסתבר שאני כבר זקנה. בקומת הכניסה היה דוכן מכירת ספרים, שברובם היו ספרי מדע בדיוני ופנטזיה. הספרים הכי יקרים נמכרו ב-40% הנחה לספר, מחיר שלא ניתן למצוא בחנויות הספרים וכמובן שפינקתי את עצמי בחמישה ספרים חדשים. יחד עם זאת, הדוכן היה צמוד לאחת בכיתות של ההרצאות וכדי לתקשר עם המוכרים בדוכן צריך לדבר מאוד בשקט, אחרת מישהו היה יוצא מההרצאה ומשתיק את הרעש בחוץ. כמעט עשור שהכנס הזה מתקיים ועוד לא חשבו על מיקום הדוכנים וההרצאות, כך שניתן יהיה לקיים שיחה נורמלית בין בני אדם.

בנוסף לסדנה נרשמתי לשלוש הרצאות: הראשונה הייתה בנושא הראייה ואשליות ראייה, בה נכחו כעשרים אנשים. ההרצאה השנייה הייתה על פרדוקס המסע בזמן והאם בכלל כדאי לנסוע בזמן (ספויילר: לא כדאי), בה נכחו בערך חמישה עשר אנשים; ואילו בהרצאה האחרונה, בנושא הפסיכולוגיה הקיבורגית, הייתה הנוכחות המרבית שחוויתי לאותו היום – כשלושים אנשים.

עם כמות האנשים וכמות ההרצאות, קצת חבל שהכנס עובד על שיטת חבר מביא חבר ופחות על שיווק חכם. אם מידע על הכנס היה מתפרסם בלפחות אחת מקבוצות הפייסבוק הגדולות, בה חברים חובבי מד"ב ופנטזיה, כמו הגיקיה המונה כ-31 אלף חברים – מספר הנרשמים לכנס היה גדול פי כמה וכמות ההרצאות הייתה יכולה להיות מוצדקת. מצד אחד היו בכנס המון הרצאות מעניינות ומצד שני מעט מאוד אנשים שמגיעים לשמוע אותן. יש שיגידו שהסיבה שהם לא מגיעים היא כי הכנס בירושלים, אך לטעמי עבודת שיווק טובה יותר הייתה מחפה על המיקום הגיאוגרפי.

בכנס מאורות יש מקום לכולם, רק חבל שאין מספיק מי שימלא את המקום הזה. אם אתם מחובבי הז'אנר, אתם תתקבלו בברכה. ואם אתם לא מחובבי הז'אנר – אל דאגה, גם אתם תיהנו.

 

לפרטים נוספים על הכנס: https://meorot.sf-f.org.il/2017/