אוכל, קדימה אוכל

מאת:טל סיני
שתפו

הסימנים הראשונים של האביב כבר כאן, הפרחים פורחים והשמש השיקרית מחממת באמת. מתחילים להתקלף מהשכבות, הטישרטים וכפכפי ההאווינס מראים סימני חיים, זה אומר שחג הפסח עוד שנייה כאן, ובנוסף לעשר המכות שמגיעות איתו קומפלט, מגיעה גם המכה ה – 11 – האוכל, שהיא אגב, לא פסחה על העם היהודי.

בני ישראל שברחו מפרעה ומהעבדות, קריעת ים סוף, וכל הניסים והנפלאות שקרו לעם היהודי הם מזמן כבר לא העיקר. זהו חג שסובב סביב אוכל, רווי במאכלים ובשומנים. הכל מתחיל בליל הסדר כששולחן החג חייב להיות מפוצץ במאכלים ובתבשילים מכל הסוגים והמינים רק כדי לפצות על העובדה שאין לחם על השולחן, והרי בלי לחם מאוד קשה לשבוע. יום למחרת המשפחה כולה מתכנסת לעל האש. בשרים מכל הסוגים עולים על המנגל ובכמויות מסחררות, כדי לפצות על כך שאין פיתה לנגב איתה את שלל הסלטים, ואם כל זה לא מספיק, אז במשך השבוע אוכלים בלי הרף מצה מטוגנת, כי שוב אין מה לאכול, ועוד איזה מנגל לאוסף.

השיא מגיע בערב החג השני, שחייב להיראות בדיוק כמו הראשון, ולסיום, הדובדבן שבקצפת, המימונה, שבה אנחנו מפצים בשלוש שעות על שבוע שלם שבו לחם לא נכנס לנו לגוף, עם מופלטות עתירות קלוריות, מרוחות בחמאה ודבש, או ממרח שוקולד, כי המצה עם השוקולד שחיינו עלייה בערך כל החג לא נחשבת. בקיצור, החג שבו אנחנו תמיד מתלוננים שאין מה לאכול, הוא החג שבו אוכלים הכי הרבה, וגם משמינים הכי הרבה.

בשביל למזער נזקים הכנו לכם רשימה של ערכים קלוריים של המאכלים הכי נחשקים בפסח, ובנוסף כמה טיפים שיעזרו לשמור על הגזרה:

1. מצה: במצה אחת תמימה ומחוררת יש 140 קלוריות. לא רק שזה לא משביע, יש לזה טעם של דיקט. תנסו להימנע ממצה, היא לא שווה את הקלוריות. תחסכו לעצמכם קלוריות ועצירויות מיותרות. אם אתם ממש מתעקשים על מצה, איכלו מצה מחיטה מלאה. אומנם יש בה 110 קלוריות, אבל זה בהחלט עדיף.

2. לחמנייה כשרה לפסח: היא רק נראית כמו לחמנייה, אבל בבטן היא יושבת כמו יציקה ויש בה כ – 192 קלוריות ללחמנייה בגודל רגיל, וזה לא כולל את הממרחים והתוספות שאתם מתכוונים להכניס לתוכה. אז אולי בכל זאת עדיף מצה?

3. ביצה: בפסח יש נטייה לאכול עם כל דבר ביצה. חביתה עם מצה, מצה עם חביתה, ביצה קשה, ביצה רכה, מצה מטוגנת תבולה בביצה. הביצה היא הדבק שמחבר כל מאכל והופך אותו לאכיל. בביצה יש כ – 80 קלוריות, שזה לא נורא בכלל. אבל כשאוכלים ארבע ביצים ביום זה כבר הופך למוגזם. תאכלו ביצים בחג, אך שימו לב לכמות הביצים שאתם אוכלים ביום. בין ביצה אחת לשתיים ביום זה סביר לחלוטין..

4. מצה ברייט: אם לא מספיקה המצה, ולא נאכלו מספיק ביצים, כעת השילוב ביניהם הוא בתוספת טיגון. הדבר יעלה לכם בכ-352 קלוריות למנה. לא עדיף פרכיות אורז כשרות לפסח?

5. מצה עם שוקולד: עשיתי ניסוי כדי לדעת כמה כפות ממרח שוקולד צריך בשביל לכסות מצה, וכשמקפלים אותה לחצי, הממרח יצא מהחורים (הרי רק ככה מצה עם שוקולד היא שווה באמת).כאמור במצה יש כ – 140 קלוריות. בכף של ממרח שוקולד יש כ – 150 קלוריות. על-פי הניסוי שעשיתי, על מנת לכסות מצה אחת, יש להשתמש ב-5 כפות ממרח שוקולד. בלי לעשות חישוב אפשר להבין שמדובר במאכל משמין בטרוף ועתיר בקלוריות. בחישוב מהיר, מצה עם שוקולד מכילה קרוב ל-900 קלוריות. אני לא אומרת לא לאכול בכלל מצה עם שוקולד הרי זה התענוג האמיתי של פסח, אבל אפשר לעשות זאת במידוד הנכון – הקציבו לעצמכם פעם אחת במהלך כל החג שאתם אוכלים מצה עם שוקולד, וכדי להתענג על זה באמת חלקו את החוויה לפעמיים, כל פעם חצי מצה בתוספת כוס קפה ליד, בהחלט עושה את העבודה, ומשאיר לחג הפסח את הטעם.

6. על-האש: יש לאנשים נטייה לחשוב שאם הם אוכלים בשרים על האש בלי פיתה, אז זה בסדר, אפשר לאכול כמות כפולה של בשר. אז זהו שלא. בשרים עלולים להיות מלאים בשומנים, דבר שהופך את הבשר לשמן מאוד ומלא קלוריות.

זה מתחיל בקבבים שהם בדרך כלל רק הנשנוש ההתחלתי, ובלי לשים לב אכלנו שלוש. בקציצת קבב אחת תמימה יש כ – 100 קלוריות. עוד לא מצמצנו ואנחנו כבר על 300 קלוריות. שיפוד פרגית מכיל כ – 250 קלוריות. צלעות כבש: בכל צלע יש כ – 160 קלוריות, ובנינו מי אוכל אחד? ואיך אפשר בלי סטייק לקינוח. ב – 200 גרם סטייק יש כ – 650 קלוריות.

בלי ששמים לב ארוחת אחת עולה לגוף כ- 1500 קלוריות. ורק כדי לסבר את האוזן, זה מספר הקלוריות שאדם אמור לאכול במשך יום שלם ולא בארוחה אחת.

רצוי לעשות דבר כזה: להקיף את עצמכם בשלל סלטים וירקות שמהם תוכלו לנשנש חופשי, שימו שיפוד ירקות על המנגל, ככה שתהיה לכם עוד תוספת חמה ולא משמינה ליד הבשר. שימו לעצמכם חתיכה קטנה מכל סוג של בשר בצלחת, ותדעו שזה מה שמוקצב לכם, וככה תוכלו ליהנות מכל העולמות, אך תיהיו בשליטה על מה שנכנס לכם לפה.

ללא ספק חג פסח הוא לא חג פשוט בכלל. הוא חג שנמשך ונמשך, ובחג כמו בחג, חייב לציין אותו עם המון אוכל. אז כדי לא לסיים את השבוע עם חמש קילו יותר, הקפידו על כל הטיפים וההמלצות שניתנו כאן. הקפידו על שתיית מים מרובה, ובנוסף נצלו את החופש ואת מזג האוויר המושלם כדי לעשות ספורט לסוגיו. צאו החוצה, עשו הליכה, או סתם לטייל בחיק הטבע. תבלו עם האנשים שאתם אוהבים, וחפשו אטרקציות שלאו דווקא מסתכמות באוכל.


שתפו
קישורים לתגיות וקטגוריות
קטגוריות חברה