סטודנטים במסלול כתיבה כותבים ביקורת תרבות

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הוקם ומופעל על ידי הסטודנטים בחוג לתרבות, יצירה והפקה במכללת ספיר

מזרחי לרוץ איתו

אם תהיתם מה זה בדיוק "המזרחי החדש", "המירוץ למיליון 4" תספק לכם את התשובה. מדובר בדמות שמודעת לנחיתות שלה, משתמשת בה כיתרון ולרגע לא מרגישה מקופחת.

בליהוק של המזרחי החדש ניתן היה להבחין כבר בסרטון הפתיחה של "המירוץ למיליון 4". בדומה לעונות הקודמות שנמשכו עד אין קץ, גם הפעם שלב הכרת המתמודדים הראשונים היה ארוך ומעייף. רון שחר, מנחה התוכנית, הכריז בהתלהבות על שבעת הזוגות המשתתפים והעביר את השרביט לסרטוני ההיכרות עימם (המעקב אחרי שבעת הזוגות היה קשה במיוחד עבורי, שכן כבר בסרטון של הזוג השלישי התחלתי לנקר). סרטונים אלה הוכיחו שוב כי התשתית של כל סדרת ריאליטי היא ליהוק סטריאוטיפי ותבניתי ככל האפשר.


גע לי בתחת, זה תחת בין אחים

המתמודדים: על תקן חתיכי העונה, ה"חברים עם רגש", מאירי שמש ודניאל "בא לי שהמילה דודו טופז תחזור לקונוטציה חיובית" טופז; מהמין השני, הבלונדיניות יוכי ולינור, חוזרות בשאלה, שאת מערכת היחסים ביניהן הגדירה לינור: "המעצבנת והמתעצבנת" (אך בינתיים שתיהן מעצבנות באותה מידה); שני ושי, "גע לי בתחת, זה תחת בין אחים", בחורה והחבר הטוב ביותר של בעלה; על משבצת האם והבת שרוצות להכיר אחת את השנייה בדרך אחרת: אירית וסיני, מורות לחינוך גופני מקיבוץ עין חרוד; וניצולות המירוץ למיליון VIP שלא יצא לפועל, פנינה רוזנבלום, אשת עסקים – לא הטייטל הראשון שעולה בהקשר אליה – ובתה חן. האחרונות לא שרדו את השלב הראשון לתחרות.

עם כל הכבוד לזוגות אלה, נחמדים ויפים ככל שיהיו, בהסתמך על הפרק הראשון – רוב המתמודדים אינם מספקים את הסחורה. חסר להם הניצוץ שיגרום לצופה להיות מרותק למסך הטלוויזיה, את מה שניתן לכנות "כריזמה". המודעות הברורה למצלמה, אינה מסייעת להם וקשה להאמין שכך הם מתנהגים ביום-יום. ומה בעצם מחפש צופה בריאליטי? דמויות שאיתן יוכל להזדהות ולהיקשר אליהן, דמויות אותנטיות ונאמנות לעצמן (ברגע שהצמד שני ושי ישתחררו מעט מהמצלמה ומהניסיון להרשים את הצופים, אולי הם יהיו כאלו). למעשה, נקודות האור היחידות ב"מירוץ למיליון 4" הם שני הזוגות העדתיים.

השטיק העדתי עוד עובד

כן, כן, גם בשנת 2014, כשחושבים שהשטיק העדתי בתוכניות ריאליטי לא עובד יותר (ע"ע העונה האחרונה של "האח הגדול" שהייתה עונה של אג'נדות ופחות עונה של עדות), הוא בכל זאת ממשיך לעבוד, לפחות עלי. אחד מהזוגות האלה הם וובה ואלה, זוג לשעבר, עולים חדשים מאוקראינה.הם הכירו בסופר. הוא היה עובד מחלקת בשר, היא עובדת במאפייה. והכל עובד בזוג הזה; הקללות ברוסית במהלך המשימה הראשונה, שמות החיבה הרוסיים אחד לשניה ואפילו המבטא הרוסי הכבד. הם מצחיקים, חמודים וכיף לצפות בהם. פשוט יש להם את זה.

אנחנו לא גאונים כאלה גדולים

זוג עדתי אחר, הם טילטיל ומזרחי, שנמצאים על תקן הזוג המזרחי כמובן. השניים הם חברי ילדות, או כפי שהגדיר זאת טילטיל: "Brother אבל לא מאותה Mother". נהג מונית ועובד בהמרת כספים בהתאמה. מה שיפה בהם הוא שלאורך כל סרטון ההיכרות איתם, הם יודעים לאיזו תבנית הולכים להכניס אותם ומשתמשים בה. "אנחנו לא אהבלים בכלל, שלא יחשבו שאנו חפיפניקים. אולי אנחנו לא גאונים כאלה גדולים, אבל לא אהבלים".

הם יודעים שמצופה מהם להתנהג בדרך אחת ואכן הם יתנהגו באותה הדרך, אך יפתיעו. הם עממיים, אך עד גבול מסויים, הם מדגישים ח' וע' – אך רק במקרה שזה משרת אותם. הם ידברו בסלנג ואז יכניסו שפה "יפה", הם יאמרו אמירה טיפשית כי הם יודעים שזה מה שמצופה מהם, אך יערימו על הצופים ויראו שהיא הייתה רק בדיחה. בכך הם מייצגים את המזרחי החדש, שמלא סתירות, ומשתמש ב"מזרחיותו" כשהיא משרתת אותו. הם הקונטרה לדמויות המזרחיות הקיצוניות שמרבים להראות בתכניות מסוג זה. ולכן, קל להזדהות איתם. אלו דמויות שבאמת מוכרות לנו מהיום-יום, ולא עוד קריקטורה של הדמות המזרחית שיוסי בובליל מהווה האבטיפוס שלה. ועם זאת הם מוסיפים מעט צבע ופלפל לתחרות, בדיוק מה שאנו צריכים אחרי הקיץ השחון שעבר עלינו.

המירוץ למיליון 4, ערוץ 2, ימי רביעי ושבת, 21:00