סטודנטים במסלול כתיבה כותבים ביקורת תרבות

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הוקם ומופעל על ידי הסטודנטים בחוג לתרבות, יצירה והפקה במכללת ספיר

לרוגל אלפר יש בעיה

בשנה החולפת אימצתי לעצמי תחביב ביזארי שאיני יכול לשמור עוד בסוד. אני נהנה לקרוא את ביקורות הטלוויזיה של רוגל אלפר, לפחות את אלו שמעצבנות מספיק אנשים בפיד שלי בפייסבוק. לא בגלל שאני מסכים עם דעותיו או פרשנויותיו, אני אפילו לא יודע עד כמה הוא באמת מתכוון לדברים שהוא כותב. בדבר אחד אין לי ספק, הוא פיצח את הנוסחה להעלאת כמות הקליקים לכתבות שלו. ללחוץ על העצבים החשופים של הקונצנזוס או לפחות מה שנדמה כמיינסטרים בחברה הישראלית.

לאחרונה הופיעה לי בפיד הזדעקות על ביקורת נוספת פרי עטו של אלפר, והפעם ביקורת ארסית על הפרק החמישי בסדרה החדשה של רשת, בכיכובו של צביקה הדר (50), "לצבי יש בעיה". בפרק המדובר, צביקה מגלם את דמותו של ריימונד מ"איש הגשם" במחזה חדש. ואחד ממשתתפי המחזה (ישי גולן) מציע לו לחתום על עצומה עליה חתמו שאר המשתתפים, בה הם מתחייבים לא להופיע מעבר לקו הירוק. אך צביקה מסרב לחתום, כי הוא לא רוצה לקחת צד פומבי בוויכוחי ימין ושמאל, ואף מנסה לפטור את עצמו בטענה שהוא קצין במילואים.

בטור שקיבל את הכותרת "צביקה הדר, הגרוע שבאנשים" כתב אלפר על הדר "איש הג'לי חסר החוליות הזה גרוע בעיני מתומכי הכיבוש", ואף מסכם, "אדם שאין לו דעה בסוגיה המוסרית הבוערת של תקופתו, שחורצת את גורל עתיד מדינתו – הוא הגרוע שבאנשים".

אלו טענות קשות נגד הדר. לדעתי, אלפר נפל למלכודת שהפרק טמן לצופים ולמבקריםהדר מנסה להוכיח בפרק שמעשים מסוימים שלו לא מעידים על כוונה מובהקת בניגוד למה שמבינות הדמויות האחרות. ביניהם סירובו לחתום על העצומה שהפך אותו לגיבור בעיני המתנחלים ולמנודה בקרב הקולגות, ומנגד הויכוח עם בן זוגה החייל של ביתו בסמוך להפגנת השחקנים נגד "הכיבוש" שהפעם הפך אותו לגיבור בקרב הקולגות. מעשה נוסף הוא, בדיחה תמימה שלו על טבעונים שמעוררת עליו את זעמם של טל גלבוע וחבריה. ולייקים שעשה לגרושתו באינסטגרם, שלא היו אמורים להעיד על חזרה לקשר רומנטי איתה, גרמו למבוכה רבה כיוון שהיא פיתחה ציפייה לחידוש הקשר ביניהם.

דרך קומדיית הטעויות הזו, המעשים וההשלכות המוטעות, הציגה הסדרה ביקורת חברתית על תיוג אנשים בעקבות מעשה או התבטאות שיצאו מהקשרם. אפשר לטעון שכך ביקשו הכותבים בעורמה שלא לייחס משמעויות אחרות לפרק או לדמות.

לכן נראה כי אלפר נפל במלכודת והתעלם מן האזהרות. הוא תייג את הדר (בין אם התכוון לאדם או לדמות) כ"הגרוע באנשים" בגלל פירוש מוטעה לפרק, שאינו דן במושגים כמו התיישבות ביהודה ושומרון או הכיבוש. אבל בדבר אחד אני בטוח, מי שצוחק בגדול הם צביקה הדר והתסריטאי אורי גרוס (42) שצוחקים על הקלות בא השיגו באזז לתכנית.

לצפיה בפרק