סטודנטים במסלול כתיבה כותבים ביקורת תרבות

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הוקם ומופעל על ידי הסטודנטים בחוג לתרבות, יצירה והפקה במכללת ספיר

כפי שהסביר אסף סעדון לילד בן חמש

יצאנו לבקש ממרצים במכללה שיסבירו לנו מושגים מתחום ההתמחות שלהם, אבל בתנאי אחד, שיסבירו אותם כפי שהיו צריכים להסביר אותם לילד בן חמש. הפעם תפסנו את אסף סעדון וצילמנו אותו מנסה להסביר לילד בן חמש את המושג "תקינות פוליטית".

אלו הם דבריו:

"שלום ילד בן חמש, רציתי להסביר לך היום על המושג, על הדבר הזה שנקרא תקינות פוליטית. אני אנסה להסביר לך מה זה דרך דוגמא:

אתה בן חמש, הדבר הזה זה תחושה שאנחנו מרגישים אותה. הדוגמא שאני אתן לך זה שאתה בן חמש אז אתה בגן חובה, אני מניח, אתה בן חמש אתה אמור להיות בגן חובה, ויש לך גננת ונגיד שהגננת באה אלייך, מתקרבת אלייך ומדברת איתך ויש לה ריח ממש רע מהפה, ממש ריח מסריח כאילו יש לה, אתה מריח משם ריח של פח זבל מהפה שלה. ואתה רוצה להגיד, והיא מדברת איתך ואתה לא מצליח להקשיב לה כי זה נורא מסריח, ואתה רוצה להגיד לה "הגננת יש לך ריח של פח זבל מהפה", אבל אתה לא מצליח, משהו לא נותן לך להגיד את זה. הדבר הזה התחושה הזאת קוראים לה תקינות פוליטית. עכשיו כי זה לא יפה לדבר למבוגרים בצורה הזאת, כי זה יכול להעליב אותה, אתה ילד אתה צריך להתנהג כמו ילד, לדבר כמו ילד, לכבד את המבוגר.
עכשיו יש לך אפשרות להיות לא תקין פוליטית, יש גם אנשים כאלה שהם לא תקינים פוליטית, וכן להגיד את הדברים האלה שאסור. אתה יכול להגיד לה "המורה יש לך ריח של פח זבל מהפה" ליד כל הגן, ויכול להיות שכולם יצחקו, ויכול להיות שכולם יאהבו אותך אחר כך אחרי שתגיד את זה, כי להיות לא תקין פוליטית הרבה פעמים מושך אלייך תשומת לב וזה מושך עניין, הרבה פעמים זה מצחיק, הרבה פעמים חושבים שאתה חכם בגלל שאתה לא תקין פוליטית. אבל יש לזה, יכול להיות גם מחיר, יכול להיות שהיא תתעצבן עלייך ותקרא להורים שלך, תצעק עלייך, יכול להיות מחיר, ואתה צריך לחשוב עם עצמך איפה אתה רוצה להיות. אם אתה רוצה להיות אמיץ ולהיות לא תקין פוליטית ולהגיד את האמת שאסור להגיד, שאומרים לך שאסור להגיד אותה, או להיות תקין פוליטית ופחדן כמו כולם כמעט."