סטודנטים במסלול כתיבה כותבים ביקורת תרבות

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הוקם ומופעל על ידי הסטודנטים בחוג לתרבות, יצירה והפקה במכללת ספיר

ארץ אוף

כבר ביום הראשון בבית האח, נושאים בוערים עלו על הפרק (תרתי משמע). באחת משיחות פינת העישון, שאל חזי את תאלין שאלות אישיות ופולשניות על היותה טרנסג'נדרית (כולל שאלת מיליון הדולר: "מה, הורדת גם את ה…?"). מצד אחד, חשוב לדון בשאלות כאלה על המסך גם אם לכמה שניות, ובמיוחד בתכנית עם אחוזי צפייה גבוהים כמו "האח הגדול". מצד שני, חבל שדנים בנושאים האלו רק בתוכניות כגון "האח הגדול". חשוב שיהיה חינוך מיני ומגדרי במערכת החינוך הישראלית, אולי כך אנשים כמו חזי, שלא ראו מעולם אדם טרנסג'נדר, יידעו מה לומר.

נראה שהפקת התכנית בחרה להתפקס על שני נושאים. הראשון הוא המשימה הסודית, המזוהה עם המשפט "אני אמא של חיים", שכמו שקורין גדעון ניבאה  – כמעט שהתפרקה עוד לפני שהתחילה. כוכב ושמוליק נשואים והם התבקשו להסתיר את יחסיהם. כוכב וחיים התבקשו להעמיד פנים שהם אמא ובן. כל הדיירים חשדו לגבי הקשר בין האמא לבן (אך יחד עם זאת, הם לא הצליחו לחשוף את הזוגיות בין כוכב לשמוליק). הנושא השני הוא העובדה שכוכב ותהילה, כמה מביך, נוחרות. הבית כולו יוצא מגדרו, והאח הגדול אפילו מספק מדבקות מיוחדות לאף (שכוכב מסרבת להדביק).

הפרק השני עסק ברובו בזוטות אך לעומתו הפרק השלישי נתן במה לנושא חשוב – שילוב המאבקים (המזרחי, האתיופי ומאבק הפליטים). הפרק נפתח בויכוח בשאלת הפליטים הסודנים והאריתראים. בפינה השמאלית: שם ואינדל. בפינה הימנית: תהילה, כוכב, שמוליק וחיים. הוויכוח עצמו מוצג כלא מאוזן מתחילתו. שם ואינדל הם המיעוט השמאלני ההזוי (מבחינה מספרית וגם בעזרת כמה טריקים של עריכה), ושאר הדיירים, ובעיקר תהילה, הם הימנים הגזענים, הלאומנים והאדישים. דוגמה בולטת לכך היא התשובות של הדיירים לשאלה מדוע אינדל היהודי יליד אתיופיה הוא לא חלק מהחברה הישראלית ואילו תאלין, הערבייה הנוצרייה ילידת הארץ כן.

ובעניין אחר: בשבוע שעבר השתתפו הדיירים במשימת "ארץ עוץ", בה הם התחלקו לדחלילים, אריות ואנשי פח. במסגרת המשימה החליטו אנשי ההפקה להחזיר זמנית את הפינה "כל האמת בפרצוף" (שהוגשה על ידי שי חי בעונה הקודמת), כשאנשי הפח התבקשו להעמיד דיירים להדחה באופן פומבי. המעמד הזה נראה כמו אודישנים שההפקה מעבירה את המתמודדים כדי למצוא את השי חי הבא. נראה שאנשי ההפקה לא שבעו עדיין מהסערה שיצר המתמודד בעונה הקודמת והם רוצים לחולל אותה שוב. למרבה הצער, החיבה שהראו שלוש מהמועמדות להדחה, אורנה, אסתר ומעיין, אחת כלפי השנייה מיד אחרי המעמד, מראה שאם אנשי ההפקה רוצים עוד שי חי, עומדים להיות להם חיים מאוד קשים.

לצפיה:

פרק 2

פרק 3