סטודנטים במסלול כתיבה כותבים ביקורת תרבות

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הוקם ומופעל על ידי הסטודנטים בחוג לתרבות, יצירה והפקה במכללת ספיר

יונית פיאף

צעקות "בראבו" בסיום ההצגה, מחיאות כפיים סוערות ללא הפסקה, קהל שלא רוצה להתפזר, האנרגיות בסוף הצגת פיאף של תיאטרון באר שבע יכולות להעיף את התקרה. קשה להיכנס לנעליה של פיאף, מלכת השנסונים, אך יונית טובי בת 25, בוגרת בית צבי טרייה, מחייה את פיאף לשעתיים.

יונית טובי. סטיילינג: גילי אלגבי. צילום: פיני סילוק
יונית טובי. סטיילינג: גילי אלגבי. צילום: פיני סילוק

יונית טובי מגלמת את דמותה הסבוכה של הזמרת הצרפתית אדית פיאף מילדותה ועד מותה – החל מנעוריה כזמרת רחוב ענייה, דרך הצלחתה חסרת התקדים והרומנים המתוקשרים שניהלה עם גברים, ועד למותה בגיל 48 כאלכוהוליסטית חולה ותשושה.

טובי נאבקת על הבמה כאילו מדובר בחייה שלה. מהרגע שהיא מתחילה לשיר, אי אפשר שלא להתאהב בה. היא מתגלה כזמרת נוגעת ללב, ומגופה הצנום והשברירי בוקע קול ענק. משחקה הטוטאלי משחזר במדויק את דמותה הטרגית של פיאף.

את תחילת דרכה בעולם הבמה התחילה טובי בגיל ארבע. היא הייתה מגיעה עם אביה לבתי אבות בעיר הולדתה חדרה ורוקדת בפני קשישים. בכיתה ז', כשלמדה בבית הספר לאמנויות בחדרה, היא שיחקה בהצגה אחת 12 תפקידים תוך כדי החלפת 30 תלבושות. במהלך ההצגה היא שיחקה, שרה ורקדה. אף אחד לא האמין שהיא תעמוד בזה, אך בסופו של דבר המורה שלה הוריד בפניה את הכובע.

ההיכרות של טובי עם פיאף החלה בבית הספר לאמנויות הבמה "בית צבי", אותו סיימה בהצטיינות. בסוף שנה א' הזמין אותה מנהל בית הספר להשתתף בערב שנסונים. היא בחרה לבצע את אחד משיריה של פיאף וכך התחיל הרומן ביניהן. בשנת 2008, כשהייתה בשנה ג' ללימודיה, ביקש ממנה נתן דטנר, מנהל תיאטרון באר שבע אז, להצטרף לקאסט ההצגה "פיאף".

יונית טובי. דמיון רב לפיאף גם במראה החיצוני. צילום יח"צ
יונית טובי. דמיון רב לפיאף גם במראה החיצוני. צילום יח"צ

טובי החליטה לערוך עבודת תחקיר וטסה לפריז לעבור דרך "תחנות חייה" של פיאף. היא עלתה במדרגות שעליהן, על פי האגדה, נולדה פיאף, שרה בפינת הרחוב בה החלה פיאף את דרכה, ביקרה בבתים בהם גרה הזמרת ובבית הקברות "Pere Lachaise" בפריז בו נקברה הזמרת הנפלאה.

בשנה שעברה זכתה טובי בפרס שחקנית השנה בתיאטרון, כשגברה על שחקניות ותיקות ומוערכות כמו ליאורה ריבלין וענת וקסמן. היה זה הרגע הגדול ביותר עד כה בקריירה הקצרה של השחקנית הצעירה, שלא שכחה להודות לנתן דטנר שהאמין בה. בימים אלה היא משחקת גם במחזה "הרוזן ממונטה קריסטו" שזכה בארבעה פרסי תיאטרון ב-2009.

"פיאף" ממשיכה לשגשג עם מעל ל-200 הצגות בכל רחבי הארץ. אבל זה רק תיאטרון, ונראה שרוב הישראלים עדיין לא שמעו דבר על יונית טובי. נצטרך לחכות שתלוהק לאופרת סבון או ל"אח הגדול" וי איי פי.