סטודנטים במסלול כתיבה כותבים ביקורת תרבות

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הוקם ומופעל על ידי הסטודנטים בחוג לתרבות, יצירה והפקה במכללת ספיר

לנגן את פרינס בסגנון בוכרי

ב-22:00 בדיוק עלו לבמה הקטנה ב"קונטיינר" ארבעה נגנים, וסולן אחד מלא בסטייל. הבמה אמנם צנועה, אך ללא ספק הלמה את הלהקה. המקום התמלא לקראת תחילת ההופעה, וקשה היה לשים אצבע על סוג הקהל. הוא לא העיד בשום צורה על ההולך להתרחש.

בלי יותר מדי הקדמות "Alla One" פתחו בשיר בוכרי מסורתי שמהר מאוד הפך למסיבה קצבית וצבעונית. צביקה (סיבי) אלייב הירבה לרדת מהבמה ולרקוד עם הקהל, תוך שהוא נושף את נשמתו לתוך הסקסופון החשמלי שלו.

רוק סטאר אמיתי

 

בלי ששמו לב, השיר הבוכרי התמזג ל-"Get On Up" של James Brown הגדול. המקצב הים-תיכוני השתנה אמנם לפאנקי, אבל המילים נשארו בוכריות. אלייב רקד ופיזז כמו מיק ג'אגר, נשמע כמו רוברט פלאנט וענטז כמו ג'ולייטה. לגמרי רוק סטאר.

"Alla One" המשיכו בכל הכוח לפרינס האגדי. ההרכב ביצע את השיר "Kiss" ועדיין הצליח לשמור על שילוב מאוזן בין הסגנונות. אלייב עלה בביטחון לטונים הגבוהים של פרינס, ואלאן אלייב (31) גיבה אותו בדרבוקה, ואז שוב השיר שינה צורה והפעם: רוקנרול.

אלעד מוסקטל (27), מוכר מהרכב הפאנק "התפוחים", הכתיב את הקצב עם הבס, יהונתן גיטלמן (25) התפרע על התופים, אור גורפינקל (27) נכנס חזק עם החשמלית, ויחד הם הצליחו לקשר בין כל הסגנונות עם אנרגיות ייחודיות מבוכרה.

מרכיב עיקרי בהופעה היה חווית הזיהוי של כל שיר מהצליל הראשון. הלהקה שמרה על אש קטנה את סקרנות הקהל, בחיפוש אחר הרמז לשיר המוכר שמסתתר בתוך הנוסח הבוכרי. היה מפתיע שעל אף המסגרת הים-תיכונית, לקח זמן עד שנפל גם לי האסימון, ולפתע אף התגלה "סוד המזלות" של זוהר ארגוב.

גם פה סיבי אלייב לקח צעד קדימה אל הקהל, ידו האחת אחזה בסקסופון וביד השנייה הורה לכולם לא להתבייש, להצטרף לחגיגה ולקפוץ יחד עם הלהקה. הקהל שבהתחלה היה אדיש, לא יכול היה לסרב לאנרגיה שהציפה את המקום.

מייקל ג'קסון? הוא בכלל בוכרי

אחרי שנתנו כבוד למלך, עברו למלך הפופ, מייקל ג'קסון. הם נתנו גוון אלקטרוני יותר כשביצעו את הלהיט "Billie Jean", וגם את מייקל הצליחו להפוך לבוכרי מן המניין.

חי שאוליאן (50), שמכיר קצת את החבורה, לא היה מופתע: "הם עושים מוזיקה ייחודית" הוא הסביר, "מצד אחד השורשים העמוקים מבוכרה, ומצד שני מדובר בחבר'ה שגדלו בפולקלור ובתרבות הישראלית. המיקס הזה הוא שילוב שלא קיים כמעט. הם החבר'ה שיובילו את התרבות המוזיקלית בארץ."

ללא ספק מדובר בחידוש; הקצב הבוכרי בהחלט משתלב בשירים של גדולי הגרוב, הפאנק וה-R&B, נותן להם מנעד ים תיכוני ייחודי, ובעיקר מרקיד וכיפי. יחד עם זאת, הם עדיין שומרים על הגרוב של המוזיקאים הוותיקים. ההופעה נסגרה עם השיר "Sexy M.F" אותו שר שאלאן אלייב בבוכרית, וביצע אותו באופן לא פחות חושני מפרינס – עם חולצה שחורה מכופתרת ומבריקה, עניבה ורודה וכובע קסקט, נראה כאילו יצא מסרט של קוסטוריצה.

חומוס, ויסקי וגעגועים

הפרויקט המוזיקלי הייחודי התחיל מגעגוע למשפחה. שני הדודנים, סיבי ואלאן, שייכים למשפחה של מוזיקאים המנגנים מוזיקה בוכרית עממית ומופיעים תחת השם "הסלון של אלייב". סיבי התגעגע מאוד לאלאן שגדל איתו, והציע לו לשתף פעולה יחד. אלאן נענה בחיוב, ואז הם קראו לעוד כמה חברים וככה נולד ההרכב.

החזרות "המפרכות" כללו חומוס, ויסקי והרבה מוזיקה. לאחר תהליך קצר שארך כחודש, הייתה כבר הופעה. כעת הם עובדים על אלבום שעתיד לצאת בקיץ, ועד אז ממשיכים להפיץ גרוב בוכרי בהופעות.