סטודנטים במסלול כתיבה כותבים ביקורת תרבות

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הוקם ומופעל על ידי הסטודנטים בחוג לתרבות, יצירה והפקה במכללת ספיר

השוביניזם החדש

האינטרנט הפך כבר מזמן לזירה להתפתחות תרבותית וכלכלית. תוך קליק אחד על העכבר הוא מאפשר הפצה רחבה ונגישות למידע ומשמש קרקע פורייה להתפתחות רשתות חברתיות שונות. המהירות, הנגישות, והקלות שבהפצה מהווים חלק בלתי נפרד מחיי היומיום.

בעקבות כך מתרחשת תופעה תרבותית ברשתות החברתיות, קרי פייסבוק ואינסטגרם, הנקראת: כוכבות רשת. התפתחותה של התופעה, מקבלות לגיטימציה ופופולאריות מצד החברה השואפת להמציא עצמה מחדש, צמאה לריגושים ואינה בוררת את תכני הצריכה.

כוכבות רשת, הן כאמור נשים המשתמשות ברשתות החברתיות ככלי במטרה לשווק את עצמן באמצעות תמונות פרובוקטיביות, בתוספת כיתוב מליצי על משמעות החיים ו/או שיתוף הכלל בחוויה ופעולה כלשהי. הצילום של התמונות הפרובוקטיביות והפצתן על ידי אותן נשים, כפעולה המאמצת דפוסי חשיבה גברית לתפיסת המיניות הנשית ואף מנציחה את מיתוס היופי.

הצילום יוצר שינוי תודעתי בתפיסת האתיקה של האדם, שחש בעלות לנוכח האובייקט המצולם ומרגיש שהוא מכיר את המציאות כפי שהיא. ההתבוננות של הצופה בתמונות מעניקה לו את התחושה של שליטה באובייקט המצולם ולכן, כאשר הגולשים ברשתות החברתיות מתבוננים בתמונות הפורנוגרפיות שהופצו על ידי אותן הנשים המצולמות, הם חשים כי הם קונים חזקה על התמונה, קרי האובייקט המצולם, ולכן מרשים לעצמם לטקבק את התמונה ואף להציע הצעות מגונות. תופעת קניית החזקה של המתבונן באובייקט, משולה לבעלות שגברים לוקחים על נשים המתלבשות בצורה חושפנית ורואים בכך הזמנה לבצע בהן מעשי אונס, כך שבעצם פעולת ההתבוננות יש מן ההזמנה לקניית חזקה על מושא האובייקט.

צילום: מתוך הטוויטר של קים קרדשיאן
צילום: מתוך הטוויטר של קים קרדשיאן

פורנו פמינסיטי?

בשונה ממילים כתובות, ציורים או רישומים, התמונה אונסת את האדם המצולם, כופה את עצמה עליו ומחפיצה אותו. הבעלות על התמונה הופכת את הסובייקט המצולם בה לאובייקט, משמע לאדם שדמו מותר. הגולשים רואים את כוכבות הרשת כאובייקטים שנועדו להתבוננות, הם תורמים לתהליך ההחפצה ואף מפרים אותו על-ידי כתיבת תגובות, בין אם הן מגונות, מבקרות או מפרגנות. לא די בכך שכוכבות הרשת מחפיצות את עצמן על-ידי צילום התמונה, הן מאפשרות לגולשים להחיות את תהליך ההחפצה בשל הרצון להתפרסם.

כאשר הצופה מתבונן בתמונות אלה, לאחר מספר פעמים הן מעוררות אצלו תחושת "ראינו זאת כבר". תחושה שגורמות, בדומה לסרט פורנו, לאיבוד המבוכה. התמונות הפרובוקטיביות שמעלות כוכבות הרשת גורמות לאדישות, הופכות לנורמה חברתית וגרוע מכך, לחיקוי של התופעה על-ידי נשים וילדות.

כוכבות הרשת משתמשות בתמונה להעביר מסר מסוים או לחילופין להתפרסם בזכותה. הן משתמשות בתמונות הפורנוגראפיות לעיתים על מנת להעביר מסרים של נשים משוחררות ותוחמות את הפורנוגרפיה במסווה של פמיניזם. באמצעות התמונות, מבקשות כוכבות הרשת את אישור הצרכן המתבונן, וזאת כדי להצדיק את הקיום שלהן.

 רוצה להעלות תמונה חושפנית בשביל אבאל'ה?

כוכבות הרשת מעלות תמונות פרובוקטיביות מפני שהן רואות עצמן מנקודת מבט גברית. הן חושבות על עצמן בקני מידה גבריים, ואף מגשימות את הפנטזיות של אלה הגברים ולא של עצמן. התמונות מסמלות את רצונן של כוכבות הרשת לתפוס בתרבות עמדה שווה לזו של הגבר. אולם בשעה שהן חושפות את גופן, הן גורמות לאפקט הפוך, וזאת מפני שגבר המצטלם עם תחתונים בלבד, אינו נתפס כפרובוקטיבי וזנותי – הבניה חברתית כשלעצמה, ואילו אותן נשים נתפסות כמי שמתערטלות לעיני כל. לכן, כל אותן הנשים, גם אם שואפות להוביל אג'נדה כלשהי, אינן מודעות לגופן ולמיניותן, שבבסיסה היא שונה משל הגבר ומנוגדת לו.

מרבית הגולשים הצופים בתמונות הפרובוקטיביות של כוכבות הרשת, הם גברים, ומכאן שהתמונות והפרסום שמגיע עמן, תלוי בכל אותם הגברים הנותנים לגיטימציה לתופעה ומחפיצים אותן כדי לגרום לעצמם עונג ולספק את הפאלוס הגברי. התמונה אם כך ממסגרת את האישה הארוטית כפאסיבית ומי שנועדה להיות מושא ההתבוננות עבור הגבר. כוכבות הרשת מתעלמות מתשוקתן, ספק אם היא מוכרת להן, ומנציחות את תפיסת הנשיות הגברית. הן מגלמות את תפקידן המגדרי ואת הארוטיקה הנשית כפי שמצפה מהן התרבות הפטריארכלית.

כוכבות הרשת משתמשות במיתוס היופי ומפעילות אותו על עצמן במטרה לקבל הכרה ולהתפרסם. הן מצטלמות באופן פרובוקטיבי ומציגות את גופן לראווה בשביל לסחוט עוד לייק, הכל כדי להיות ידועניות בחסד. המיניות שמציגות כוכבות הרשת בתמונותיהן, מחזקות את דימוי הגוף המתבקש של נשים, בדומה לפורנוגרפיה, ומערערות את מיניותן של הנשים. באמצעות תמונות אלה, מנסות כוכבות הרשת להשתוות לגברים ביחסי הכוחות ולקנות להן מקום שווה ערך לגברים בתרבות – זו דרכן לחדור לעמדות כוח שנוסחו בידי גברים.

מיתוס היופי למעשה, הוא אינו מראה חיצוני, אלא צו המכתיב התנהגות. הוא קובע את הצורך של נשים לבסס את מעמדן, זהותן וערכן על-פי סממנים פיזיים. העלאת התמונות הפרובוקטיביות לרשת מתבצעת מתוך הרצון לקבל אישור וחיזוק מהחברה לערכן של אותן הנשים, אולם במסגרת פעולה זו, אותן נשים מקריבות למעשה את האיבר החשוב ביותר- כבודן העצמי. הן מפנימות את תפיסת המיניות הנשית המעוותת על-ידי הגברים ומנציחות אותה על-ידי החפצתן והפיכתן מסובייקט אקטיבי לאובייקט פאסיבי, המשמש כמושא התבוננות גברית.

התמונות מוכיחות כי כוכבות הרשת לכודות בתוך מיתוס היופי שמתפקד כמנגנון סמוי המשתלט על הנשים במטרה להשאיר אותן בעמדת נחיתות. באמצעות התמונות הפרובוקטיביות הן מגשימות את התשוקה והפנטזיה הגברית, השונות במהותן מאלה הנשיות, ועל ידי כך מנציחות את הסדר ההיררכי שבראשו ניצב הגבר ואת תפיסת המגדר השוביניסטית הרווחת בתרבות.