סטודנטים במסלול כתיבה כותבים ביקורת תרבות

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הוקם ומופעל על ידי הסטודנטים בחוג לתרבות, יצירה והפקה במכללת ספיר

לא ראינו ולא שמענו

במאי האחרון התפרסמה לראשונה באתרי תקשורת שונים (גיזמודו, הגרדיאן, וושינגטון טיימס, פורבס) הטענה שפייסבוק פועלת כדי לפגוע ברמת חשיפה של תכנים עיתונאיים מסויימים, ובעיקר כאלו של כותבים או אמצעי תקשורת בעלי דעות פוליטיות וחברתיות שמרניות. הטענה הזו עוררה סערה גדולה בארצות הברית שלובתה לא מעט על ידי העובדה שהבחירות לנשיאות היו קרובות. פייסבוק הבטיחה לחקור את הטענות ואנשי תקשורת שמרניים בכירים הוזמנו לשיחה על ידי מארק צוקרברג.

בחודש דצמבר האחרון פייסבוק הודיעה כי היא מתכוונת להיעזר בשירותיה של Poynter, חברה המכשירה עיתונאים ואנשי תקשורת שנטען כי נתמכת על ידי הקרן של ג'ורג' סורוס שנתפס על ידי אמצעי תקשורת שמרניים כליברל רדיקלי המממן ארגונים וקמפיינים שנויים במחלוקת בארה"ב. אל פוינטר יחברו מספר גופי תקשורת שחלקם נתפסים כבעלי דעות ליברליות מובהקות. המשתמשים בפייסבוק שיתקלו בכתבה או ידיעה חדשותית שנראית להם חשודה או לא מהימנה יוכלו ללחוץ על כפתור דיווח ולסמן את הקישור כסיפור חדשותי מזויף ("פייק ניוז") והידיעה תשלח אל אנשי הניטור של פוינטר לבחינת מהימנותה. כך יוכלו אנשי פוינטר להשפיע על חשיפת הידיעה, הצגתה כ"שנויה במחלוקת" ולצרף הסבר על הבעיות באמינות או דיוק הכתבה.

בחודש מרץ 2017 החלו להתפרסם תלונות ראשוניות על צנזורה בידי פייסבוק הכל התחיל מסרטון ויראלי בו מרואיין שהתראיין דרך סקייפ מביתו הופרע על ידי בנו, ואישתו נאלצה להוציא את הילד מהחדר כדי שבעלה ימשיך בראיון. הסרטון הוביל לסערה ברשת ודיון על מגדר. פול ג'וזף ווטסון, אושיית רשת מבריטניה ועורך אתר האקטואליה השנוי במחלוקת InfoWars פרסם סרטון ביקורת על הסערה שהתחוללה בעקבות הראיון. כעבור זמן מה פירסם ווטסון כתבה ובה סרטון המציג כיצד לטענתו פייסבוק מונעת פרסום של הסרטון הקודם בו הגיב לסערה סביב הראיון. באותה כתבה טען ווטסון שישנם תכנים נוספים שפרסם ושפייסבוק לכאורה צנזרה. החלטתי לבדוק את הטענה ופרסמתי את הקישור לאותו סרטון בפייסבוק. הצלחתי לפרסם את הקישור אך בשונה מקישורים שמפורסמים בפייסבוק, לא הוצגה תצוגה מקדימה של הסרטון (בצורת שקף של הסרטון עם מלל. לא ברור אם מדובר בסנקציה ושהסרטון אכן דווח כידיעה חדשותית מזוייפת או בתקלה.

גם על יוטיוב לא פוסחת ביקורת על התערבות בתכני הגולשים ובחשיפתם. בספטמבר החלו טענות על כך שיוטיוב מצנזרת ופוגעת במשתמשים. ביניהם פרופסור גד סעד מאוניברסיטת קונקורדיה או יוצר התוכן פיליפ דהפרנקו. המשתמש jacksepticeye טען שערוצי יוטיוב הקשורים לעולם הגיימינג איבדו בין 30 ל-40 אחוזים מהמנויים בין ספטמבר לאוקטובר.

בדצמבר האחרון באתר CNBC פורסמה כתבה שמנסה להסביר למה באתר יוטיוב הערוצים הגדולים מאבדים צופים. הכתבה התפרסמה בעקבות טענתו של פליקס קילברג המוכר כ-PewDiePie שמפעילי האתר (שבבעלותו של גוגל) מדגישים תוכן אחר על פני התוכן שלו ושהם מוחקים מנויים מהערוץ שלו באתר.

לאחרונה קילברג ווטסון הביעו תרועמת על "מצב הצפייה המוגבלת" של יוטיוב. ווטסון העלה סרטון בו הוא טוען שיוטיוב נכנעה ללחץ של גורמים המעוניינים להשתיק את דעותיו הפוליטיות בגלל חוסר יכולתם לקיים איתו דיון ענייני ורציני. בסרטון הוא מראה שבמצב הצפייה המוגבלת לא ניתן לצפות באף סרטון בערוץ שלו, בערוץ של קילברג (העוסק במשחקי מחשב) ובערוצים של משתמשי יוטיוב מובילים נוספים. מנגד ערוצי היוטיוב של CNBC ,CNN ואחרים נותרים ללא שינוי הנראה לעין. הוא טוען שהמהלך הזה יוביל לגוויעת הערוצים שנפגעים מכך ומכין את הקרקע להפיכת יוטיוב לערוץ טלוויזיה קונבנציונלי כיוון שיוטיוב תספק למנויים בתשלום שידורים חיים מרשתות שידור גדולות כמו NBC ו CBS. בסרטון הוא גם מציין את הטענות נגד יוטיוב על כך שהיא מסירה מנויים מערוצי יוטיוב, ככל הנראה על בסיס גיל.

מנגד גוגל פרסמו שמצב הצפייה המוגבל משמש כאחוז וחצי מהגולשים לאתר והוא מיועד בעיקר לבתי ספר ומשתמשים המעוניינים להגביל ולשלוט בתוכן שמוצג לגולשים. עוד אמרו כי "אנחנו יודעים שלא מדובר במספרים; זה העיקרון שלכל אחד תהיה גישה לתוכן חשוב ולהשקפות שונות". לטענתם, המערכת טועה מידי פעם בהבנת הקשרים וניואנסים כשהיא מנסה להעריך אילו סרטונים צריכים להיות מוגבלים לצפייה. מבחינה מספרית לפי נתונים שפורסמו על ידי יוטיוב, לאתר יש מיליארד משתמשים. אחוז וחצי = 15 מיליון משתמשים בערך שגולשים בצפייה מוגבלת.

קשה לקבוע עם טענותיהם של ווטסון ואחרים כנגד פייסבוק ויוטיוב אכן מוצדקות, ישנם דברים שניתן להסכים עליהם. אתרים אלו הפכו לאתרי תוכן משמעותיים בהם משתמשים גולשים רבים במשך שעות וצורכים תוכן רב. האתרים מפעילים מנגנוני בקרה ופיקוח שונים על התוכן המתפרסם בתחומיהם. לאתרים יש רקע של צנזורה ופגיעה במשתמשים בעלי השקפות עולם שמרניות. ולאתרים יש גם כוח רב בידיים שיכול להשפיע על שיח ואולי להשפיע על סדר היום של המשתמשים. לפחות, זה מה שטענו מתנגדי טראמפ לאחר שזכה בבחירות לנשיאות ארה"ב.

לא התקבלה תגובה מטעם פייסבוק וגוגל