סטודנטים במסלול כתיבה כותבים ביקורת תרבות

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הוקם ומופעל על ידי הסטודנטים בחוג לתרבות, יצירה והפקה במכללת ספיר

רומזים לנו שיש סקס אחר

הפורנוגרפיה מלווה את התרבות מזה זמן רב, וככל שהיא הופכת לנפוצה יותר, כך מתרבות הביקורות נגדה. מסרט וידאו שנועד לגרום להנאה אצל צופיו, הפורנוגרפיה הפכה לכלי הפוגע בחרות הנשים.

קתרין מקינון, פעילה פמיניסטית, קושרת קשר ישיר בין פורנוגרפיה לבין הנצחת ההיררכיה המגדרית הפטריארכלית. הפורנוגרפיה היא אחד מהאמצעים של החברה הפטריארכלית להבניה החברתית של המיניות, בכך שהיא מבנה נשים כחפצים לשימוש מיני ומרגילה את צרכניה להשתוקק נואשות לנשים המשתוקקות נואשות לבעילה, לאובדן צלם אנוש ולאכזריות. תפקיד הנשים בפורנוגרפיה מסתכם בלשמש ולהיבעל, ואילו תפקיד הגברים הוא להשתמש ולבעול. הצגתן ככאלה משמשת את הפטריארכיה בהצדקת עליונות הגברים על הנשים.

זנות מצולמת

אך אין בפורנוגרפיה רק לשמר את הפערים בין שני המינים. הפרונוגרפיה היא זנות מצולמת. המשתתפים נחדרים וחודרים שעות על גבי שעות ביום לעיני המצלמות, בלי אמצעי מניעה, תוך שהם רוויים אלכוהול ובדמם זורמים סמים באופן תדיר על מנת שיוכלו לבצע את האקטים ללא עכבות. אותו שחרור מעכבות נדרש במיוחד מהנשים, שלצרכן אולי נראות סקסיות ומפתות, אבל בפועל שיכורות ומסוממות. פחות סקסי ומפתה.

כדי שהן יוכלו לשרוד את הנדרש מהן, מפתחות הנשים הפרעות דיסוציאטיביות – הפרעות נפשיות של ניתוק המחשבה מהמקום והגוף, בדומה לנפגעות אונס. כתוצאה מכך, גברים רבים החליטו להפסיק לצרוך פורנו.

רון גבריאלי, פעיל במאבק בזנות וסחר בבני אדם, הסביר שההחלטה שלו להפסיק לצפות בפורנוגרפיה התקבלה לאחר שהוא נפגש עם הצד האחר והפחות זוהר של הפורנוגרפיה, אותו הוא מכנה "עולם הזנות המצולמת": 40% מתוך משתתפות הפורנו לא מגיעות לגיל 50; ארבע הסיבות העיקריות למותן: מחלות מין, מנת יתר, רצח על ידי לקוח והתאבדות.

זיון שווה אהבה?

אבל למרות כל הביקורות נגדה, הפורנוגרפיה נותרה פופולרית ובשל התפתחות הטכנולוגיה צריכתה הופכת לנגישה יותר ויותר. מחקר עדכני מציג שתי סטטיסטיקות המצביעות על הפופולריות של התמכרות זו: רבע מכל החיפושים במנועי חיפוש באינטרנט הם במטרה למצוא תכנים פורנוגרפיים, ופורנוגרפיה היא הגורם הרביעי הנפוץ ביותר לגלישה באינטרנט בכלל.

נתונים אלה אינם מעודדים, שכן ככל שהתכנים הפורנוגרפיים מרובים, כך המגמה החברתית של החפצת נשים מתחזקת, מה שמשריש את התפישה שתפקידה של האישה מסתכם בלהיות כנועה לגבר. כמו כן, הנזק הן הפיזי והן הנפשי הנגרם למשתתפות בתכנים אלה הוא בל יתואר. אותן נשים, שלעתים סוחבות צלקת מינית עוד מילדותן, מתחילות להאמין במה שהאכילה אותן תעשיית הפורנוגרפיה: "אם גברים מזיינים את הגוף שלי ומשתמשים בו לצרכיהם, סימן שאני נאהבת".

הפתרון לכך מצוי אצל צרכני הפורנוגרפיה: עליהם להניח בצד את ההנאה שזו גורמת להם, ולהתחיל להסתכל עליה בעיניים ביקורתיות, כך יתגלה אופייה האמתי, ואולי בבוא הזמן תופעה זו תוקע ממחוזותינו. ועדיין, אין זה אלא רק עוד צעד קטן לחרות נשות העולם.