סטודנטים במסלול כתיבה כותבים ביקורת תרבות

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הוקם ומופעל על ידי הסטודנטים בחוג לתרבות, יצירה והפקה במכללת ספיר

גם באר שבע רוצה פסטיבל

"הייתה לי חוויה מדהימה, אני פה גם בשנה הבאה", כך הגיבה דנה ברגר לאחר שהופיעה בפסטיבל סמילנסקי שנפתח השבוע בעיר העתיקה בבאר שבע. נוריאל שבת, מנהל הפסטיבל, מספר למעמול על החוויה של ברגר: "היא הייתה בשוק מהפסטיבל, לא הייתה מודעת לקיומו. במקום לברוח מיד בסיום ההופעה, או ללכת לחדר האומנים שבמקרה הוא הבית של דודו חמד, המפיק המוסיקלי של הפסטיבל, היא בחרה להישאר, להתערבב עם הקהל וחשבה אפילו להקליט את השיר הבא שלה באחד מאולפני ההקלטות שברחוב סמילנסקי".

כמה חבר'ה צעירים שחיו בעיר העתיקה בבאר שבע החליטו לפני שש שנים שהם מקימים פסטיבל פרינג', מחתרתי, כמעט ללא תקציב. הם רצו להפיח חיים ברחוב סמילנסקי, לעזור בקידום התרבות בעיר ולתת במה לאמנים מקומיים.

שבת: "מתוך מאורת סמים שהייתה קיימת, כיום נבנה מרכז תרבותי" במה אקוסטית בפסטיבל סמילנסקי. צילום: יח"צ
שבת: "מתוך מאורת סמים שהייתה קיימת, כיום נבנה מרכז תרבותי" במה אקוסטית בפסטיבל סמילנסקי. צילום: יח"צ

השנה, הפסטיבל מתקיים בחודשים יוני ויולי. במסגרת הפסטיבל יתקיימו הופעות מוזיקה לכל המשפחה, לצד מגוון דוכנים ופעילויות. הפסטיבל התחיל בחגיגה ברצף שהסתיימה היום (2 ביוני). לאחר מכן ימשך לאורך חודש יולי, בכל ימי רביעי. הפסטיבל כולל במת מחול, מתחם גדול לילדים, תיאטרון פרינג', קרקס ולהטוטנים.

המוזיקה היא התחום המוביל בפסטיבל. יפעלו בו שלושה מתחמי מוזיקה שבהם יופיעו יוצרים מקומיים יחד עם זמרים מוכרים. בין היתר יתארחו במסגרת זו ירמי קפלן, דנה ברגר, תמר אייזנמן, ערן צור, רפי פרסקי, שייגעטס', אמיר דדון, יאיר דלל שלמה בר ועוד. לאורך הרחוב יהיו מתחמי אמנות ויצירה, מתחם הוליסטי ועוד. כמו כן יפעלו בעיר העתיקה במהלך הפסטיבל מוקדי בילוי כמו בית האמנים, מוזיאון הנגב ומועדון כפית לנוער עם הפעלות מיוחדות לילדים ולמשפחה, ופעילות מיוחדת לנוער.

נוריאל שבת שמנהל את הפסטיבל בשנתיים האחרונות מספר על השינויים שהוא עבר:
"שנה שעברה נכנסתי לנהל את הפסטיבל, כחודשיים לפני פתיחתו. הפסטיבל היה נחמד, ולא התעלה מעבר לזה. השנה ביחד עם לילך נגיד, מנהלת העיר העתיקה, החלטנו שהפסטיבל צריך ללכת צעד אחד קדימה, התקציב גדל והחלטנו להפוך אותו להיות ברמה ארצית. זהו פסטיבל שמייצג את העיר באר שבע ומושך קהל גם מתוך העיר וגם מחוצה לה."

אתמול הפסטיבל נפתח, האם באמת הרגשת שינוי בקהל שהתרחב לקהל ארצי?

"כמובן שלא ניתן לעשות שינוי דרמטי, להפוך להיות פסטיבל שמגיעים אליו מ-500 איש ל- 5,000 איש. לכן, זהו רק צעד אחד בדרך להגדלת היקף הפסטיבל. זהו תהליך שלוקח מספר שנים. ותהליך ככל שהוא איטי, אבל נכון, הוא יותר בריא. אני חושב שהעיר עדיין לא מוכנה לזה, לפסטיבל כזה. אנחנו כרגע ברמה של לשדרג ולהביא את האוכלוסייה להיות מוכנה. הקהל לא היה מודע לפסטיבל הזה. השיווק המסיבי היה בתוך העיר עצמה, כדי שקודם כל יכירו כאן את הפסטיבל."

מה עשיתם כדי להתחיל את השינוי הזה?

העלינו את רמת התכנים, כמות התכנים ורמת הפרסום. הגברנו את כמות יחסי הציבור בפסטיבל, יש הרבה רעש בעיר עליו. אחד מהתכנים התרבותיים שהוספנו היא במת מחול. אייטם נוסף שייחודי השנה לפסטיבל מתרחש בסוף כל ערב, מופע מרכזי של אמן מקומי שמארח אמן מוכר. אתמול, במופע המרכזי, להקת המרפסות הדרומית אירחה את דנה ברגר. חידוש נוסף הוא שהפסטיבל פונה השנה לכל שכבות הגילאים. פועלות שתי במות לילדים (19:00 – 21:00). ומהשעה 21:00, הפסטיבל מיועד לקהל סטודנטיאלי ומבוגר יותר .

שבת: "החזון שלי הוא שיבואו לפסטיבל קהל מכל רחבי הארץ". צילום: אלי חליפה
שבת: "החזון שלי הוא שיבואו לפסטיבל קהל מכל רחבי הארץ". צילום: אלי חליפה

בנוסף לתפקידו כמנהל הפסטיבל שבת מנהל גם את "מרכז הצעירים" – אולם תרבות מרכזי בבאר שבע הממוקם גם הוא בעיר העתיקה, ברחוב סמילנסקי. העיר העתיקה עוברת מינוף ולא סתם מתקיים בה הפסטיבל: "מרכז הצעירים קיים דווקא פה בעיר מתוך בחירה ולא בפאתי העיר. מתוך מאורת סמים שהייתה קיימת בעבר, נבנה כיום מרכז תרבותי. ניתן לראות שבמשך השש שנים האחרונות שהמרכז קיים, קמו מסעדות, אולפני הקלטות וכמובן פסטיבל סמילנסקי. זה יוצר סצנה".

ההצגה "התמכרות" של תיאטרון הפרינג' היא אחת מהאירועים המרכזיים של הפסטיבל. "התמכרות" מועלית בלוקיישן מעניין ביותר, חניון מרכז הצעירים. שבת: "ישבנו אני ויוסי דויטש, אחד מצוות המוחות של הפקת הפסטיבל וגם מנהלה האדמיניסטרטיבי של תאטרון הפרינג'. חיפשנו מקום להעלות את ההצגה, ואז עלה הרעיון המפתיע להציג בחניון של מרכז הצעירים. חששנו מאוד. עד אתמול פחדתי מאיך שתעבור ההצגה."

"התמכרות " עוסקת בשלושה סיפורי התמכרות המשיקים, שנוגעים ומקבילים זה בזה ונשזרים יחדיו ליצירה בימתית מקורית וייחודית . העלילה משלבת סיפורים ריאליסטיים יחד עם קטעי קישור ומעברים לקטעים שאינם ריאליסטיים.

מורן בן אבו ואביחי כהן בסצינה מתוך "התמכרות". צילום: איציק פלטיאל
מורן בן אבו ואביחי כהן בסצינה מתוך "התמכרות". צילום: איציק פלטיאל

החזרות הרבות והמפרכות לא נראות על פניהם של אביחי כהן ומורן בן אבו משחקניה הראשיים של ההצגה שדיברו עליה בעיניים נוצצות. "ההצגה החלה כתהליך סדנה בה דנו השחקנים והכותבים כאחד בנושא התמכרויות" מספרת מורן "הועלו הגיגים ומחשבות שהועמקו והועצמו בכדי להבין לעומק את התהליך." "יתרה מכך, " מוסיף אביחי " שלבי ההתמכרות החלו מהסימפטומים, ההבנה והשינוי נבחנים בצורות שונות לאורך הדרך. ישנה העמקה ופיתוח של תוצאות הסדנה אשר מציגים לצופה את כל שרשרת התהליכים אותה נאלץ לעבור אדם מתמכר".

למרות ששבת מרוצה מהתוצר שנולד השנה, הוא יודע שיש עוד עבודה קשה כדי שפסטיבל סמילנסקי ימשוך אליו מבקרים שמגיעים לא רק מבאר שבע והסביבה: "החזון שלי הוא שיבואו לפסטיבל קהל מכל רחבי הארץ. כשהגשתי את התכנית לראש העיר, כתבתי שהפסטיבל אמור להיות פסטיבל רחוב של העיר באר שבע המיועד לכל תושבי ישראל, בדיוק כמו פסטיבל עכו או חוצות היוצר. אם העיר תשקיע מספיק כסף כמו שהושקע השנה ונמשיך בעבודת יחסי הציבור, אני מאמין שתוך 3-4 שנים יתחילו לבוא לכאן גם מהצפון והמרכז."

לאתר פסטיבל סמילנסקי