סטודנטים במסלול כתיבה כותבים ביקורת תרבות

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הוקם ומופעל על ידי הסטודנטים בחוג לתרבות, יצירה והפקה במכללת ספיר

שיר לשלום

הוא החל את דרכו המוזיקלית בעקבות בילוי אקראי, המצב הביטחוני בשדרות וההתמודדות עם פטירתו של אביו בעקבות מחלת ה-ALS השפיעו על תהליך ההתפתחות המקצועי שלו, ולמרות הכל הוא מאמין שהכל מכוון מלמעלה. ראיון עם הזמר שלום קדושים (20) על הדרך שעבר.

איך הכל התחיל?

האמת, לא ידעתי שיש לי את זה. ישבתי בדירה אצל בן דוד שלי חוף, שהוא הסוכן שלי היום. הייתי אז בן שש עשרה. זה היה ערב כזה חובבני של קריוקי לא מעבר. איך שהתחלתי לשיר חוף נגנב עליי, הוא אמר לי שאני חייב לעשות עם זה משהו.

ולפני כן כלום?

סבא שלי היה זמר חתונות בתימן, קצת פיוטים בשבת, משפחה תימנית אתה יודע (צוחק), חוץ מזה כלום.

מה קרה אחר כך?

חוף לקח את העניינים לידיים, הוא לא נתן לי רגע אחד לחשוב בכלל. התחלנו בדרום, ואז עברנו לתל אביב. הופעות, קשרים וטלפונים. אבא שלי ז"ל, השקיע כסף. הוא מימן את הנסיעות ואת ארבעת הסינגלים שלי. זה לא זול העסק של המוזיקה, מדובר בעשרות אלפי שקלים. עד שיכולתי לממן את עצמי.

אתה כותב או מלחין?

אני כותב לפעמים, אני רוצה להפוך את זה בהמשך ליותר מקצועי. אני רוצה גם ללמוד לנגן, אבל כרגע כל כולי בשירה.

עם מי אתה עובד?

חוף הוא המנהל האישי, הוא אחראי על הכול. בהתחלה נוצר החיבור עם אבירם דרעי, שהוא מלחין וכותב בחסד עליון. זה שיתוף פעולה שהתחיל בחברות, והמשיך בעסקים, כי גם הוא רוצה להצליח. עברנו דרך האולפן של צפריר יפרח משדרות, שעשה לנו את העיבודים לשירים ברמה גבוהה.

משירו של קדושים, "לא הכל ורוד" (צילום מסך: יוטיוב)

איך היה הסינגל הראשון שלך?

האמת ש"מפתח לליבך" לא היה הכי מוצלח מבחינתי. כשהקלטתי אותו הייתי בשלב כזה שהקול שלי עדיין התחלף, אז זה לא יצא כל כך טוב. לא הייתי מסוגל לשמוע את הפלייבק. אחר כך התחלתי לעבוד עם מישהו חדש שאמר לי להוריד אותו מיוטיוב, זו הייתה החלטה מקצועית.

אפשר להגיד שזה לא השיר הראשון שלך?

תראה בפועל "מושלמת" זה השיר הראשון שפרצתי איתו. זה הלהיט שהביא לי את החשיפה. השיר הזה הושמע בכל תחנה אזורית בדרום וגם מחוץ לדרום, רדיו ג' ורדיו דרום, והיה מקום ראשון במשך שבוע ברדיו לב המדינה.

מה עם הסינגלים האחרים?

"כמה דמעות" מבחינתי הוא פספוס גדול. לשיר הזה היה פוטנציאל, ובגלל ניהול כושל הוא לא הגיע למקומות שחשבתי שהוא יגיע. מבחינת השמעה ברדיו וחשיפה ביוטיוב, היה אפשר להוציא ממנו יותר. ויש את "לא הכל ורוד", שנחשב להצלחה גדולה. כמעט 100,000 צפיות ביוטיוב, והשמעות בכמעט כל תחנה אפשרית. לא רק אזוריות.

ומה קרה מאז?

אני חייל, וקצת קשה להוציא שירים תוך כדי וגם להופיע. זה לא אומר שלא יצא סינגל חדש בקרוב.

איך הייתה ההופעה לצד אייל גולן? מרגיש שזה השיא שלך?

לא חושב שזה השיא שלי. היום אני מופיע בתדירות הרבה יותר גבוהה מאשר באותה תקופה, אז הייתי רק בתחילת דרכי. שרתי עם אייל את "מי שמאמין" על הבמה, זו הייתה תחושה טובה, אבל לא התרגשתי במיוחד. אני זוכר לטובה את זה שכתבו למחרת בכמה מקומות על הילד שהציל את אייל (לא זוכר איפה בדיוק). זו הייתה תקופה פחות טובה שלו.

מה כוללת ההופעה שלך?

אין לי מספיק שירים להופעה שלמה, אז בעיקר מחרוזות כי זה מה שהולך. אני משלב את השירים שלי, וקאברים לבקשת הקהל.

בלדות או שירים מקפיצים?

אני מעדיף בשירים שלי את המקום המרגש, זמר נמדד דווקא ביכולת שלו לגעת באנשים.

מאיפה זה בא?

יכול להיות שיש לזה קשר למציאות היום יומית של הקסאמים שגדלתי לתוכה. לפני כמעט עשר שנים שני חברים טובים של אחי כמעט נהרגו, הם ניצלו בנס. ובכלל, כולם כאן מכירים את כולם, אז כל בשורה כזו היא קשה ממש. זה מפתח אצלך רגישות מסוימת שקשה להסביר במילים, זה בא לידי ביטוי בשירה שלי. אני בטוח שכל מה שעברתי הפך אותי למה שאני היום.

זה שאין לך רקע מוזיקלי פגע בך?

כל זמר צריך פיתוח קול, אני הגעתי לזה בשלב מאוחר. המורה לפיתוח קול אמרה לי שאני כבר יודע את רוב מה שצריך. כאילו נולדתי עם זה, ממש ברכה מבורא עולם.

מה השאיפות?

תוך ארבע שנים אני מאמין בעזרת ה' שאני אגיע לבמות הכי גדולות, היכל נוקיה וקיסריה זו מטרה אפשרית.

מאיפה האמונה?

תשאף תגיע, אני מאמין שאם אלוהים נתן לי את המתנה הזו אני אצליח, זה עניין של זמן.

יש רגעים שאתה מאבד אמונה?

אבא שלי נפטר לפני שמונה חודשים ממחלת ה-ALS, ניוון שרירים. היה לי קשה ממש, גם ברגעים שלפני כשהוא התפרק לי מול העיניים. אז היו רגעים קטנים של שבירה וחשבתי לעזוב הכל. היום אני מבין שאין לי דרך אחרת, אני מגשים את החלום שלו יותר מאשר את שלי. קיבלתי מתנה מאלוהים, ואני חייב להשתמש בה, זה בוער בי.

מה הפחד הכי גדול שלך?

הפרסום והפיתויים שבאים עם המקצוע. בחורות וכל מה שבא בגלל המקצוע, אנשים גדולים ממני נפלו במקומות האלה. לפני כמה זמן התקשרה אליי מישהי והציעה לי להופיע בשבת תמורת סכום ממש גבוה. סירבתי, בגלל שאני לא מופיע בשבת. זה לא רק השבת, אני רוצה להישאר נאמן לעצמי, ועם הרגליים על הקרקע. אני מזכיר לעצמי תמיד, שהכל זה בורא עולם ולא אני.