סטודנטים במסלול כתיבה כותבים ביקורת תרבות

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הוקם ומופעל על ידי הסטודנטים בחוג לתרבות, יצירה והפקה במכללת ספיר

למה לא הורגים את היטלר?

בשנה שעברה התבשרנו כי "הוא חזר" על ידי כותרת הספר המגולל את הופעתו מחדש של היטלר בהווה. שנה לפני כן ערוץ ההיסטוריה החליט לצאת "לצוד את היטלר" שיתכן ולא מת בבונקר כפי שחשבו במשך עשרות שנים. והיום נדמה שאי אפשר לגלול את הפיד בפייסבוק מבלי להתקל אחת לשבועיים בתחקיר שפורסם בצהובון כלשהו, הטוען שהיטלר לא התאבד אלא ניצל את השמועות על מותו וחי עד לשיבה טובה. כי ברור שדיקטטור שגרר את העולם למלחמה, הורה על רצח עם וטבח בכל מי שלא התאים לאידאולוגיה שלו יצליח לחמוק מעונש.

על רקע תיאוריות הקשר שזוכות לתהודה גוברת ולאחר כשבעים שנה מתום מלחמת העולם השניה נראה שגם תסריטאי ובמאי הטלוויזיה החליטו שלא להרוג את היטלר, או רודנים בדיוניים גרועים ממנו. הטוויסט? דמויות שעומדות בפני קבלת ההחלטה אם להרוג את היטלר, חלקם במסעות קטל משל עצמם. וכדי לעורר בהם את הדילמה המוסרית אפילו יותר, הם נתקלים לרוב בגרסה צעירה של הרודן בטרם שפך את דמם של מיליונים.

עברייני על
אחזור כמה שנים אחורה לסדרה הבריטית "עברייני על" העוסקת בקבוצת צעירים בריטים המרצים עבודות שירות כעונש על עבירות שביצעו. הצעירים נפגעו מברקי סופה שהעניקו להם ולאחרים כוחות על. בפרק הרביעי של העונה השלישית, ניצול שואה שהשיג את היכולת לנוע בזמן מחליט לחזור לעבר ולהרוג את היטלר לפני שיתחיל את הרצח השיטתי של העם היהודי. היטלר גובר עליו ודוקר אותו, וניצול השואה משאיר בטעות את הטלפון הנייד שלו בעבר. דבר זה שינה את המאורעות ההיסטוריים והוביל לניצחונה של גרמניה במלחמת העולם ולכיבושה של בריטניה. לקראת סוף הפרק העבריינים מגלים שהם חיים בציר הזמן הלא נכון, וכוח הנסיעה בזמן מועבר אל קלי כדי שתשיב את הסדר על כנו. קלי נוסעת לעבר ולוקחת מהיטלר את הטלפון. למרות שניצבת בפניה האפשרות להרוג את הצורר הארור היא בוחרת רק להכות אותו ולבעוט לו במפשעה לפני שהיא חוזרת להווה המתוקן. אפשר לתרץ זאת כפרק אנקדוטלי ושאם היו משנים את העבר הדבר היה מאלץ לשנות את מציאות המשך הסדרה באופן קיצוני מידי. אך בכל זאת, זה לא הרגיש טבעי או סביר שהיא תשאיר אותו בחיים אחרי מה שחוותה לפני כן בציר הזמן המעוות.

תפסיק להיות שמוק. קלי בועטת (צילום מסך: יוטיוב)
תפסיק להיות שמוק. קלי בועטת (צילום מסך: יוטיוב)

דוקטור הו
העונה התשיעית בסדרה "דוקטור הו", נפתחת בעלילה הנפרסת על שני הפרקים הראשונים. הסדרה עוסקת בחייזר הנע במרחב ובזמן באמצעות חללית ומתמודד עם שלל סיטואציות וגזעים שונים. בתחילת הפרק הדוקטור מגיע לעולם אותו אינו מזהה במלחמה שאינו מצליח להבדילה מאחרות. הוא מזהה ילד הלכוד בשדה מוקשים ופונה לעזור לו. כדי לנטוע בילד תקווה להיחלצות מהמצב המסוכן הדוקטור שואל אותו לשמו והוא משיב "דאברוס". דאברוס הוא מאויביו הראשיים של הדוקטור, יצר גזע של יצורים החיים בגוף רובוטי המזכיר טנק הנקראים "דאלקים", גזע רצחני ואכזר במיוחד שרואים בכולם אויביהם. הדוקטור לא הורג אותו אך נוטש אותו שם. בהמשך הוא חוזר להציל אותו, למרות שהוא יודע שדאברוס לא ישתנה, אך הוא מנחיל לו את הרעיון של הפגנת רחמים, מה שבעתיד ימנע ממנו עצמו להרוג בטעות את חברתו קלארה שנכלאה בגוף של דאלק.

אפשר להעלות שלל צידוקים להחלטה זו, משינוי קיצוני במיתולוגיה של סדרה אייקונית שקיימת עשרות שנים, יצירת פרדוקס בעולם הדמות ועד לשורשיה החינוכיים של הסדרה שכעת מנסה לחנך לערכים של רחמים ומחילה מעל נקמה או צדקנות. אך למרות זאת, טיעונים כאלה נשמעים מעט חמקניים, כאשר עוסקים בסדרה עם בעיות עקביות בגלל אורכה או השימוש הרב שלה בתעתועים מחשבתיים ופרדוקסים. יתכן ואם היו מתאמצים יכלו לגשר בין הנקמה או המניעה לבין המיתולוגיה והתמודדות עם הפרדוקס.

אגדות המחר
בסדרה האמריקנית מבוססת הקומיקס "אגדות המחר" שבאופן משעשע גיבורה הראשי הוא ריפ הנטר, בריטי מהעתיד שהיה "שליט זמן" (בשונה מדוקטור הו שהוא חייזר מסוג "אדון זמן"), צוות של גיבורי על ופושעי על משתפים פעולה כדי להרוג את הרודן האל-מותי ונדל סבג' שבעתיד רוצח את בנו ואשתו של ריפ. זאת מתוך מסע נקמה אישי של ריפ והאגו טריפ של רוב חברי הצוות שרוצים לנצל את ההזדמנות להפוך ל"אגדות" (או לשדוד אוצרות מתקופות זמן שונות). בפרק העשירי של העונה הראשונה ריפ מספר לצוות על נער בשם פר דגטון. כשריפ היה ילד הוא למד על פר דגטון בבית הספר כפי שילדים במאה ה-21 לומדים על היטלר. בגיל 19 פר דגטון דילל את אוכלוסיית העולם. כך התאפשר לונדל סבג' לכבוש את העולם בקלות ובמהלך המסע להרוג את משפחתו של ריפ.
ריפ מספר להם על כך כדי להעמיד בפניהם את האפשרות לרצוח את פר דגטון לפני שהדברים יתרחשו. הצוות חלוק בדעותיו, ולבסוף הם מחליטים לחטוף אותו לספינה שלהם. החטיפה, הם מגלים במהרה, לא שינתה את העתיד בו ונדל סבג' כובש את העולם והורג את משפחתו של ריפ. לבסוף, ריפ מבין שאינו מסוגל להרוג ילד על מנת להציל את בנו ושיש לו גבול מוסרי מסוים. אך הסיפור אינו מסתיים טוב. השינוי הקיצוני שהם גרמו בציר הזמן הוביל להקדמת רצח ההמונים שפר דגטון ביצע והעתיד לא השתנה בעבור ריפ. בסוף הסדרה אמנם ריפ והאגדות מביסים את ונדל סבג' אך אנו לא מגלים אם זה סייע למשפחתו של ריפ. אך בניגוד לשתי הדוגמאות הקודמות אפשר לראות כאן שינוי קל. לא הקדימו להרוג רודן רצחני אחד בגלל גילו הצעיר, למרות שידעו שלא תהיה תוצאה אחרת אם יחוסו על חייו, אך הם הרגו רודן אחר, גרוע יותר, זה שגם משך בחוטיו של פר דגטון מלכתחילה. אז אפשר לפטור את האגדות בכך שבסוף הם ניצחו את הרשע האולטימטיבי, ואפשר לטעון שהיה ניסיון מסוים לגאול את דמותו של ריפ, שהתברר לנו שהוא שקרן, עם מוסר מפוקפק ופושע זמן שאינו מקיים את מה שהוא מטיף. אך דינמיקת יחסים ומוסר מתרחשת לאורך כל העונה בקרב כל הדמויות. לריפ הייתה הזדמנות להציל את חייהם של מיליונים ואולי מיליארדים לאורך עשרות שנים. ובמקום למנוע זאת, לעכב, או לרכך את פר דגטון הוא רק דחק אותו והקדים את ביצוע הטבח לראשית נעוריו של הילד המושחת.

צילום מסך יוטיוב
גרוע כמו היטלר. ריפ מכוון אל פר דגטון (צילום מסך: יוטיוב)

על טבעי
הדוגמא האחרונה שונה מקודמותיה והיא העדכנית ביותר, הלקוחה מתוך הפרק החמישי של העונה הנוכחית (12) בסדרה האמריקנית "על טבעי". התכנית מגוללת את מסעותיהם של סאם ודין ווינצ'סטר, אחים שצדים יחד יצורי זוועה ממיתולוגיות ואגדות עם שונות. לאחר שנלחמו וצדו כמעט כל יצור אפשרי החליטו תסריטאי הסדרה ללכת על קו עלילה חדש – נאצים! ולא סתם נאצים, אגודה חשאית של נאצים שנקראת אגודת ת'ול שעוסקת בכישוף ומיסטיקה. בפרק המדובר אגודת ת'ול איתרה את צאצאית הדם האחרונה של היטלר, נערה אמריקנית שאינה מודעת לרקע המשפחתי שלה. הנאצים מת'ול, כך נראה, מתכוונים להשתמש בגוף שלה ככלי קיבול לנשמתו של היטלר שנשמרה בשעון זהב עתיק. כך שלמעשה היטלר לא באמת מת, אלא רק הקדים את וולדמורט מספרי הארי פוטר בכמה עשרות שנים, ותכנן את שובו על ידי טמינת נשמתו בחפץ. סאם ודין לא מונעים מהנאצים את המשאב ההכרחי של כלי הקיבול, כלומר לא הורגים את הנערה שנחטפת מהשגחתם. אך מסתבר שהנאצים מת'ול מתוחכמים יותר ממה שנדמה, ומעבירים באמצעות עירוי את דמה של הנערה לגופו של מנהיג הארגון כדי שגופו ישמש כלי הקיבול של היטלר, והם יוכלו להיפטר ממנה. הם מצליחים בכך והיטלר חוזר לחיים בגוף חדש. אך סאם ודין מגיעים באקדחים שלופים והורגים את כל הנאצים שם, ודין זוכה לכבוד של לירות בראשו של היטלר. לשמחתם הנערה ניצלה, ובנו של מנהיג ת'ול שערק וסייע להם זוכה לחיות גם הוא ודרכיהם נפרדות. את על טבעי קשה לבקר ולטעון על רחמנות יתר. דמויות רבות (ואהובות) נהרגו לאורך 12 שנות שידור התכנית. אך מתחילת הפרק היה ברור שהנערה לא תמות, לפחות לא מידי סאם ודין, גם אם היטלר יתועל לתוכה, דבר שגם הוא הוטל בספק. לא הופתעתי כשהיטלר תועל לגופו של מנהיג הת'ול. כעת גם היה נוח יותר להראות כיצד הם הורגים אותו מבלי טיפת רחמים. אך ב-"על טבעי" דבר אחד בטוח – הטובים והרעים לא נשארים מתים לאורך זמן, וגם אם היטלר עצמו לא יופיע שוב בעתיד הנראה לעין הנאצים מת'ול ישובו במטרה לכונן רייך רביעי.

(תמונה ראשית מסאטרדיי נייט לייב. צילום מסך: יוטיוב)