סטודנטים במסלול כתיבה כותבים ביקורת תרבות

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הוקם ומופעל על ידי הסטודנטים בחוג לתרבות, יצירה והפקה במכללת ספיר

תנו גם לסטודנטים להצביע

הן מגיעות פעם בארבע שנים, הן מציפות את התקשורת, מתנוססות על שלטי חוצות ברחוב, מגיעות דרך סקרים אל הסלולר והטלפון, ועושות הכל כדי לשכנע אותנו, הציבור, להצביע ולהשפיע. אלו הן כמובן הבחירות. המפלגות משקיעות לא מעט אנרגיות וכסף כדי לשכנע את הציבור למה להצביע בשבילן. לא פעם שמענו את המשפט "מי שמצביע- משפיע". עד כאן, לפחות כלפי חוץ, זוהי מדינה דמוקרטית לתפארת.

למרבה הפלא, סטודנטים רבים שרוצים להצביע וגרים רחוק מביתם, הופתעו לגלות כי לא ייפתחו קלפיות במוסדות האקדמיים בהם הם לומדים, זאת בשונה מבסיסים צבאים, בתי כלא ובתי חולים. זכות הבחירה הניתנת בחוק לכל אזרח ישראלי נתקלת במכשולים כאשר מדובר בסטודנטים, ונדמה כי המדינה לא עושה דבר על מנת ללכת לקראתם. מוזר לחשוב שרק חודשים ספורים קודם לכן, המתמודדים הגיעו אל המוסדות האקדמיים בהמוניהם כדי לקדם את תעמולתם. צביעות בשיאה.

דמוקרטיה בלי אקדמאים

הסטודנטים בישראל מונים מעל 300,000 איש, לכן, הצבעתם חשובה ויכולה להשפיע משמעותית על תוצאות הבחירות. נשאלת השאלה, איך ייתכן שבמדינה דמוקרטית דווקא מהאקדמאים נמנעת זכות הבחירה?

התירוץ החוקי הוא שהזכות אינה נמנעת (היא רק רחוקה ולא הגיונית). כל סטודנט רשאי להצביע בעיר מגוריו, כשפנקס הבוחר נשלח אך ורק אליה. מעטים הם הסטודנטים שמשנים את כתובת המגורים שלהם כאשר הם עוברים לכמה שנים בלבד. השינוי בתעודת הזהות מצריך עוד מפגש עם הבירוקרטיה הישראלית – פעולה שרבים מאיתנו מנסים להימנע ממנה כמה שאפשר.

יום שלישי, פעמיים כי רע

בנוסף, הבחירות מתקיימות ביום שלישי, בדיוק באמצע שבוע הלימודים ובסיום הסמסטר הראשון לקראת תקופת הבחינות. המצב שנוצר הוא מתסכל ומביש, ומצריך סטודנטים רבים להכריע בין ויתור על הצבעתם לבין הפסד יום לימודים משמעותי.

התרחשות מסוג זו מדליקה נורה אדומה מדאיגה (צילום: נופר טל, אגודת הסטודנטים בן גוריון)

עד כה, נעשו ניסיונות מעטים בשטח לשינוי המצב; מפלגות ספורות הציעו סבסוד נסיעות באוטובוסים וטיסות לסטודנטים הגרים רחוק (לא רלוונטי ללא אישור מהדואר שמצהיר על מרחק הסטודנט ממקום מגוריו מ-20 ק"מ ופנקס בוחר שמחכה אי שם).

עכשיו אתם פונים?

מרצ ועלה ירוק פנו לוועדת הבחירות המרכזית בבקשה להקמת קלפיות במכללות והאוניברסיטאות. פנייה זו נענתה בשלילה שרובה תירוצים בירוקרטיים (הוועדה טענה שהם פנו מאוחר מדי). בנוסף, עלה ירוק גם יצרה תשדיר מחאה המעודד להצבעה במקומות בהם מצביעים אנשים בעלי מוגבלויות ניידות באזורים הקרובים לסטודנטים. כצפוי, התשדיר הוסר לאחר זמן קצר.

הצבעת הסטודנטים במקומות בהם יש מוגבלויות ניידות ובתי חולים נאסרה מבחינה חוקית, והניסיון להקמת הקלפיות במוסדות האקדמאים נכשל. כמו כן, בחודש דצמבר הוגשה לשר הפנים עצומה אינטרנטית מטעם הסטודנטים שמנתה 6,000 חתימות. גם היא נשללה בתואנה שהוגשה מאוחר מדי.

הלו, האינטרנט כבר כאן

בשנת 2013, התרחשות מסוג זו מדליקה נורה אדומה מדאיגה. חייב להימצא פיתרון במהירות כפי שנמצא בעבור חולים, חיילים ומוגבלי ניידות. מדינות רבות בעולם עברו לשיטות הצבעה בהן יכול האזרח להצביע דרך האינטרנט ובכך הן חוסכות סכומים גדולים למדינה וגם לא מטרטרות את האזרח.

זכות הבחירה היא זכות חשובה הניתנת על פי חוק לכל אזרח במדינת ישראל ומגיע לסטודנטים לממש אותה במוסדות האקדמאיים הקרובים לביתם- כי גם להם מגיע להצביע ולהשפיע.