סטודנטים במסלול כתיבה כותבים ביקורת תרבות

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הוקם ומופעל על ידי הסטודנטים בחוג לתרבות, יצירה והפקה במכללת ספיר

עוד חוזר הסיפור

כשפתחתי את דלת החנות מיד התגנבו לנחיריי ריחות של ספרים ישנים, מהסוג שקשה למצוא היום, ריחות של דפים שעברו הרבה במהלך חיי המדף שלהם. כל ריח מספר סיפור עם עומק, תוכן וכוונה. ויקטור ישב על כיסא באמצע החנות, וחייך אליי חיוך רחב "שלום, את צריכה עזרה?", "לא תודה, אני רק מסתכלת" עניתי. יוני עמד על סולם ושקד בסידור המדפים במרץ ונעמה וטל ישבו בסוף החנות מול מחשבים והתעסקו בערמת ספרים נוספת שבקרוב תעלה על המדף. הכל התנהל בהרמוניה מושלמת, בשקט ובסדר מופתי. כל אחד יודע מה התפקיד שלו, והוא עוסק בו ושוקד עליו בחריצות, כאילו זה כל עולמו.

יהודה, אחראי שרות לקוחות.

אז ספר לי קצת, מזה בעצם "סיפור חוזר"?

סיפור חוזר זה פרוייקט שיזמו קבוצת המפעלים "שכולו טוב”, הוא עוזר לנפגעי נפש להשתלב בחברה ומספק להם תעסוקה, ועל הדרך מקנה ערך מוסף של מיחזור ותורם לאיכות הסביבה.

ואיך השגתם כמויות אדירות של ספרים?

כל הספרים שנמכרים בחנויות שלנו הם ספרים שהגיעו אלינו דרך תרומה, כל אדם יכול לתרום את הספרים שהוא לא צריך. כל ספר נמכר בעשרים שקלים, ובכך אנו יוצרים פיתרון תעסוקתי לאנשים שזקוקים לכך ותורמים את חלקינו לאיכות ושמירה על הסביבה.

כאלפיים פגועי נפש מועסקים בחנויות "סיפור חוזר", בתפקידים שונים כקופאים, כנציגי שירות, סידור שיווקי של ספרים על המדפים ועוד. כל אחד מהעובדים נמצא בהדרכה צמודה של מנהל האזור, שמלמד אותו ומקנה לו את הכלים הבסיסיים על מנת שיוכל לעבוד בחנות, ומלווה אותו לאורך כל הדרך.

נועה, מנהלת אזורית.

איך הגעת לתפקיד מנהלת אזורית בפרוייקט?

תמיד הייתי פעילה חברתית מאז שאני זוכרת את עצמי. חונכתי מהבית על ערכים של נתינה וקבלת השונה ותמיד חיפשתי להיות במקום הנותן. הייתי פעילה בעמותת "שכולו טוב”, ודרכם הגעתי לפרוייקט המדהים הזה.

ואת לא מרגישה שלפעמים מרוב נתינה לאחרים את מפספסת את עצמך?

ממש לא. דרך הנתינה למדתי יותר על עצמי, זאת עבודה מדהימה עם אנשים שמתמודדים עם סיטואציות לא פשוטות בחיים, ואפשר רק ללמוד מהם. המקום הזה מחזק אותי ומעצים אותי.

ספרי לי קצת על העבודה עם אנשים שנמצאים בתהליך שיקומי.

סביבת העבודה היא מאוד נעימה ושקטה. כולם עם רצון מאוד גדול להצליח ולעבור את המחסום החברתי שנוצר אצלם לצערנו, בנסיבות לא קלות. אני כאחראית אזור דואגת לוודא שהכל פועל כשורה, שהחנות מתפקדת, שאנשים עובדים, ובנוסף אני המדריכה האישית שלהם. בכל בעיה הם פונים אליי, אחת לחודש אני מנהלת איתם שיחות אישיות כדי לראות את ההתקדמות שלהם. אנחנו יושבים יחד ועושים תאום צפיות ומציבים לעצמנו מטרות ויעדים, ומתמקדים בלהגיע אליהם.

המשכתי להסתובב בחנות, עברתי בין המדפים העמוסים, הבטתי בספרים, כמויות של ספרים. שלפתי ספר מהמדף, ספר שאיני מכירה אך משך את תשומת ליבי, והתיישבתי לצד שולחן עגול מזכוכית המוצב באמצע החנות, כאילו הזמין אותי לשבת. הספר היה עב כרס, בעל כריכה קשה בצבע צהוב, ספרים עם כריכה קשה תמיד משכו את תשומת ליבי. "בחיק המשפחה" מעת הקטור מלו, כך היה רשום באותיות גדולות בצבע סגול, פתחתי את הספר ושקעתי בקריאה. לפתע שמעתי מישהו קורא לי "היי, איך קוראים לך?", "טל, ולך?", "אני הראל, אני עובד פה. אני רואה שאת אוהבת לקרוא, אני שמח, זה מעשיר, הלוואי שגם אני יכולתי לקרוא כל כך הרבה". רציתי לגשת ולשאול, ולא העזתי, רציתי להבין מה עובר לו בראש, הוא היה נראה שמח עם מעין חיוך תמידי כזה על הפנים, רציתי להבין את הקושי. עזרתי אומץ ונגשתי.

נעמה, עובדת בחנות כנציגת שירות, נמצאת בתהליך שיקומי.

ספרי לי קצת על העבודה בחנות.

העבודה בחנות היא במשמרות, כולם עושים הכל ועוזרים לכולם בהכל. היום אני אחראית על הכנסת הספרים החדשים למלאי של החנות דרך המחשב, לסמן אותם ולהעביר אותם לסידור על המדפים.

כמה זמן את עובדת ב"סיפור חוזר" ?

שנה וחצי בערך.

ואת מרגישה שהעבודה פה עזרה לך, שעברת תהליך?

אני מרגישה שהמקום עוזר לי להתמודד. הייתה לי בעיה ביצירת קשרים, ופה הצלחתי להיכנס לקבוצה ולשבור את המחסום החברתי. ההרגשה שיש לך למה לקום בבוקר, ושאתה שווה בין שווים ומתפרנס בכבוד זאת הרגשה נפלאה. פעם היו מסתכלים עלי כחריגה, פה אני מרגישה טוב עם עצמי, אני מרגישה רגילה לחלוטין.

אייל, לקוח החנות.

איך שמעת על "סיפור חוזר"?

האמת שממש במקרה. חיפשתי איזה שהוא ספר שרציתי כבר הרבה זמן, ספר ישן ממש, ולא הצלחתי למצוא אותו בחנויות הספרים המוכרות. בדקתי באינטרנט איפה אני יכול להשיג את הספר וככה הגעתי ל"סיפור חוזר”, והכי שימח אותי לראות שהספר עולה עשרים שקלים בלבד. באותו יום שגיליתי את החנות רצתי לשם.

וידעת משהו על הפרויקט?

בפעם הראשונה שהלכתי לשם לא ידעתי כלום על הפרויקט. אחר כך התחלתי להתעניין יותר, נכנסתי לאתר של "סיפור חוזר" וככה גיליתי על הפרויקט. זה הוסיף לכל הדבר הזה מימד מיוחד.

ומאז אותה פעם שגילית את החנות, המשכת לקנות שם?

ברור. אחת לכמה זמן אני הולך לחנות ועושה סיבוב, מלקט לי כמה ספרים טובים, ולפעמים כשאני מחפש ספר ספציפי אני מזמין אותו דרך האתר של "סיפור חוזר”. זה מאוד נוח, שולחים לך את הספר בדואר, וזה עולה כלום כסף וכמובן שעל הדרך אני תורם את חלקי לפרויקט.

מה הדבר הכי מיוחד לדעתך בפרויקט הזה?

החנויות האלו מחזיקות בתוכן אוצרות ספרותיים. ספרים שלעיתים יהיה קשה למצוא בחנויות הספרים המוכרות, ניתן למצוא שם. מלבד העניין שהפרויקט עוזר לאנשים בתהליכי שיקום, שזה מדהים בעיני, העניין שניתן למצוא בחנויות האלו ספרים כל כך ישנים שהוצאות הספרים כבר לא מייצרות, זה נפלא.

אייל צדק, מלבד זה שהחנויות חמימות ומזמינות, יש הרגשה כאילו אתה נכנס לארכיון לספרים הטובים ביותר בעולם. ההרגשה הזו שעוברת בתוכך כשאתה נמצא בקרבת כל כך הרבה ספרים, וקולט את הכוח העצום הגלום בדבר הכל כך שקט ופשוט שנקרא ספר. כך גם הפרויקט. בשקט קסום מהסוג שרק אנשים שעברו דבר או שניים בחיים יודעים לייצר, צעד אחר צעד, נוצר לו הדבר הנפלא הזה שנקרא "סיפור חוזר".

את הספרים של "סיפור חוזר" ניתן למצוא במאות נקודות מכירה בכל רחבי הארץ. מלבד החנויות הפועלות, ישנם עמדות ומדפים של סיפור חוזר במאות בתי קפה, מסעדות, מכוני כושר ועוד. דרך המדפים הפזורים בכל רחבי הארץ המונים נחשפים לפרויקט הייחודי הזה, המשלב בתוכו שני דברים כל כך חשובים, העסקה ושיקום של פגועי נפש ומחזור ודאגה לסביבה. ככל שהפרויקט יהיה פופולארי יותר ויתרחב, כך יותר אנשים שזקוקים לעזרה יוכלו להשתלב בעבודה בקהילה, ולהתפרנס בכבוד הראוי לכל אדם.