סטודנטים במסלול כתיבה כותבים ביקורת תרבות

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הוקם ומופעל על ידי הסטודנטים בחוג לתרבות, יצירה והפקה במכללת ספיר

כל האמת בפרצוף

עם תום שידורי העונה השמינית והאחרונה של תכנית הריאליטי "האח הגדול" תחת הזכיינית "קשת", נראה ששדים חדשים מהעונות הקודמות התעוררו מתרדמתם. בקליפ הפרידה מהתכנית ששודר בערב הגמר בלטו בחסרונם מתמודדי העונה השנייה עו"ד סער שיינפיין, בנצי שני וארז דה דרזנר. שלושתם הגישו תביעה נגד "קופרמן הפקות" וד"ר אילן רבינוביץ' (הפסיכיאטר שליווה את העונה). התביעה הסתיימה בעקבות הסכם פשרה בין "קופרמן הפקות" לתובעים כשלאחרונים שולמו כ- 2 מיליון שקלים סך הכל.

יום לפני הגמר פורסם כי אור סיונוב, יוצאת העונה השביעית, שלחה ל"קשת" איום בתביעה. לטענתה, "האח הגדול" נחשב כמקום עבודה לכל דבר ושהשהייה בנווה אילן היתה בתנאי עבדות על כך, היא דורשת מהזכיינית קרוב למיליון שקלים. את חוויותיה גוללה סיונוב מוקדם יותר השנה בספרה "סופמשחק" שיצא סמוך לתחילת העונה האחרונה.

למי שלא זוכר, סיונוב מוכרת בעיקר בגלל היריבות הצמודה בינה לבין דייר אחר, שי חי. לאורך הספר, סיונוב דואגת להדגיש שהריב הגדול שלה לאורך כל העונה לא היה עם שי חי אלא עם יורם זק. שי חי שימש את זק בתור האווטאר שלו, שדרכו יכול היה לעלוב במתמודדים ולומר להם את "כל האמת בפרצוף". לכן, סיונוב משתמשת פעמים רבות במילים "שי\יורם" יחד. במהלך שהותה בבית האח, מתארת סיונוב יחסי אהבה-שנאה בינה לבין זק. תוך שילוב אנקדוטות מחייה לפני התכנית, היא מתארת איך זק דאג להשתיק אותה במהלך החודש הראשון לשהותה בבית, שיקר לה בכל הנוגע למניעיו בתכנית, ולא הסתיר את תמיכתו בשי חי לאורך העונה.

חובבי ריאליטי או לא, הספר של סיונוב הוא ספר שחשוב לקרוא, מכמה בחינות. דבר ראשון, לא הרבה יודעים, אבל כל משתתף בתכנית חותם על חוזה סודיות, שאוסר על המשתתפים לדבר על התכנית למשך כמה שנים אחריה. רק אחרי כמה שנים, כשכבר חל על החוזה (ועל המשתתפים) חוק ההתיישנות, אפשר לספר הכול. סיונוב יצאה מבית האח הגדול בשנה שעברה, והספר שלה הוא עדות טרייה יחסית.

דבר שני, לא הרבה ספרים ישראליים עוסקים במה שקורה מאחורי הקלעים של הטלוויזיה בישראל בכלל, ובתכניות הריאליטי בפרט (אחד היוצאים מהכלל הוא "נא להתנהג בהתאם" של יובל אברמוביץ', שעוסק בתכנית ריאליטי פיקטיבית שמזכירה מאוד את "האח הגדול"). זו אולי הפעם הראשונה בישראל שנכתב ספר שמספר על הריאליטי בישראל, ממקור ראשון. הכתיבה של סיונוב אותנטית ורהוטה, עד שניתן לדמיין  את המילים ממש יוצאות מפיה. ואולי זה אירוני שדווקא סיונוב ולא שי חי, היא זו שאומרת בסוף את כל האמת בפרצוף.

הספר "סופהמשחק" מאת אור סיונוב עלה לרשת בדצמבר האחרון והוא וזמין להורדה בחינם (ניתן לתרום לכיסוי הוצאות) באתר הספר הייעודי, 116 עמ'.