סטודנטים במסלול כתיבה כותבים ביקורת תרבות

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הוקם ומופעל על ידי הסטודנטים בחוג לתרבות, יצירה והפקה במכללת ספיר

אל תקנו מהם נפט- החרם החברתי על דאע"ש

 

הימים הם ימים קשים, דאע"ש מכים חזק באירופה ונראה שאין להם כוונה להפסיק. כולם אומרים שצריך לשנות פאזה במלחמה הזו, אבל מה בכלל אפשר לעשות?

אירופה בבעיה. היא מעניקה מקלט חם  לפליטים חסרי ישע שהממשלות שלהם מתנהגות כלפיהם באכזריות וברוע לב. בין אם אלו מסוריה ובין אם פליטי היזידים והכורדים שחיים בעיראק. ומיד אחרי פתיחת השערים הגיעו כמויות הרבה יותר גדולות מהמצופה, המוני מהגרים מתדפקים על דלתה של אירופה הנחמדת.

אולם מדינות רבות שפתחו את שעריהם למהגרים מצאו עצמן מוכות טרור. צרפת לרגע אחד לא האמינה שדאע"ש יכה בה בצורה כזאת. גם בריסל, עיר שקטה ושלווה, נאלצה לאחרונה לחיות תחת איום טרור עקבי, שלמרבה המזל לא הגשים את עצמו.

אולם למרות שדומה כי הגל האחרון שכך מעט, עולה שוב ושוב השאלה מה יהיה? מי יקבע את עתידם של תושבי בריסל, ובעצם של כל תושבי אירופה? מי יהיה אחראי לשקט הנפשי שלהם? יתרה מכך, האם דאע"ש, ארגון שכולל בסך הכול 30,000 איש ישליט סדר וטרור ברחבי העולם? האם הוא יקבע את עתידה של האנושות ואף אחד לא ינקוף אצבע?

איחוד זה לא רק מטבע

הרי ברור שהתשובה היא שאירופה צריכה להיות מאוחדת. לא רק בארגון OECD ובמטבע, אלא בהקמת צבא חזק שיודע בדיוק מה צריך לעשות. צבא שיכיל חיילים מאומנים מכל רחבי אירופה, החל מגרינלנד הצפונית ועד לקפריסין. כל מדינות אירופה שלאו דווקא חיות תחת איום טרור מתמיד, יתרמו את חלקם הנכבד במלחמה. אם מדובר בכסף ואם מדובר במטוסי קרב.

אחרי הכול, חשוב לזכור כי דאע"ש הוא עדיין ארגון, הוא לא מדינה. באירופה חיים למעלה מחצי מיליארד איש. כך שגם אם וכאשר הארגון הרצחני הזה יגדל ויתרבה, עדיין תהיה לאירופה את העוצמה והכוח לגבור עליו. אבל מה בעצם הצבא הזה שיקום, אם יקום, יוכל לעשות?

הכל מתחיל ונגמר בנפט

דאע"ש כרגע שולטים בבארות הנפט של סוריה, עיראק וכל האזור. בנוסף, הם פותחים סניפי שליטה בנפט בלוב ובסעודיה בעיקר, ובדרך זו הם מממנים את הפעילות שלהם, וכן כך מגבירים את כוחם והשפעתם. במידה ואירופה תפגע בבארות הנפט הארגון ייחלש משמעותית, הרבה יותר אם אירופה תחשוב לתקוף אותם חזיתית, בכלי נשק.

הרי דאע"ש גם לא קיימים במקום אחד מובהק, ויהיה קשה מאוד לפגוע בהם פיזית, אם כי לא בלתי אפשרי. כמו כן, ניסיונות העבר הלא רחוקים מראים כי בכל פעם שמדינה מערבית חזקה, ארצות הברית ברוב המקרים, מנחיתה חילות צבא במדינה אחרת (עיין ערך עיראק) ומנסה למגר ארגון טרור כזה או אחר – הדבר נגמר בקטסטרופה .

עד הפגיעה אם וכאשר תבוא, אפשר לדרוש מכל מיני גורמים בעולם לא לקנות מהם אפילו חבית אחת של נפט. הם מוכרים אותם במחירים די נוחים, אבל פשוט צריך לגרום למי שקונה שזה לא ישתלם לו.

תפוקת הנפט של סעודיה היא 264.3 מיליארד חביות בעולם. מדובר במספרים עצומים. של אירן, עיראק ולוב 39.1, של קטאר 39.1 ושל איחוד האמירויות הערביות 21.4. כידוע, אזור המפרץ הפרסי הוא האזור העשיר ביותר בנפט. גם כווית היא שחקן משמעותי בו, ויש גורמים שלטוניים בכווית שקוראים לדאע"ש לבוא ולהשתלט על הבארות..

אך כמובן, הנפט צריך להיות רק ההתחלה, וכנראה שאין מנוס אלא להילחם בדאע"ש בכל האמצעים הצבאיים הקיימים והאפשריים, ועד שאירופה לא תיקח את עצמה בידיים ברצינות ותפנים שהיא במלחמה, תושבי אירופה יצטרכו לסמוך על המזל.