סטודנטים במסלול כתיבה כותבים ביקורת תרבות

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הוקם ומופעל על ידי הסטודנטים בחוג לתרבות, יצירה והפקה במכללת ספיר

צפריר כתמר יפרח

צפריר יפרח פותח בפני את דלת הכניסה לאולפן ההקלטות שלו שבשדרות, ומתיישב על הכיסא כשגבו מופנה אליי בשיער ארוך שמסרב לקצץ גם בגיל 29. בחייו של יפרח אין מקום לדחיית סיפוקים, עוד לפני שאנחנו מספיקים להחליף כמה מילים הוא לוחץ פליי ומשמיע לי את יצירתו החדשה "ללא מילה 6" המשלבת קטעי פופ, מוזיקה הודית ומקצב לטיני. הוא עוצם את עיניו ואצבעותיו מתחילות לטייל להן באוויר בקצב מסחרר, כאילו נולד להיות צייר שצובע את צלילי הקול.

מתי הייתה הפריצה הגדולה שלך?

למדתי מוזיקה במשך 13 שנה ולא ידעתי מה לעשות עם זה, והכל התחיל בגיל 20 כשהשתחררתי מהצבא. יום אחד דודו אהרון שמע סקיצה שעשיתי והרים אלי טלפון. למחרת הוא כבר היה אצלי באולפן בשדרות, לעיבוד של "איתך זה לעולם". זה היה שיא הפריחה של הזמר המזרחי, פתאום אמנים שונים מהשורה הראשונה התקשרו אליי. לא הצלחתי להבין מה קורה, בחור ישיבת הסדר שרק השתחרר ונפל עליו כל הטוב שהוא חלם במשך שנים.

איך אפשר להגדיר את המוזיקה שלך?

מוזיקת עולם אינסטרומנטלית שמבוססת על אהבה. יש בה מקצבי דאנס, אלקטרו, טראנס ואתניות. אני חוקר מוזיקה של תרבות שמעניינת אותי, ומשתמש בקולות של זמרים מתרבויות שונות ככלי נגינה. יש לי בלוק שלם של סגנון מוזיקה ששקע לו במשך השנים במוח, וביום אחד הוא פורץ.

עם מי היית רוצה לעבוד בעתיד?

בארץ עבדתי עם כל מי שרציתי, בחו"ל עם הזמר מתיסיהו וגם את זה אני הולך להגשים. בעוד שלושה חודשים בעזרת השם אני טס אליו לעבוד על פרויקט סודי שמתבשל לו. זו כבר שפה אחרת, בין לאומית, ואף אחד בישראל לא עשה שיתוף פעולה עם אמן כזה.

הפרסום הבינלאומי מעניין אותך?

אני מאמין רק בדבר אחד, במוזיקה עצמה. יש הרבה קטעים שאני לא מפרסם בכלל והם מגיעים לכל מקום. מתקשרים אלי מערוץ 24, ערוץ 2, גלגל"צ ומבקשים לראיין אותי. אני אומר להם שזה לא הזמן הנכון, כרגע אני מעדיף לתת למוזיקה שלי לדבר.

המשפחה שלך תומכת?

ברור, אמא שלי מנהלת אותי ואבא שלי עוזר לי בכל מה שקשור ללוגיסטיקה. גם האחיות שלי משתתפות בקליפים, כולם נרתמים.

מתוך: "ללא מילה 2". צילום מסך יוטיוב

יפרח מאמין בעבודה קשה סביב השעון שמלווה אותו לפעמים גם בחלומות. הרגע היחיד שבו הוא מצליח לנשום ולחשב מסלול מחדש, זה אחרי תפילת שחרית של יום שבת. בעוד חודשיים יצא אלבומו השלם "ללא מילה" שנעשה בשיתוף פעולה עם זמרים מהארץ כמו מאיה אברהם, אלון דה לוק, ציון גולן, איציק שמלי ועוד. אם לא די בכך, הוא מתכנן עם יציאתו של האלבום החדש סיבוב הופעות בליווי של תזמורת קלאסית, מסכי ענק ואפקטים נוספים שלדבריו לא נראו עדיין בישראל.

אתה לא מרגיש שיש עליך עומס?

אני תמיד "קול" כזה, גם כשיש לי הופעות גדולות אני רגוע. אני גם מסודר, אצלי זה כמו צבא וכולם יודעים – חזרות זה חזרות. מי שלא בא לחזרה או שלא לומד את המילים אני מעיף אותו. זו הקריירה שלי.

מה התכונה שהכי מאפיינת אותך?

אני עקשן בטירוף, אם אני רוצה משהו זה כאן ועכשיו. למשל, ראיתי בדמיון את הנבל שלי על צוק לבן מושלג כשאני לבוש כמו השחקנים של משחקי הכס, אז עשיתי את זה. הרמתי הפקה שלמה בחרמון בעצמי ליצירה "ללא מילה 4" עם מאיה סימן טוב.

צילום מסך: יוטיוב
עקשנות משתלמת. צילום מסך: יוטיוב

מי הקהל שלך?

המוזיקה שלי מדברת לכולם, אבל ילדים הכי מתים עלי משום מה.

השאלה המתבקשת עכשיו היא מה עם ילדים באמת?

(מסמיק) אני אוהב אותם, אבל שהם לא שלי. אני בקושי מצליח להסתדר עם עצמי, אז ילד?

וזוגיות? חתונה? בכל זאת אתה כבר בן 29.

כרגע אני מתאבד על הקריירה שלי בכל הכוח, אבל מחפש את האחת. הבעיה היא שאני יוצא למועדונים רק כשמזמינים אותי להופיע, וגם אז אני מגיע עם אמא שלי ואנחנו יושבים על כוס קולה. אני לא שותה אלכוהול ולא מעשן, המוזיקה זה מה שעושה לי טוב. אני בן אדם מאוד סגור, בנות חושבות שאני סנוב אבל אני בכלל ביישן.

העובדה שאתה גר בפריפריה תורמת להצלחה שלך?

ממש לא, אף פעם לא נפלתי לסיפור של המוזיקאי מהדרום שגילו אותו.

מתוך YouTube