סטודנטים במסלול כתיבה כותבים ביקורת תרבות

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הוקם ומופעל על ידי הסטודנטים בחוג לתרבות, יצירה והפקה במכללת ספיר

נהיה פה צפוף

שנות הצמיגים הצדדיים שהחלו בסוף שנות העשרים של המאה העשרים תמו. שנים בהן הבטן הנשפכת חגגה את עצמאותה, והאברים הפנימיים (הנשיים) נשמו לרווחה. המהפכה לשחרור האישה שחררה את האישה לבחור מחדש באותו לבוש ישן ומוכר, המחוך.

בתקופה הוויקטוריאנית ועוד זמן מה אחריה כיכבו המחוכים המהודקים שלא נתנו לגוף להישפך לכל עבר. מאז היו דיונים רפואיים ותרבותיים רבים על השלכות אפנת המחוכים. השיא הגיע בגל השני של הפמיניזם, בו קראו הנשים לקרוע את המחוכים ולשרוף אותם. בשנת 2013 המחוך החל להזדחל אט אט מהדלת האחורית חזרה לחיינו. 2016 כבר נראית הרבה יותר צרת היקפים.

הבשורה מגיעה מכיוון ארצות הברית של אמריקה. הכוכבות הגדולות אשר ידועות במציאת שיטות להרזיה והידוק הגוף מעבירות את תורתן לפשוטות העם. אז השיטה החמה של השנה החדשה היא ללא ספק המחוכים. המטרה היא להשיג את צורת שעון החול הטובה והישנה. רק שעכשיו אחרי שכבר הציצי והתחת גדלו המראה המתקבל הוא אוונגרדי ומוגזם.

מחוך זר

את המחוכים ניתן לקנות גם בחנויות בארץ אבל התעשייה הגדולה היא של הזמנות מחו"ל באינטרנט. ישנם סוגים שונים של מחוכים למטרות שונות של מעיכה. בכדי להצר את המותניים צריך ללבוש את המחוך מספר שעות כל יום, לרוב מדובר ב 12 שעות ביום או בלילה למרות שבלילה התהליך יותר איטי. המחוך חייב להיות כזה שתפור בצורה מקצועית אחרת הנזק שיגרם לגוף לא יהיה שנוי במחלוקת. מעבר לכך, התזונה חייבת להשתנות בזמן לבישת המחוך כי גם נזקי המחוך משפיעים איך לא, גם על הקיבה.

כמה יעלה לך להימעך?

מבדיקה קלה בחברות מובילות למחוכים כמו "waistganasociety" ניתן למצוא הסברים מפורטים על צורות הלבישה ואופני השימוש במחוכים השונים ואפילו טיפים לבריאות הגוף הנשי והצר. המחירים של המחוכים מתחילים מ70 עד 500 דולר למחוך. תלוי בחברה ובמטרה. יש כאלו שמצרים יותר וכאלו שפחות. יש מחוכים שנועדו להרזיה ויש כאלו שנועדו למעיכה לטווח הרחוק.

מחוך לגוף כמו גשר לשיניים

בכל אופן תוצאות קבועות שנשארות לאורך זמן מתפתחות רק לאחר תקופה של מספר חודשים עד שנה וחצי של לבישת מחוך באופן קבוע ויום יומי. המחוך ממקם מחדש את הצלעות בגוף, ממש כמו שגשר עושה לשיניים. וגם כאן כמו בשיניים ככל שהאישה צעירה יותר כך גופה יגיב במהירות גדולה יותר למחוך.

אז חלק ממבשרות הבשורה הן איך לא הבנות לבית משפחת קרדישיאן שהשתלטו על אופנת הרחוב בארצות הברית. מעבר אליהן כוכבות רבות לובשות את המחוכים, מצטלמות איתן ומפרסמות חברות שמוכרות אותן. בארצות הברית כבר צצים דיונים מחודשים ומאבקים חדשים כנגד המחוכים.

אנחנו לא רק רחם..

 

הסיכונים בהם מואשם המחוך הם: בעיות נשימה, התעלפויות, קרישי דם, בעיות פוריות והפלות, בעיות עיכול ואפילו שבירה או סדיקה של צלעות. רוב ההתנגדויות מגיעות מנשים שמעוניינות בגל פמיניסטי עשירי. לכן אולי בעיית הפוריות פחות מטרידה אותן, כי אנחנו לא רק רחם נכון?!

מתוך http://haabet.dk/patent/Thecorset/index.html.
מתוך http://haabet.dk/patent/Thecorset/index.html.

פעם היה פה טוב

המחוך הוא כמו חזרה בתשובה של הנשים, רק שעכשיו הן הדוקות יותר בדתן ממה שהיו בסיבוב הקודם. חזרתו של המחוך מסמנת את המאבק לשרפת המחוכים כמאבק של הרצון להחליט לבד גם אם הבחירה היא באותו הדבר בדיוק.

זכות הבחירה הוא לך

אז זכות הבחירה אכן ניתנה לנשים ולצערן של פמיניסטיות רבות אותן נשים בוחרות לבחור במחוך בחזרה. ובמקום להשתחרר, הן מעדיפות להיכנס למחילה הצרה שתיקח אותן עד למאה ה-17. אומרים שפעם היה פה טוב?