לכודים ברשת

מאת:גיא זהבי
שתפו

לקונצנזוס החליפו שוב את השם ושמו כיום הוא "פייסבוק". כל מי שלא שמע על הרשת החברתית המקוונת, לא פתח חשבון באתר – או חלילה סגר אחד – נתפס כיוצא דופן בחברה. לא פעם בראיונות עבודה היחס לנוטשי פייסבוק מזכיר את היחס למשתמטים משירות צבאי. "למה סגרת את פייסבוק?" נשאלו מועמדים באותה הרצינות כאילו נשאלה השאלה "למה עשית רק חודשיים צבא?" פייסבוק יוצרת "עולם פתוח ומחובר", כך היא מצהירה, אך האם זה אומר שאותם משתמטי פייסבוק יוצרים עולם "סגור ומנוכר"?

אז מה זה פייסבוק? לכל אדם שביעי בעולם יש אחד ויש בו תיעוד של כל רגע בחיים שלנו. אנשים בכל העולם מבזבזים על זה מספר שעות בכל חודש ונכנסים אליו מספר פעמים בכל יום. זה התחביב העולמי החדש. זו ההתמכרות העולמית החדשה. השאלה האמיתית המטרידה אותי כרגע היא לא מה זה פייסבוק, אלא איך אני מגדיר מושג שכבר מוכר לכולם? בחרתי ללכת על האפשרות הברורה מאליה.

מה זה בכלל "עולם מחובר?"

לחיצה על כפתור "אודות" באתר מובילה לדף הפייסבוק של פייסבוק. בראש דף זה, שקיבל 93 מליון לייקים, מתנוסס האני מאמין של הרשת החברתית. משימתה המוצהרת של פייסבוק מסתכמת בשורה אחת – "להפוך את העולם ליותר פתוח ומחובר". נראה שמשאלה זו של האתר אינה מנותקת מהמציאות; פייסבוק היא הרשת החברתית הפופולרית ביותר בעולם, ובאמתחתה 1.1 מליארד משתמשים רשומים. שאר הרשתות מתפארות במליונים ספורים בלבד, כמות בטלה לעומת האחיזה של פייסבוק בעולם. התפוצה המאסיבית של פייסבוק נדמית כשלב הכרחי במסעה של הרשת להפוך את העולם לפתוח ומחובר.

אבל כשפייסבוק כתבה בדף שלה "עולם מחובר" היא לא התכוונה לתפוצה רחבה, אלא לחיבור בין המשתמשים עצמם בכל העולם. מחקר משנת 2011 מגלה כי למרות התפוצה הרחבה של פייסבוק בעולם, 90% מהקשרים החברתיים שנוצרו בה מתרכזים סביב אנשים שיש להם מכנה משותף, כמו פרטים אישיים, עיר מגורים או בית ספר. כלומר, פייסבוק באמת מחברת בין אנשים, אך היא עושה זאת בעיקר בין אנשים שכבר היה ביניהם קשר, בעולם האמיתי.

הפרסונה שלנו היא מסכה

ואיך לא ייווצרו רשתות המבוססות על מיקום משותף? משתמשי פייסבוק מעודדים להוסיף לפרופיל שלהם עוד ועוד פרטים אישיים. איפה נולדת? איפה גדלת? איפה למדת? איפה עבדת? פייסבוק דוחקת במשתמשיה לייצר קו-זמן של כל חייהם, גם אלה שקדמו לרשת החברתית. זה לא מפליא; עובדי פייסבוק מרוויחים את לחמם ממכירת אותו מידע אישי לחברות פרסום שונות. שיתוף המידע האישי אכן נותן תחושה של חשיפה ופתיחות, אך למעשה דווקא שיתוף המידע הוא זה שגורם לרשת הפייסבוק להיות אולי הרשת החברתית המסוגרת והמרוחקת ביותר.

שיתוף מאות התמונות והסטטוסים המופיעים מתחת לשמם של המכרים, לחיצת "לייק" על פרסומים שונים והתגובות לחברים – כולן פעולות המרכיבות בפרופיל הפייסבוק שלנו פרסונה המקבילה לפרסונה אותה אנו מתחזקים גם בעולם האמיתי. כל אדם מתחזק אחת. הפרסונה אותה אנו מתחזקים היא למעשה המסכה אותה אנו עוטים מול אנשים אחרים, אוסף השקרים הלבנים יותר ופחות שאנו מספרים לכולם כדי להשתייך לסביבה.

אין מקום לגילויים אישיים

"אני דואג לשלומו של גלעד שליט", "בחיים לא ראיתי האח הגדול", "יאללה מכבי" או "צריך לדפוק את עזה", הם כולם משפטים שאפשר לשמוע במרחב הציבורי, אבל ברור כי לא מאחורי כולם עומדת כוונה אמיתית.

הפרופיל שלנו בפייסבוק מייצג את עצמנו, כולל האישיות, הסודות, המכרים והצביעות. ובפרסומים השונים, נדאג להביע את אותם הערכים שאנו דואגים להביע גם בקשר ישיר עם חברים, אחרי הכל, אלה הם אותם חברים שמחוברים אלינו גם בפייסבוק. התמונות לעולם לא יראו את המשתמש יושב לבדו בבית ומחטט באף, והסטטוסים שלו לעולם לא ידברו בגילוי לב על התמכרותו לפורנו אלים. לגילויים אישיים אמיתיים שכאלה אין מקום ברשת גלויה כמו פייסבוק, אבל כן יש להם מקום ברשתות חברתיות אחרות.

ברוב הרשתות החברתיות קיימת העדפה כלפי חשיפה מועטה ככל האפשר של פרטים אישיים, יחד עם העידוד לחשיפה מירבית של חוויות אישיות. ברשתות כמו reddit, linkdin או instagram למשל, אפשר למצוא וידויים על האמיתות הנסתרות ביותר של המשתמשים, את התמונות החושפניות ביותר שלהם ובכלל – את השיתוף המלא אותו פייסבוק טוענת שהיא מטפחת. ברשתות אלה, שלא מבוססות על מידע אישי, המשתמשים יכולים להתקבץ בקהילות המבוססות על תחומי העניין שלהם, ולא דווקא על פי הגיאוגרפיה המשותפת להם.

מפלגת את הכפר בגלובאלי

אז מה זה פייסבוק? פייסבוק היא הרשת החברתית הנפוצה ביותר בעולם, ולמרות זאת, היא הרשת החברתית שתורמת הכי הרבה לפילוגו של הכפר הגלובאלי. אחד העקרונות המשפיעים ביותר על תרבות האינטרנט הוא האפשרות להשתמש ברשת עם שם בדוי, או בעילום שם. הרשת היא מקום בו כל אדם יכול לחפש מידע בכל נושא העולה על רוחו, גם אם נושא זה נתפס כטאבו.

הרשתות החברתיות, המבוססות על שיתוף, מצפות מהמשתמשים לשתף את הקהל בדעתם. השימוש בשמות בדויים ברשתות החברתיות מאפשר למשתמשים לפרסם את דעתם האמיתית בנושאים שונים, גם אם דעה זו לא פופולרית או חתרנית. הן אלה שפועלות למען חיבור יותר אישי בין אנשים מרחבי העולם. פייסבוק רק משאירה את העולם סגור ומנוכר.

 

 

                       עקבו אחרינו בפייסבוק   maamul | מעמול


שתפו
קישורים לתגיות וקטגוריות