סטודנטים במסלול כתיבה כותבים ביקורת תרבות

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הוקם ומופעל על ידי הסטודנטים בחוג לתרבות, יצירה והפקה במכללת ספיר

כפולים- נחנקנו

סדרת דרמת המתח החדשה "כפולים" שעלתה לאחרונה בערוץ 2, משתייכת לז'אנר חדש של סדרות המתגאות במורשת הקרב הישראלית, שפרץ בשנים האחרונות והשתלט על המסך. "כפולים", מנגנת את הפזמון הידוע ביטחון, ביטחון ושוב פעם, ביטחון. ומסתבר, שזה עושה לנו את זה. עלילת הסדרה עוסקת בחמישה אזרחים ישראלים נורמטיביים לכאורה, שמואשמים בחטיפתו של שר ההגנה האיראני שהתרחשה במוסקבה. על פניו אין בניהם שום קשר, מלבד העובדה שבזמן החטיפה חמשתם שהו בחו"ל, ולכולם יש דרכונים כפולים ואזרחות זרה נוסף לאזרחות הישראלית. רשתות התקשורת בעולם מייחסות את החטיפה למוסד, וחושפות את תמונותיהם של חמשת החשודים הישראלים. המוסד מצדו מכחיש כל קשר לפרשה והמדינה מתנערת מהאחריות.

את ההשראה ל"כפולים" שאבו יוצרי הסדרה מפרשת אל-מבחוח שהתרחשה בשנת 2010, ובה בכיר החמאס מחמוד אל-מבחוח,  נמצא ללא רוח חיים בחדרו במלון בדובאי. את חיסולו ייחסו למוסד, וגם כאן פרסמו אמצעי התקשורת תמונות של 11 חשודים, חלקם בעלי אזרחות ישראלית, שהמוסד גנבו את הזהויות שלהם כדי לטייח את החיסול. הז'אנר החדש שפרח בארץ וכולל סדרות כמו "חטופים", "פאודה" ועכשיו גם "כפולים", מספק לצופה המקומי את תחושת ההזדהות עם המציאות המטריאליסטית המתוחה שבה הוא חי ובנוסף, את מה שיודעת הטלוויזיה לספק היטב- הכל יכול לקרות חברים. בין אם עשית קופה ואתה מולטי מיליונר, ובין אם את אם חד הורית שמתקשה לסגור את החודש. באופן פרדוקסלי למדי סדרות מסוג זה, מתפקדות עבור הצופה הישראלי כבריחה מהמציאות המעורערת ממילא על ידי הצגת חוסר הביטחון המשווע שאופף את החיים בארץ.

בשונה מסדרות ישראליות אחרות שמכרו את הפורמט, "כפולים", היא הסדרה הישראלית הראשונה שנמכרה כפי שהיא לרשת פוקס, שמתכננת להפיץ את הסדרה. עם כל האהדה לסדרה ולהצלחה חובקת הגלובוס, נשאלת השאלה האם סדרה מסוג זה, שמדברת בעיקר אל הקהל המקומי, יכולה להצליח גם בחו"ל. מה יש ב"כפולים" שלא היה בסדרות אחרות מאותו הז'אנר, שגרם לה להימכר ל-127 מדינות? התשובה פשוטה ומחניקה, הזוהר של המוסד עדיין קיים.

ארגון הביון של ישראל, המוכר בשם "המוסד", מופקד על משימות חשאיות מחוץ לגבולות למדינה. למוסד ייחסו לא מעט חיסולים (ביניהם של מדעני הגרעין האיראני). ובשונה מארגונים שונים בעולם, פעולותיו של המוסד נשארו תמיד בעלטה. המסתורין שאופף את ארגון המוסד מסקרן את הישראלים ואת העולם מסתבר אפילו יותר, והסדרה מעלה את הנושא על סדר היום ומספקת הצצה חטופה אל הארגון הסודי. העובדה שהסדרה נמכרה כפי שהיא ותשודר בשפה העברית, נותנת קשר ישיר לנושא והופכת אותה לאותנטית. ב"כפולים" אין רגע דל, היא מעניינת, מותחת, דרמטית ומלאה בדיאלוגים מעניינים בין הדמויות. הליהוק של שחקני הסדרה מדויק, מרענן ונדמה כי בחרו אותם בפינצטה. סוף כל סוף הטלוויזיה הישראלית מפסיקה לזלזל בצופים שלה ומפיקה סדרה ישראלית ראויה עם טוויסט בינלאומי. "כפולים" היא סדרת אקשן במיטבה שנותנת לצופה הישראלי בדיוק את מה שמגיע לו. אשליות.