סטודנטים במסלול כתיבה כותבים ביקורת תרבות

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הוקם ומופעל על ידי הסטודנטים בחוג לתרבות, יצירה והפקה במכללת ספיר

באהבה מיפן

טיפוסי דמויות. לעתים הם מאגר חביב של דמויות שיוצרי סרטים מסוימים לוקחים ומשבצים מן המוכן. לעתים יוצרי סרטים אחרים אומרים "לעזאזל עם זה!", ויוצרים סגנון דמות חדשני, מורכב ובועט, שאחר כך יצטרף למאגר המוכנים ויעלה שם אבק. כולם מכירים את הטוב המוחלט, הרע המיוסר, הסיידקיק, האתנחתא הקומית, העלמה במצוקה ושאר חבריהם הטובים. אבל בפני צופי אנימה נפתח עולם שלם של סוגי דמויות, שעד השנים האחרונות ידם של יוצרים מערביים טרם נגעה בהם. נכון, גם סדרות האנימציה היפנית מעתיקות האחת מהשנייה ולועסות את טיפוסי הדמויות עד דק, אבל בסופו של דבר – קיים שם עולם שלם של טיפוסים ראויים להתייחסות. בחרנו להאיר לכם ארבעה סוגים מסוימים, נפוצים בסדרות אנימה רבות, שהגיע הזמן לחשוף לקהל הרחב. הכותבת משתמשת כאן בלשון נקבה, אבל האמור חל גם על בני המין החזק.

טסונדרה

הטסונדרה (שילוב בין המילים Tsuntsun, "להפנות את הראש בגועל", ל-Deredere, "מאוהבת") כשמה כן היא. בתוך תוכה היא עוד נערה רגישה (לרוב חמושה בזוג קוקיות מרשים), שמאוהבת עד כלות בגבר חלומותיה. אבל בניגוד לשאר הנערות הרגישות, הטסונדרה מראה את רגשותיה לאותו הבחור בדרך אכזרית במיוחד. מכות והשפלות הן שיטות נפוצות, כמו גם שימוש במילת הקסם "Baka" (ביפנית – "טמבל"). אם ישאלו אותה לגבי אותו מושא אהבה, תתגלה נערה רגישה שתגמגם ותסמיק. העובדה הזו מראה שכמו כל דמות מוצלחת בסרטים ובסדרות עכשוויים, הטסונדרה אינה משוגעת או כלבה, אלא אדם רגיל עם תסביכים משלו. מצד שני, האנלוגיה הזו תקפה בעיקר לגבי דמויות של אנטגוניסטים.

מושא אהבה: מזוכיסטים, נשלטים או גברים שגדלו עם אימא מסרסת.

טוסאקה רין מ-Fate\Stay Night. טסונדרה קלאסית (צילום מתוך MyAnimeList)

קו-דרה

הקו-דרה (שילוב המילים "קול" ו-"דרה")היא מקלט אטומי מבוצר היטב. לא משנה מי יעבור על פניה – חתיך, עשיר, מקובל, חנון, תפוס או פנוי – הקו-דרה תעמוד כמו סלע איתן מול האיום, חסינה בפני כל רגש שיכול להתפתח, כל חץ קטן שעלול לפגוע לה בלב. אהבה חולפת על פניה כמו משב רוח על פני גורד שחקים בטוקיו. למעשה, כלל לא בטוח שהמילה הזו היא עבורה יותר ממונח מילוני, או משהו שכל העולם מכרכר סביבו בחוסר טעם. יש כאלה שיגידו שחייה של הקו-דרה הם חסרים בגלל שאהבה היא טעם החיים. אנחנו מעדיפים שלא להתווכח איתה.

מושא אהבה: אנשים שמחפשים קשות להשגה, אנשים שלא נרתעים מהמושג "פרינדזון".

ריי איאנמי מ-Neon Genesis Evangelion. קרה וחסרת רגשות (מקור: Neko Amino)

דאנדרה

בדומה לקו-דרה, הדאנדרה אף היא מבוצרת היטב. אך ההבדל ביניהן הוא, שבעוד שהקו-דרה היא בונקר אטומי קר ובלתי חדיר, הדאנדרה יותר מזכירה ממ"ד ביתי חם ומזמין, שיושבת בו משפחה בת ארבע נפשות ומשחקת טאקי. הדאנדרה (שילוב של המילים "danmari", אדם שקט, ו-"deredere") תהיה קרירה וחסרת רגשות כלפי הגיבור, כל עוד הם במקום ציבורי. ברגע שהגיבור יהיה איתה ביחידות (לרוב בביתה), תתגלה בפניו נערה רגישה וחמה, שקשה מאוד שלא להתאהב בה ולהביא להורים בו במקום. אם רק היתה מראה את החום הזה גם כלפי חוץ, החיים שלה ושל הגבר שלצידה היו הרבה יותר טובים. אחרי הכל, איך אומרות הסבתות – זה לא בריא לשמור דברים בבטן.

מושא אהבה: אותם אנשים כמו אצל הקו-דרה, רק ריאליסטיים.

יוקי נגאטו מ-"המלנכוליה של הארוהי סוזומיה". קרה מבחוץ, חמה מבפנים (מקור: Pinterest)

יאנדרה

מכירים את זה שאתם כל כך מאוהבים באדם מסוים, עד שאתם מסוגלים לעשות הכל בשבילו? כולל הכל? רוב האנשים שיענו על השאלה בוודאי ישימו לעצמם קווים אדומים כלשהם, למשל – לא יהרגו עבור אדם אחר או לא יתאבדו עבורו. אבל לא היאנדרה (שילוב של המילים "yanderu", חולה נפשית, ו-deredere""). מדובר בבת שכנים חמודה וחביבה, שבמבט ראשון נראית בלתי מזיקה. אבל ברגע שהיא מתאהבת במישהו, היא תעשה הכל כדי לשמור עליו קרוב. בין אם זה להרוג אנשים שמתחרים בה על ליבו, לשדוד עבורו בנק או לרצוח את מושא האהבה עצמו בסופו של דבר, היאנדרה תעשה כל דבר כדי שהבחור יישאר שלה לנצח. טיפוס הדמות הזה אמנם פחות נפוץ באנימה מהסוגים שמעליו, אבל היי, הוא הסוג היחיד מביניהם שקיבל משחק מחשב רציני משלו.

מושא אהבה: האמונה היא שלכל סיר יש מכסה. ככל הנראה, יש אי שם גברים שיחשבו שזה מושך. אנחנו אופטימיים.

איאנו איישי מ-"Yandere Simulator". פסיכופטית, אבל לפניכם (מקור: Pinterest)