סטודנטים במסלול כתיבה כותבים ביקורת תרבות

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הוקם ומופעל על ידי הסטודנטים בחוג לתרבות, יצירה והפקה במכללת ספיר

אל תעבור בדרך צלחה

כשצופי הפריים טיים הישראלי רוצים משהו שערורייתי לדבר עליו בזמן הקפה של הבוקר, משהו שיגרום להם לצקצק ולקטר עד כמה הריאליטי משחית, או סתם כשהם רוצים את מנת הסקס והאלימות היומית שלהם – הכתובת היא התכנית "האח הגדול". אם חשבתם שהעונות הקודמות חצו גבולות שבל ייחצו, העונה השמינית של התכנית נמצאת אלפי קילומטרים מעבר לגבולות ההם. אז לרגל המשימה הנוכחית, משימת בית הכלא – הנה רשימה של אנשים מהעונה השמינית שככל הנראה היו נכנסים לכלא במציאות.

שני

לרוב, בתחילת כל סעיף אנחנו כותבים מי האיש ומה הוא עשה שמגיע לו להיכנס לכלא, אבל כאן נראה שאין צורך לפרט מי זו שני ומה היא עשתה. לקרוא לאלאור אזריה רוצח? להעליב את הגיבור הלאומי של ישראל בשידור חי? ועוד לעשות את זה בתקופה בה השיח הציבורי במדינת ישראל נוטה יותר לכיוון שרון גל מאשר לכיוון שם ברדוגו? טוב, צריך הרבה אומץ כדי לעשות צעד שכזה. ולשני יש אומץ, ובכמויות (בניגוד לאיזה שם אחד, פאסיבי אגרסיבי, שהאינטראקציה בינו לבין שרון הסתכמה בפתיחת וסגירת דלתות); שני מצליחה לעמוד באומץ נגד הגבר הימני וההגמוני שהכניסו לבית האח וזה מעצבן אותו. ממש כמו שהממסד הכנסייתי בימי הביניים פעל ימים כלילות כדי לצוד מכשפות, נשים חזקות שבעבר היו מרפאות, כוהנות ומנהיגות קהילה (אם רוצים הקבלה אחרת, אז כמו מחנה אור ומחנה שי חי מהעונה הקודמת). במילים אחרות, אם שני לא תיכנס לכלא – יזרקו אותה למים עם משקולות. אתם יודעים, סתם כדי לוודא שהיא לא מכשפה.

אולי כדאי לך לשקול את הטכניקה הזו לפעמים (צילום מסך: "מאקו")

אנסטסיה

זוכרים את פרשת אייל גולן? כן, פרשת "הזמר המפורסם" שהתפוצצה לפני כארבע שנים, שבה אייל אמר את המשפט המפורסם "היא אמרה לי שהיא בת 19" ושבסופה אותו זמר מפורסם יצא נקי והקריירה שלו הפכה למשגשגת יותר מאי פעם? אז עכשיו מגיעה תפנית דרמטית. אחרי שאנסטסיה נכנסה לבית האח, פורסם ב"מאקו" ריאיון עמה, בו היא מצהירה בריש גלי ששכבה עם גולן כשהיתה בת 16, ושיקרה לו שהיא בת 19. אז עכשיו, כשהמשפט המפורסם קיבל פתאום פנים, בטח תהיה עילה לפתוח את התיק מחדש, נכון? ובכן, לא. צר לנו לנפץ את הבועה, אבל בהטרדות מיניות, בעיקר במקרים המתוקשרים יותר, יש כלל: האישה תמיד אשמה. היא לא אמרה לא, היא לא אמרה כן, יש לה סלפי עם ביקיני קטנטן ואדום בפייסבוק, יו ניים איט. ואם אותו גבר מטריד הוא גם אדם מפורסם (ע"ע אייל גולן) או נמצא בעמדת מפתח פוליטית או צבאית (ע"ע לירן חג'בי, אופק בוכריס ומשה קצב), אז האישה גם רוצה להתפרסם על חשבונו ולהרוס לו את כל מה שבנה בעשר אצבעות. בקיצור, במקרה של אנסטסיה נגד אייל גולן – הסוף כבר ידוע מראש. יש רק מפסידה אחת.

קל לעשות את החישוב (צילום מסך: "מאקו")

ג'ודי

בכל עונה של "האח הגדול" עד כה, יש מתמודד כמו ג'ודי. אם הקשר של מתמודדי התכנית להפקה היה משול לדת, הוא היה החרדי ממאה שערים. זה שיש לו קשר ישיר עם אלוהים, או עם ההפקה בכבודה ובעצמה. זה שנמצא שם נטו כדי להיות החייל שלהם ולציית לפקודות שלהם. ג'ודי דיירת כזו. היא נכנסה לבית האח חדורת מוטיבציה ועם מטרה לנגד עיניה: להפריד את אביחי ממעיין ולקחת אותו לעצמה. אבל מה קורה כשאחרי שבוע בבית, שבו השניים נמצאים בקרבה מתמדת, היא מבינה שהיא בעצם לא רוצה אותו? שפתאום היא לא רוצה לקחת בזה חלק? הסיכוי הגדול הוא שכמו פין, הסטורם-טרופר ב"מלחמת הכוכבים: הכוח מתעורר", ג'ודי תסרב פקודה. ומה קורה לחייל שבוחר לסרב פקודה? ובכן, תודה לאל שישראל היא מדינה מתוקנת, ושהפקת התכנית היא… טוב, זה כבר נתון לוויכוח. מה שכן, אם ג'ודי לא תיכנס לכלא – היא לפחות תודח ותבלה את שארית חייה בגלות נצחית מהפריים-טיים.

נתפסה על חם (צילום מסך: "מאקו)

אינדל

נו, זה היה ברור. מבין כל דיירי העונה השמינית, אינדל הוא הדייר שהסיכויים שלו להיכנס לכלא היו הגבוהים ביותר (כי הרי ידוע שהמשטרה לא מחבבת אתיופים). אבל אחרי משימת המשטרה, שבה אינדל אמר דברים קשים בנוגע ליחס של המשטרה לעדה האתיופית (תוך שימוש במושגים מימי מלחמת העולם השנייה), אינדל הפך את הסיכויים הללו לכמעט וודאיים. אחרי שבמשטרה כעסו וביקשו מההפקה הקלטות לצורך חומרי חקירה, כנראה שאינדל ייצא מהכלא בנווה אילן לכלא אחר. אם הוא רק היה נולד אשכנזי לבן עם פריווילגיות, בשם הנכון ובמקום הנכון, כל זה היה נחסך ממנו.

תמונה שווה יותר מאלף מילים (צילום מסך: "מאקו").

יורם זק

ולמעשה כל הפקת התכנית. כן, לאורך כל העונות, זק וההפקה עשו בתכנית דברים שבל ייעשו. רשימה חלקית: סימום מתמודדים בכדורים פסיכיאטריים בשתי עונות, הטרדה מינית של מתמודדת אחת מהעונה הרביעית (בולבול, שדיים וכו'), העדפה ברורה של מתמודדים מסוימים על פני אחרים, מתן במה לכמה מהאנשים האלימים ביותר שידעה הטלוויזיה הישראלית (גילי ורוני מיילי, מעיין חודדה, עינב בובליל ושי חי הם רשימה חלקית בלבד) ושליטה בשעות השינה שלהם (דרך משימות וגם מחוץ למשימות). רצינו לכתוב כאן משפט אופטימי לגבי מעבר התכנית ל"רשת", אבל כמו שכבר ראינו במקרה של "הישרדות", מכאן אפשר רק לרדת.

לצאת נקי אחרי עשר עונות ולהישאר עם הכסף (צילום מסך: "יוטיוב").