סטודנטים במסלול כתיבה כותבים ביקורת תרבות

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הוקם ומופעל על ידי הסטודנטים בחוג לתרבות, יצירה והפקה במכללת ספיר

מתי הויקינג יהיה לקינג?

מאז שבוריס גלפאנד שלנו הפסיד בדו-קרב על אליפות העולם, החדשות על שחמט בתקשורת הישראלית חזרו למקומם הטבעי, כלומר נעלמו כליל. על אף ההתעלמות הבוטה מצד התקשורת הישראלית, אירועים משמעותיים בעולם השחמט, למרבה הפלא, המשיכו להתרחש. תחרויות גדולות התקיימו בזו אחר זו וביניהן בלטה במיוחד "תחרות המועמדים" המרתקת בלונדון בהשתתפות שמונת השחקנים הטובים בעולם. אבל, עם כל הכבוד לשאר התחרויות, אירוע השחמט הגדול ביותר, יפתח בשישי בנובמבר – דו-קרב בשיטת הטוב משנים עשר משחקים, כשעל הפרק עומד תואר אלוף העולם.

מירב תשומת הלב מופנית כלפי המועמד הנורבגי, מגנוס קרלסן, בן ה-22 שהרוויח את הזכות להשתתף בדו-קרב אחרי שניצח בתחרות המועמדים. שחקנים מובילים ומומחים רבים מעריכים שיש לו את כל הכלים כדי להפוך לשחקן הגדול בכל הזמנים. קרלסן השיג את הדרגה העליונה – רב-אמן – כבר בגיל 13, ובשנים האחרונות הוא זוכה במרבית התחרויות בהן הוא משתתף, עם כמות הפסדים מינימאלית.

שיאי הרייטינג פידה (מד כושר בינלאומי בשחמט) שקרלסן עצמו הציב נשברו על ידו מיד. כיום, הרייטינג שלו עומד על 2870 בלתי נתפס (שתי נקודות מתחת לשיא שלו, 19 נקודות מעל השיא שקבע קספרוב בשנת 1999). אמנם, מספר זה הוא גם תוצאה של אינפלציה שחלה ברייטינג בעשור האחרון, אך התהום המפרידה בינו לבין המקום השני, העומד על 2801 "בלבד", מצביעה על יתרונו הברור של קרלסן על פני שחקנים אחרים.

מגנוס קרלסן

מדגמן בצריח

בילדותו חיפש קרלסן משחק סוער ורווי תחבולות. היום הוא נמשך יותר למשחק עמדתי, אבל בעת הצורך הראיה הטקטית שלו מראה את מגוון יכולות המשחק שלו. לכל משחק הוא עולה נחוש במטרה להשיג ניצחון, אפילו אם מדובר במשחק נטול חשיבות. הרב-אמן לוק ואן ולי אמר עליו: "בעמדות בהן אחרים לא רואים שום דבר (ולכן מסכימים לתיקו – א"ר), הוא רק מתחיל לשחק". יתרונותיו הנוספים הם זיכרון חד ואינטואיציה נדירה, הודות להם, קרלסן מצליח לבחור צעדים מדויקים גם כשהזמן דוחק. לאישיותו תפקיד חשוב בהצלחותיו. קרלסן ניחן באופי שקול, ויחד עם זאת עקשני – ויקינג אמיתי. שומר על קור רוח גם ברגעים קריטיים במהלך המשחק, ולא נשבר אחרי הפסדים.

עם סיומה של המלחמה הקרה משחק השחמט איבד מהפופולאריות שלו, ונאלץ להתמודד עם מתחרה קשה בדמות משחק הפוקר. עולם השחמט זקוק לאלוף צבעוני, כדי לשנות את המצב הקיים ותולה בקרלסן תקווה להמראה המחודשת של הענף. קרלסן משתדל לעמוד בציפיות, ולכן לצד ביצועיו המרשימים על הלוח הוא מרבה להתראיין, ולקחת חלק בקמפיינים שיווקיים – למשל ב-2010 חתם על חוזה עם חברת האופנה ג'י סטאר.

בגלל פעלתנותו מחוץ ללוח והעדר הקשר לאסכולה הסובייטית, משווים את קרלסן לבובי פישר הגדול, השחקן שיצר בעולם הד תקשורתי עצום לשחמט. עם זאת, מאמצים כלליים להפוך את קרלסן לכוכב שיסחב את השחמט חזרה אל קדמת הבמה התקשורתית, נראים תמיד מעט מאולצים, שכן הויקינג הצעיר אינו שופע כריזמה ברמה של פישר או קספרוב.

הודי, נורבגי ושתי מלכות 

בתחרות אלוף עולם הקרבה ובאה מתייצב בפני הויקינג השאפתן אלוף העולם הנוכחי וישוואנתן אנאנד ההודי. אנאנד הוכתר לאלוף בשנת 2007 ובהמשך הגן על התואר שלוש פעמים. מאז הניצחון על גלפאנד, אנאנד נראה כמו צל חיוור של עצמו. הוא לא מפגין רמה של אלוף, עושה שגיאות לא אופייניות וכתוצאה מכך, כמעט ולא זוכה בתחרויות.

יכולתו הירודה משתקפת בדירוג העדכני, בו הוא נמצא רק במקום השמיני. אף-על-פי-כן, לקרלסן לא צפוי משחק קליל, שכן לזכות אנאנד עומד הניסיון העצום שלו, בפרט בקרבות אחד על אחד. בנוסף, העובדה כי המפגש יערך בעיר צ'נאי שבהודו עשויה להקנות לאלוף ההודי את יתרון הזירה הביתית.

לאף אחד אין ספק, שגם במקרה של הפסד, הנחת כתר על ראשו של קרלסן היא רק עניין של זמן. השאלה הגדולה היא האם קרלסן מוכן לעליה לכס מבחינה מנטאלית כבר עכשיו? כדי לקבל עליה תשובה, צריך יהיה לעקוב אחר ההתפתחויות הצפויות במהלך החודש הקרוב, רק חבל שכנראה, זה לא יקרה בתקשורת הישראלית.