סטודנטים במסלול כתיבה כותבים ביקורת תרבות

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הוקם ומופעל על ידי הסטודנטים בחוג לתרבות, יצירה והפקה במכללת ספיר

באנו, הרדמנו, הפסדנו

להיות רק "סטאר" זה כבר לא מספיק כדי לזכות באירוויזיון, אז מה בעצם כן צריך כדי לנצח?
תחרות הזמר של האירוויזיון מככבת כבר 60 שנים, היא מציגה שירים מכל מדינות אירופה ובשנה האחרונה נוספה לה גם נציגות אוסטרלית.

נציג ישראל, חובי סטאר, זכה לרעש תקשורתי ביקורתי ונוקב על זכייתו בייצוג המדינה לאירוויזיון בתוכנית "הכוכב הבא". הזמר ניסה את מזלו בתכנית אחרת ונכשל. הוא לא וויתר והתחרה בשנית, מה שהביא לו את הניצחון ואת הכבוד לייצג אותנו בשבדיה. כמו בכל שנה עולות השאלות; האם הוא הזמר שיביא לנו את הניצחון? מה חבר השופטים והצופים המצביעים היו רוצים לשמוע? וכמובן, איזה שיר כדאי לנציג לשיר?

הפעם האחרונה בה ישראל הגיעה למקום מכובד בתחרות, הייתה בשנת 2005, כששירי מימון עלתה לבמה באוקראינה ושרה את השיר "השקט שנשאר". השיר זכה במקום הרביעי, המקום הכי טוב מאז שנת 1998. מאז ישראל לא הצליחה לעבור את מחסום המקום התשיעי, בשנת 2008 בועז מעודה הגיע למקום זה עם השיר "כאילו כאן."

Male hand with microphone isolated on black

מלחמה? תצאו בחוץ

 

כמוהו, גם נדב גדז' קטף את אותו המקום בארוויזיון האחרון ב-2015, השיר איתו הופיעה, "גולדן בוי", זכה לעיבודים נוספים אחרי התחרות, ולביקורות טובות בגמר עצמו.בשונה מהישגים אילו, שנה אחת קודם לכן, ב-2014, ייצגה אותנו הזמרת מיי פיינגולד עם שירה "Same Heart".

השיר לא העפיל לגמר על אף הביקורות הטובות שהיו עליו. ישנם הרבה תירוצים לסיבה שבגללה השיר המקפיץ והקצבי הזה לא היה להצלחה, אחד מהם הוא כמובן הפן הפוליטי בתחרות. ישראל לא פופולארית בקרב מדינות העולם,

ומדינות אירופה בפרט ידועות בדעותיהן הפוליטיות הנוקשות לגביה. המדורים הקבועים בעיתון שעוסקים בתחרות טוענים כי בכל פעם כשמלחמה דופקת על דלתה של ישראל, הסיכויים שלנו לעלות לגמר הופכים באופן אוטומטי לקלושים. מבצע צוק איתן התנהל בשנת 2014, ויכול היה להיות גורם שהשפיע על מקומה של פיינגולד.

לא כל יום רואים בחורה עם זקן

מה עוד קרה באותה שנה? השיר של קונצי'טה וורסט, דראג קווין אוסטרית, עלתה לגמר וזכתה במקום הראשון. בריאיון אישי שנערך עם נדב גדג' לפני גמר האירוויזיון בשנה שעברה, הוא טען ללא היסוס שהזכייה הייתה בגלל השונות שלה: "לא כל יום רואים בחורה עם זקן."

בנוסף, אם נעקוב אחרי התכנית נגלה שבכל פעם שרוסיה זכתה לנקודות הקהל לא היה מרוצה ויותר מזה, כשהיא זכתה ל"דוז פואה" נשמעו צעקות בוז. המנחים היו נבוכים וטענו כי מדובר בתכנית שירה ולא בפוליטיקה. הצעקות אמנם פסקו, אך הן מוכיחות לנו דבר אחד; בתחרות הזאת יש הרבה מאוד מקום לפוליטיקה.

מדוע הקהל בז לרוסיה? כנראה מכיוון שבאותה השנה רוסיה סיפחה לעצמה את חצי האי קרים שהיה שייך לשטחה של אוקראינה, דבר שגרם להתנגדות וביקורת מצד הקהילה הבינלאומית.

גם השנה יש הרבה המולה סביב הארוויזיון מאותה סיבה, כאשר המלחמה הקשה בין אוקראינה לבין רוסיה עולה בדרגה בשנה זאת. הוריה של הזמרת שמייצגת את אוקראינה עם השיר "1944", במקור מחצי האי קרים. כנראה שאוקראינה רוצה לעשות צעד מחאה הפגנתי ולהראות לרוסיה שאחרי הכול הם לא מתייאשים. כל העולם שואל מה יהיה ונותר לעמוד דום עד שתתקיים התחרות.

נחזור למדינתנו הקטנה; האם חובי סטאר יכול לזכות? התשובה מעוררת הרבה סימני שאלה. הקהל הישראלי והקהל האירופאי טוענים שלא, השיר לא מספיק טוב. אל לנו לשכוח שחובי סטאר עלה באחוז אחד בלבד על נופר סלמאן שהתחרתה מולו על התואר, יכול להיות שבגלל המראה החיצוני שלו הוא גבר עליה. רובו המוחץ של הקהל טוען שעל רשות השידור להחליף את השיר, אחרת אין סיכוי שישראל תעלה לגמר.

תקשיבו לעם

אם ניקח צעד אחד אחורה, נגלה שמדינות אחרות כמו בולגריה ורומניה החליפו את השיר אחרי שהועברו עליו ביקורות. בארץ, עצומה של כמה צופים נלהבים הביאה לשינוי הלחן של השיר, וכעת הביקורות עליו עוד יותר חריפות. לא רק שהקהל טוען שהשיר לא מספיק מיוחד, עכשיו גם העיבוד החדש מרדים. אם נדב גדז' הקפיץ את אירופה, הרי שהשיר הזה ירדים אותה.

כנראה שגם השנה השיר לא יעפיל לגמר ולא יזכה לתשואות מהקהל האירופי. אני מהמר על המדינות איסלנד וארמניה שיגיעו למקומות הראשונים ושאחת מהם תזכה לנצח. מה שכן, כולי תקווה שהרשות השנייה, שהיא למעשה המילה האחרונה בדבר השיר המייצג, תתייחס ברצינות לעוצמת קולו של העם ותלך איתו יד ביד. כך אולי בשנה הבאה ישראל תעלה לגמר ותשיב לעצמה את הכבוד הלאומי האבוד.