סטודנטים במסלול כתיבה כותבים ביקורת תרבות

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הוקם ומופעל על ידי הסטודנטים בחוג לתרבות, יצירה והפקה במכללת ספיר

בלי סיפון או מעקה

ביום קיצי, חם ודביק בשנה שעברה הלכתי לחוף גורדון בתל אביב. כשהגעתי, מיוזעת ועייפה, התבוננתי בים ותשומת הלב שלי פשוט נסחפה. ראיתי אנשים עומדים על גלשן מוזר וחותרים.

בתור אחת שגרה בישוב הררי לא הבנתי מהי התופעה המוזרה אבל לא ייחסתי לה חשיבות. באחד הימים כשעבדתי בבית קפה, אחד הלקוחות הציע לי לבוא אתו לים ולנסות לגלוש. קצת חששתי, אך זיכרון התמונה שראיתי על החוף צף בראשי ואיתו הגיע רצון סמוי לבנות מערכת יחסים ידידותית יותר עם הים. מצאתי את עצמי במים. בהתחלה, כשניסיתי לעמוד על הגלשן ולחתור כשהרוח מנפנפת את שערי חששתי קצת. אבל העזתי ונכנסתי לעומק הים, הרגשתי שהעולם קטן עלי. כשיצאתי אל החוף הייתי מלאה בתחושת ניצחון וסיפוק בלתי רגיל והבנתי שזו ההתאהבות החדשה שלי, וכמו שאומרים כל השאר הוא היסטוריה.

מתוך: facebook
מתוך: facebook

כל הנחלים זורמים לאינסטגרם

המפגש הראשון הפך עבורי לסוג של התמכרות. במשך הזמן גיליתי שאיני בודדה במערכה, ולמעשה, מדובר בטרנד רציני בעולם הספורט. טרנד זה תפס תאוצה כה נרחבת עד שב"ארץ נהדרת" הציגו מערכון על סאפ, צחקו על תופעת התחרות הסמויה בין הסאפיסטים לאנשים החסקה והכניסו בו את האלמנט של העלאת תמונות לאינטרנט. בעקבות האופנה החדשה ותחילת יחסיי עם הים ניסיתי להבין כיצד נוצרות תופעות חברתיות, לאחר קריאה ממושכת באינטרנט בנושא השפעות חברתיות, הבנתי שכל "טרנד" מבטא צורך בהשתייכות חברתית.

היחיד מעוניין להיות חלק מקבוצה בעלת מכנה משותף. לאחר הבנה זו התחלתי לשוטט באינסטרגם ולהבין עד כמה כוח יש לכלי הזה ביחס להשפעה של הציבור. הצצתי על חייהם של ידוענים, אחת התמונות משכה את תשומת ליבי: בר רפאלי עומדת ומחויכת מאוזן לאוזן על גלשן עם משוט ביד. התמונה שבאה אחריה הייתה של לא אחר מראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו, שמנסה את מזלו בתחום. לפתע הבנתי שהאותנטיות של האהבה החדשה אבדה ושהרבה מאוד אנשים נוגסים ביס בחלום הרטוב שלי. הייתי מאוכזבת, הבנתי שגם אני נפלתי ברשת ושאכן תופעה חברתית קשורה גם לאופנות זמניות.

בעידן של היום באמצעות הטכנולוגיה המאפשרת לכל אחד לנסות להציג את עצמו לכל מי שחשוף לאינטרנט ולעניין את העולם בחייו האישיים, יש צורך לאנשים רבים להמציא את עצמם מחדש. ה"סאפ" הוא אחד האמצעים לכך. והנה בר רפאלי והמשוט כבר מחייכים בתמונה הבאה.

תופעה ספורטיבית במיוחד

מהו בעצם הסאפ? מדובר בגלשן בעל מבנה ייחודי שבו נדרש הגולש לחתור ביחס לכיוון הרוחות שבים. ניתן לתפוס איתו גלים. החותר עומד על הסאפ ובעזרת המשוט מזיז את הגלשן ואת הגוף, כשהוא נעזר בטכניקה נלמדת. לסאפ יש מספר גלשנים בעלי ייעוד שונה. ישנם גלשני הגלים שייעודם לתפוס גלים, לרוב הם קטנים ופחות יציבים וישנם גלשני ה"רייס" שנועדים לחתירות ארוכות. אלו גלשנים ארוכים מאד וקלים מאד.

הסאפ הוא ענף הספורט בעל קצב הגדילה הגבוה בעולם. יתרונו הבולט הוא חווית הצלחה המהירה ומשם זו חוויה ממכרת. הדבר המרכזי בבלעדיותו של הענף הוא קיבוץ הענפים שהוא כולל בתוכו: ניתן לבצע חתירה ספורטיבית, תפיסת גלים, חתירה בנהרות ואגמים, יוגה על הסאפ, או סתם כחלק מבילוי משפחתי בים. בישראל אלפים עוסקים בענף באופן קבוע. הסאפ מציע אימון וחיטוב מלא לכל הגוף ולכן הוא מאוד פופולרי.

בישראל, תנאי הים מושלמים לסאפ מכמה סיבות: האחת, אין הרבה ימים בהם הים גלי, כך שאפשר להיכנס ולחתור ברוב ימות השנה. השנייה, גם כשיש גלים ניתן בדרך כלל להיכנס ולהשתלב בים הסוער. מידי שנה מתקיימות תחרויות סאפ שונות בארץ. בשבוע האחרון התקיימה תחרות בחוף "גורדון" שמטרתה הייתה תפיסת גלים. צוות השופטים חילק את הגולשים לקבוצות ומכל קבוצה עלה הגולש הטוב ביותר.

באוקטובר האחרון נערכה תחרות הגדולה שהתמקדה בחתירה מהירה למרחק כשבמהלך המסלול היו מצופים שהקשו על החתירה. בתחרות זו השתתפו כמאתיים גברים ונשים, לא כולל מקצה הילדים. מספר המתחרים ומספרם של הצופים בהם מהחוף הולך וגדל בעקביות. מכאן, נראה שהתופעה החברתית הזו אינה עומדת לעזוב אותנו בקרוב, וטוב שכך. האינטסטגרם הוא אומנם הים החדש שאליו כל האופנות זורמות, אבל בסופו של דבר, הוא גורם לאנשים רבים לזרום על אופנה בריאה ומהנה שנמצאת מחוץ לכותלי הפלאפון.