סטודנטים במסלול כתיבה כותבים ביקורת תרבות

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הוקם ומופעל על ידי הסטודנטים בחוג לתרבות, יצירה והפקה במכללת ספיר

כפי שהסביר ד"ר עמרי הרצוג לילד בן חמש

יצאנו לרחבי המכללה וביקשנו ממרצים שיסבירו לנו מושג אחד מתחום ההתמחות שלהם, אבל בתנאי אחד, שיסבירו אותו כפי שהיו צריכים להסביר אותם לילד בן חמש. הפעם תפסנו את ד"ר עמרי הרצוג וצילמנו אותה מנסה להסביר לילד בן חמש את המושג "מפלצת".

שלום ילדים נחמדים, היום אנחנו נדבר על מפלצות, ונדבר על הסיבה למה ההורים או בכלל מבוגרים, אומרים לכם שאין מפלצות, למרות שברור לגמרי שיש. אתם זוכרים את זה ולפעמים זה קורה בלילות מסוימים שאתם יודעים שיש מפלצת בחדר וקוראים לאבא ואמא שיסלקו את המפלצת, והם לא מוצאים אותה וזה ברור, הם מסתכלים מתחת למיטה והמפלצת בורחת לארון, וכשהם פותחים את הארון המפלצת בורחת מתחת למיטה. ואז הם אומרים לכם אין מפלצת, זה רק הדמיון שלך, תלך לישון או תלכי לישון. אבל את או אתה יודעים טוב מאוד שיש מפלצת.

אני רוצה ואני אגב מסכים איתכם גם אני יודע שיש מפלצות בעולם, אז איך זה שהמבוגרים לא יודעים? אני אגיד לכם למה, כי מפלצות, אני מנסה לחשוב על מפלצות שאני מכיר, או תנסו לחשוב על מפלצות שאתם ראיתם. יש המון סוגים וזה יכול להראות בהמון דרכים, לפעמים זה חיה ענקית עם פרווה גדולה ושחורה, ולפעמים זה יכול להיות כמו עשן כזה או דמות לבנה עם עיניים אדומות, ולפעמים בלילה, שאתם הולכים לישון והעיניים כמעט סגורות, אתם מרגישים שהבובות על המדף מתעוררות לחיים. ביום הן נחמדות שמשחקים איתן, אבל בלילה מה הן מתכננות ומה הן רוצות אי-אפשר לדעת. כלומר מפלצות, ואת זה אנחנו יודעים טוב יש להן כל כך הרבה צורות, וכל כך הרבה, הן מופיעות בכל-כך הרבה אפשרויות את זה המבוגרים לא יכולים לשאת, כי המבוגרים אוהבים לתת לכל דבר מילה ושהמילה הזאת מגדירה בדיוק מה הוא, מה היא. למשל, תפוח אז יש דבר כזה, לא רגע ניקח את אה, אין תפוח. שסק, יש שסק אוקיי?! אז יש את הדבר הזה שהוא שסק, וקוראים לו שסק וכולם יודעים למה הכוונה נכון?! או עט, מסתכלים על העט, זה עט. ולמבוגרים חשוב מאוד לתת לכל דבר מילה שמתארת אותו בדיוק כמו שצריך. אבל למפלצת אין מילה כזאת כי מפלצת יכולה להיות ענקית ענקית או פיצפונית, היא יכולה להיות שחורה או לבנה, היא יכולה להיות חיה או רוח רפאים. אי-אפשר לדעת בדיוק מה היא, ולכן אי-אפשר לתת לה שם מדויק שיגדיר אותה. ומכיוון שמבוגרים לא יכולים לחיות בעולם שאין לכל דבר שם שמגדיר אותו בדיוק, הם אומרים לכם אין מפלצות.

אבל ילדים ולפעמים גם למבוגרים, בעיקר בחלומות של הלילה יודעים שיש מפלצות, שיש דברים שאין מילים שמתארות אותם כמו שצריך, שאין מילים שמגדירות מה הם ומאפשרות לנו להבין אותם עד הסוף. ולכל היצורים האלה אנחנו קוראים במילה אחת "מפלצת" שאנחנו בכלל לא יודעים מה היא. ומכיוון שמבוגרים לא יכולים לשאת את זה שהם לא יודעים בדיוק מה זה ואי-אפשר להגדיר את זה בדיוק, אז הם אומרים שזה לא קיים, אבל זה קיים. תחשבו על זה ילדים כשאתם הולכים לישון, לילה טוב לכם.