סטודנטים במסלול כתיבה כותבים ביקורת תרבות

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הוקם ומופעל על ידי הסטודנטים בחוג לתרבות, יצירה והפקה במכללת ספיר

סאמר טיים

סאמר אלצאנע, נולדה בעכו בשנת 1983 ברהט. בערבית, השם שלה מסמל שני אנשים שיושבים מול הים ומתוודים על אהבתם, באנגלית זה קיץ. סטודנטית לרפואה הוליסטית במכללת אשקלון ביום, די ג'יי לאירועי המגזר בלילה, ובין לבין היא עוסקת במשק בית כבר שבע שנים. אנחנו נפגשות בבית קפה פינתי ברחוב דוד המלך בבאר שבע, והיא מגיעה נסערת. נגמרה לה הסוללה בגלקסי.

אני חייבת לעזוב את האייפון כבר.

"כל דבר משוכלל עושה בעיות. תאמיני לי, מניסיון", היא צוחקת, "זה כמו נשים וגברים. גבר קונה טלפון ובהתחלה הוא מרוצה, אחר כך יש חידושים וצריך להתקדם כבר. אז הוא לוקח טלפון אחר. ככל שהאישה מתקדמת, לגבר זה לא מתאים. הוא רוצה את האישה שהיית בהתחלה, בלי שכלולים מיותרים. אז מה את צריכה את זה, תישארי עם הטלפון שיש לך עכשיו, תתקדמי בלי הטכנולוגיה זה מתסכל אותם יותר".

זאת המטרה? לגרום לגברים לחוש תסכול?

"להיות אישה מוצלחת. וזה גם הדבר הראשון שאני רוצה שידעו עליי. זה הדבר שאני הכי רוצה בעולם, באמת".

מה המשמעות של זה בעינייך?

"אני רוצה להפוך דברים במגזר משונים להגיוניים, להגיע למצב שאני מרוצה מהכל. אני רוצה שההורים שלי ידעו שהבת שלהם מוצלחת, שיסמכו עליי".

– אני מדליקה סיגריה, ושואלת אם היא מעשנת. היא אומרת שחבר שלה לא מרשה לה.

סאמר מה קרה ל"אני עושה מה שאני רוצה"?

"אני עושה מה שעושה לי טוב, לעשן זה לא בריא. אני לומדת רפואה משלימה ארבע שנים, ובשנה החמישית אני יכולה להמשיך בקליפורניה. אני חושבת על זה, למה לא? אני מנסה הכל. אני שחורה, הכל מותר לי".

סליחה, מה זה אומר?

"הבדואים השחורים נחשבים כנחותים. לא שייכים לאסלאם באמת. למרות שאנחנו עדיין עושים הכל כמוהם. אבל בשביל הלבנים אנחנו חסרי דת. אנחנו מתלבשים כמו יהודים, אנחנו חופשיים יותר ועוברים את כל הגבולות מבחינתם. גם נשים וגם גברים".

חשבתי שרוב הבדואים שחורים.

"לא ממש לא. תדעי שאצלנו ברהט, ובמגזר הבדואי בכלל השחורים מפותחים יותר. אני יכולה לישון מחוץ לבית, מרשים לי. אבל גם בתור שחורים כמובן שיש איסורים רגילים של המגזר".

אם אתם כבר נחשבים שחורים חופשיים אז למה לא עד הסוף?

"כי אנחנו בדואים. ולמרות שאנחנו נחשבים בעיני הלבנים לחופשיים, מי שטועה ישלם על הטעות שלו".

בגיל 31 לקבל עונש מההורים, נשמע לא הגיוני בעליל.

"התרגלתי לזה. אני לא יכולה לשנות את הילדות שלי או את איך שההורים שלי גדלו, ככה הם. למרות שהיום אפשר להעלים יותר דברים מהעין. תחשבי שפעם זה היה יותר גרוע. מי שהייתה מתחתנת למשל צריכה הרי להיות בתולה, וביום למחרת החתונה באה החמה ובודקת דם על הסדינים. היום עוד יש מקום לטעויות, אפשר לשחזר את קרום הבתולים".

מה לגביי סקס בחייך באמת? זה מתרחש הדבר הזה?

"אני לא בתולה. אני בת 31 עד מתי אני אחכה? לא מצאתי חתן, אבל מצאתי חבר טוב ששומר עליי. והכל טוב, נוח לי, אנחנו שנתיים ביחד".

איך קוראים לחבר שלך?

"שושו. הוא מחורה, זה ליד צומת שוקת. הכרנו בפייסבוק. ואת האמת? אחרי שידעתי שהוא גר בחורה קצת ירד לי ממנו כי לא רציתי להכיר בדואים. הייתי עם מישהו בדואי ארבע שנים והוא בגד בי עם חברה שלי. הייתי שנה באבל. לא דיברתי עם אף אחד, הייתי בולימית ולקחתי כדורי שינה, רציתי למות. את נותנת את הנשמה שלך למישהו את יודעת? הוא היה הראשון שלי. נתתי לו את הגוף שלי! מילא היה בוגד בי יענו סטוץ, אבל הוא התחתן אתה! אחר כך הוא חזר אליי בזמן שהוא היה נשוי לה ואני כל כך הייתי עיוורת שחזרתי אליו".

וואו. למה חזרת אליו?

"כשהלב מדבר הראש מפסיק לחשוב בכל העדות. אין אמון בגברים".

מה עם שושו אבל?

"אני אוהבת אותו, אבל אני מודעת לזה שהוא יכול לקום וללכת. אני לא רוצה להיפגע שלא אכנס להלם. שאהיה מוכנה למכה כזאת שוב, גם רוב הזמן אנחנו רבים. אני לא מספיק בדואית בשבילו".

היית רוצה להיוולד יהודייה?

"כן. הייתה תקופה שממש רציתי לצאת עם יהודי. חשבתי פעם שאם יבואו לשדך לי יהודי דתי אני אתחתן אתו".

יהודי דתי?

"זה אותו ראש. הוא שומר, הוא מתפלל, הוא בן אדם קיצוני ומפחד, כמו בדואי רק ביהודי. בדואי יכול ללכת עם אחרות אפילו אחרי חתונה, יהודי מספיקה לו אחת".

איך הפכת לדי ג'יי?

"זה תחביב. אני אוהבת מוסיקה. אני כבר שמונה שנים בענף. בשנתיים הראשונות היה לי ממש קשה להבין מה אנשים אוהבים. יש עוד אחת מפורסמת שעושה עבודה מעולה אז הייתי מקנאה בה ממש. החלטתי לעבוד על עצמי כדי  שיקבלו גם אותי. אחרי שלוש שנים הכל נפתח. עכשיו אני עובדת חזק".

מוסיקה מערבית או ערבית?

מזרחית, מערבית, טראנס, הכל. אני ממש מגוונת. יש משפחות שלא מקובל אצלם לשמוע עברית, אבל כשאני מנגנת את זה בחיוך הם נזכרים שהם שמחים באותו רגע ומקבלים את זה".

מה עם העבודה השנייה שלך?

"אני בעיקר מנקה. עובדת במשק בית כבר 7 שנים. רק אצל יהודים. אם אני אעבוד אצל ערבים אפילו מהצפון או מהמרכז, הדבר הראשון שיקרה זה שיתחיל איתי איזה בדואי. אני לא אספר לשושו בחיים. הוא בן אדם עצבני, הוא קנאי ולא קל".

שושו לא נשמע כמו מושא חלומותייך.

"אני אתו כי הוא קנאי. הוא לא מוכן שאף אחד ייגע בי חוץ ממנו. ואני אוהבת את זה. הוא גם לא יעז בגלל זה להיות עם מישהי אחרת. אוי ואבוי לו אם כן. הוא עזב את ההורים שלו בגללי. הם לא אישרו אותי, כי אני שחורה. אה כן, שושו לבן ולא מלומד. אבל הוא אוהב אותי ומכבד אותי. ובכלל מספיק שאחד מאתנו יהיה מלומד, ככה נסתדר.

על איזו שאלה הכי היית רוצה שיענו לך?

"למה לגברים מותר הכל?".