סטודנטים במסלול כתיבה כותבים ביקורת תרבות

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הוקם ומופעל על ידי הסטודנטים בחוג לתרבות, יצירה והפקה במכללת ספיר

הימורים, סוסים ובני אצולה מכורים

אין רגע אידאלי יותר מהרגע בו אתה מצליח לזכות במשהו שכביכול לא עשית שום דבר למענו. הישראלים מפורסמים באהבתם הגדולה לחינם, ובחיבתם העזה להרגיש מלכים שזוכים למתנות מן העולם היודע מה הם שווים. כאשר אני קונה כרטיס גירוד בעשרה שקלים וזוכה בחמישה עשר אני מרגישה את תחושת הניצחון המתוק. הימורים והגרלות למיניהן הן הדרך המוצלחת ביותר שאני מכירה להרגיש רווח זה. כאשר מדובר בהימורים על מרוצי סוסים, אז הביקורת המוסרית על המכורים למיניהם ועל תנאי הסוסים, יכולה לנוח מעט וליהנות מעשר דקות של אדרנלין.

עוד בתקופת ימי הביניים שם צמחו המרוצים ליוו אותם הימורים, אמנם אז לא תמיד היה מדובר בכסף אלא בשלל מגוון יותר. ענף הספורט של מרוצי הסוסים צמח באנגליה, והיום הוא השני הכי פופולרי שם מיד לאחר הכדורגל הקדוש. מרוצי סוסים החלו כספורט של בני האצולה, הם התקיימו בירידים ובימי שוק לאורך ימי הביניים. בזכות התמיכה המלכותית באנגליה באותה תקופה הפך ענף זה לפופולרי בקרב הציבור, ועד היום זוכים מרוצי הסוסים באנגליה למעמד אצילי ויוקרתי. המלכה בכבודה ובעצמה נוהגת להגיע למרוצי הסוסים בפסטיבלים שונים שנערכים באנגליה.

משרד התרבות והספורט ניהל מאבק על מנת לאפשר הימורים על מרוצי סוסים מחו"ל. ועדת הכספים אישרה ב-2013 הסדר הימורים על מרוצי סוסים עם מפעילי מרוצים באנגליה ואירלנד. למאבק זה קיימים מתנגדים רבים ובעיות בירוקרטיות ולכן הוא נמשך זמן רב. למתנגדים סיבות שונות, אך רובן נובעות ממקום מוסרי, אם זה על הסוסים עצמם או על המהמרים המכורים שנשארים לרוב מרוששים. אירגוני זכויות בעלי חיים ניסו לעצור אישור זה בדרכים רבות. הם טוענים כי מרוצי סוסים רחוקים מהתדמית הזוהרת והאצילית אשר מיוחסת להם. לפיהם מדובר בענף ספורט שמסב כאבים נוראים ופגיעות קשות לסוסים המתחרים. על פי נתונים שהופיעו ב"ניו יורק טיימס", מדי שבוע מתים על המסלולים בארה"ב 25 סוסים. לטענתם המרוצים מונעים מאינטרס כלכלי בלבד ומתעלמים לחלוטין מבעלי החיים.

הימור או ניצול?

אם חושבים על זה אין ממש שימוש שנעשה בסוסים שאינו ניצול, מסחיבת כרכרות עד לכניסות מפוארות לחתונות. אז נכון שגם במרוצים הסוסים מנוצלים לרווחת האדם, ברור שהסוסים היו מעדיפים לרוץ חופשיים באחו אבל עד שזה יקרה אני מוכנה להמר על כך שהם היו מעדיפים לרוץ במירוץ.

ברחבי העולם החל להתפשט בשנים האחרונות טרנד מרוצי הסוסים, לכן החלטתי לנסות אותו בעצמי. כל מספר דקות במהלך היום יוצא לדרך מרוץ, תדירות זו ועצם הצפייה הישירה גורמת לתחושת ריגוש ומעניקה אפקט של לייב אקשן. בישראל קיום של מרוצים עצמם עוד נראה כמו חלום רחוק שבספק אם יוגשם. אבל לפחות ניתן לשבת בתחנת ההימורים ולהמר על המרוצים אשר מתקיימים מעבר לים, לשכוח לרגע את הצרות ולהרגיש חלק מהטרנד האצילי.

בעד או נגד?

לא חסרות סיבות כנגד ההימורים על המרוצים, חוסר המוסריות כלפי הסוסים ובעיית ההתמכרות אצל המהמרים. את הדברים הטובים קשה לראות בעין ביקורתית מבחוץ. הרי יש סיבה נוספת חוץ מהתמכרות בגללה מגיעים אנשים להמר, בסופו של דבר זה משחק. עשר הדקות בהם התנהל המירוץ היו עשר הדקות  הכי רגועות שהיו לי מזה הרבה זמן. עשר דקות בהן בהיתי במסך פלזמה בינוני בסוס הכושל עליו הימרתי ולבי מלא תקווה ילדותית. לא משנה כי הרווח הגדול לא היה מגיע ממנו בכל מקרה, באותן דקות זה היה נראה הדבר היחיד שחשוב בחיים.