סטודנטים במסלול כתיבה כותבים ביקורת תרבות

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הוקם ומופעל על ידי הסטודנטים בחוג לתרבות, יצירה והפקה במכללת ספיר

מוולקשטיין ועד פרנקנשטיין

הוא דיבר על פרנקנשטיין בהתרגשות גדולה כל-כך, שנדמה היה לי לרגע שהוא סובל מפיגור קל. מי מדבר בכזו תשוקה על מפלצות מהמאה ה-19? ואיך פרנקנשטיין קשור ללימודי תרבות?

התכנסנו בצפיפות, מעט סטודנטים, סביב שולחן עגול, בכיתה חשוכה שהייתה פעם מקלט, אבל היו בה מחשבים שאמורים לטשטש את האווירה העכורה."כולם, בסופו של דבר, הם פרנקנשטיין; מפלצות. כולם, הם אחרי הכול ועוד לפני, גזרי העתקים דהויים, משוחזרים, משחזרים, שהעולם ברא".

הכיתה הסתכלה בו בעיניים פעורות ומבוהלות

הוא חתם את המונולוג שלו וחייך חיוך רחב. מחוות החיוך כל-כך לא התאימה לדברים האיומים שאיתם חתם את המונולוג ההזוי ממילא שנשא, מה שחיזק את הרושם שהאיש משוגע. הכיתה שתקה, הסתכלה בו בעיניים פעורות מבוהלות וריקות, אני חושבת שהבחור שישב לידי אפילו רעד קצת.

"אז בואו תספרו לי קצת על עצמכם", הוא אמר אחרי כמה רגעים, ספק אם הבחין בבהלה שיצר בקרב הסטודנטים. בזה אחרי זה גמגמו מעט הסטודנטים ששרדו, סיפורים קטועים על עצמם, חלק פשוט לא יכלו לדבר.

פרנקנשטיין קיים?

הוא הקשיב בריכוז מוגזם לכל גמגום והנהן בראשו, במעין מחווה שמסמנת את הרצינות והקשב שלו, על-אף שלי היה ברור שהוא לא באמת מקשיב לגמגומים הריקים שלנו.

חשבתי כבר איך אני יוצאת מהקורס ומגישה מכתב חריף לועדת ההוראה. המחשבה הזו נקטעה ברגע שהוא הפנה את מבטו אליי. ידעתי שזה הרגע שלי לדבר, וגם ככה טקסי ההכרות מהסוג הזה נראים לי תמיד מגוחכים ומביכים. ועכשיו עוד אני צריכה לדבר בפני כיתה מבועתת ואיש משוגע. מה כבר יש לומר קיבינימט?

"הפרנקנשטיין הזה שלך" אני בוחרת להגיד לבסוף, " אתה מבין שהוא לא קיים, נכון?"
רציתי רק לוודא שהאיש מחובר למציאות, שנקודת הפתיחה שלנו דומה. הוא נועץ בי מבט מלא חמלה. משהו במבט ערער את נקודת הפתיחה שחיפשתי, פתאום השאלה שלי נראתה לי מטופשת מאוד. מפלצות חיות במציאות, חשבתי לעצמי, ונבהלתי ברגע שהבנתי שזו אני שחושבת כך.

ד"ר עודד וולקשטיין הוא האיש שלימד אותי שדמיון הוא חלק מהחיים עצמם. הוא מלמד עד היום בכיתות סגורות במחלקה לתרבות, והשמועה מספרת שהסטודנטים שלו זקוקים לשיקום פסיכיאטרי שניים ארוכות אחרי שסיימו את התואר. אני כותבת לאלו שיש להם את האומץ לחלום, את היכולת לפגוש מפלצות ולהתיידד איתן, ואת הכסף לטיפולים אלטרנטיביים.

• ד"ר עודד וולקשטיין מלמד במחלקה. הקורס "לידתה של המפלצת" הוא קורס בחירה בשנת הלימודים הקרובה.

ההרשמה למחלקה לתרבות, יצירה והפקה בשיאה! הצטרפו ללימודי תואר ראשון ב-2 מסלולים: ניהול תרבות או עריכה וכתיבה. למידע נוסף: http://bit.ly/1hFFy4E  טלפון: 077-9802423 מייל: ccp@sapir.ac.il