סטודנטים במסלול כתיבה כותבים ביקורת תרבות

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הוקם ומופעל על ידי הסטודנטים בחוג לתרבות, יצירה והפקה במכללת ספיר

היהפוך דייר עורו?

כשתאלין הודחה מבית האח, תהינו מה גרם לדמות עם כל-כך הרבה פוטנציאל, שכולנו חשבנו שתישאר עד החמישייה הסופית, לצאת מהבית השבוע. נראה שהסיבה היא שתאלין לא מימשה את הפוטנציאל של הדמות שהציגה כשנכנסה לבית, ושכחה מציפיית הצופים לראות את הטרנסג'נדרית הערבייה בפעולה, נלחמת על השוויון בשיניים. אז (חיפשנו) ומצאנו עוד כמה דיירים ששכחו את הדמות שהציגו בתעודת הזהות שלהם, רק שבניגוד לתאלין, את חלקם זה דווקא הציל מהדחה עד כה.

תאלין

תאלין נכנסה לבית האח על תקן ערבייה-נוצרייה-טרנסג'נדרית, עם סיפור גדול מהחיים ועם כל הנתונים שצריך כדי להפוך למתמודדת בולטת בהיסטוריה של האח הגדול. למרות זאת, חוץ מכמה שיחות סלון וגב לשני (ולמעיין), לא הרבה מזה עבר את מבחן (תוכנית) המציאות. אפילו ההפקה ניסתה לעזור לה והכניסה לבית את הזמרת נסרין קדרי כדי לשלוח מסר מרגש לאבא, אבל נראה שגם זה לא ממש עבד. תאלין סירבה להיות הדמות הטראגית שציפו ממנה והציגה דמות חייכנית ועליזה (כן, כן). זה לא דבר רע כשלעצמו, אבל בתור דמות טלוויזיונית (ועוד כזו שמייצגת מאבק של קבוצת מיעוט בתוך קבוצת מיעוט) – זה רחוק מלהיות מספיק בשביל ריאליטי.

מעיין

לא צריך להסביר הרבה על הטייפקאסט של מעיין. אחרי הכל, כל עונה של "האח הגדול" צריכה את הבלונדינית השטחית שלה. ואם כבר בלונדינית שטחית, אז עד הסוף. שתהיה קצת משופצת וחטובה, ושתתערבב עם מפורסם אחד, או שניים (מישהו אמר עומר אדם?). אבל ככל שהתוכנית מתקדמת, מעיין מוכיחה שהיא לא רק גוף פצצה ו…ובכן, פרצוף הרבה יותר פצצה. אופיה של מעיין נחשף ברגישות שלה כלפי סביבתה ובניסיונות שלה ללמוד דברים חדשים. למשל, כל יום היא יושבת עם אביחי שמלמד אותה דברי תורה. באותו הקשר, גם ראינו אותה בשבוע החיובי, כשהסתובבה בבית עם המשקפיים שדימו את ראייתו של אביחי. היא התרגשה מאוד מהסיטואציה והתחברה עוד יותר לאביחי. גם בשיחות שלה עם אנשים אחרים, היא משתדלת להקשיב ולהיות לצידם ברגעים קשים. יחד עם זאת, נראה שהיא עדיין לא מצליחה להיפתח מספיק ולהראות מה היא בעצמה יודעת. אולי היא באמת מפחדת ליפול למשבצת הדמות השטחית אם תתחיל לדבר. בינתיים אנחנו נשאר עם שאלה אחת, האם התלמידה תתעלה על המורה שלה עד סוף העונה? עדיין לא ברור.

אורנה

מוזר. משום מה זכרנו שלבית נכנסה דיירת דתייה. אוקיי, אז לא דתייה-דתייה, אבל דתייה בדרכה שלה. מין שומרת נגיעה כזו, שעושה קידוש בערב שבת ובמוצאי שבת מבלה במועדון "החתול והכלב". אם מכניסים אותה לבית יחד עם כמה אתאיסטים (דן ושם) ואפילו, רחמנא ליצלן, גויים (תאלין) – מקבלים התכסחויות מובטחות. ובכן, לא במקרה הזה. אחרי הכניסה לבית, אורנה התחברה עם תאלין (והפכה אותה ל"גוי של שבת") והתחילה לבחון את המושג "שמירת נגיעה" מול דן. חיבוקים מזדמנים, החזקת רגליים מתחת לשולחן ולאחרונה גם נשיקה אפשרית מתחת לשמיכה הם רק חלק קטן ממה שהזוג עושה. ולחשוב שהיא ממשיכה להצהיר שהיא שומרת נגיעה.

שם

זוכרים את השמאלן המזרחי שנכנס לבית האח? כן, אותו בן של אחד מחברי "הפנתרים השחורים", שדיבר פוליטיקה בתעודת הזהות, שהביע את דעתו על הלאומנות הגואה בישראל והיה מוכן להילחם עד הסוף על האמת שלו ועל הזכותו שלו להשמיע אותה? אז נחשו מה? אנחנו עדיין מחפשים אותו. אמנם בימים הראשונים בבית שם אכן דיבר על פוליטיקה (וכאן המקום לשבח את ההתכסחות שלו עם כוכב ותהילה על הסודנים בדרום תל אביב), אבל כעבור כמה פרקים לוחם החופש הפך לבנאלי. כמה בנאלי? הוא הפך למתלונן התורן של העונה. על האוכל בבית (אוקיי, הבנו, אתה טבעוני), על הדיירים, על השטחיות ובקיצור – על הכל. תוסיפו לזה את העובדה שהקול שלו גרם לאלפי כלבים בישראל להתחרש. האם המרוקאי הפך לפולני?

אינדל

גם הטייפקאסט של אינדל ברור מראש. אינדל נכנס לבית בתור הילד האתיופי מהשכונות, אחד מאותם דיירים שבאו לייצג קהילה שלמה ולהשמיע את קולה (כן, אנחנו מסתכלים גם עליכם, שם, תאלין, אסתר ואורנה). כשהכניסו אתיופי לבית האח הגדול ציפו כנראה – לאדם חלש וכנוע, שיישב בשקט בפינה וישתיקו אותו בלי סוף. לא במקרה של אינדל. מהרגע שאינדל נכנס לבית האח, הוא לא הפסיק להשמיע את קולו במגוון נושאים (בעיקר מה שקשור לחוכמת רחוב והמאבק האתיופי). הוא התחבר לדיירים חזקים כמו שני וחמימו שני ולא שכח להתחיל עם עדן אחרי שחזי יצא מהבית. בישיבות התקציב הוא נלחם על כל סיגריה כמו נמר (ולרוב ניצח). והכי חשוב – אינדל הוא אחד הדיירים שבקושי הועמדו להדחה על ידי דיירים אחרים. בקיצור, אינדל הוכיח שהוא ההיפך מהבחור החלש.