סטודנטים במסלול כתיבה כותבים ביקורת תרבות

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הוקם ומופעל על ידי הסטודנטים בחוג לתרבות, יצירה והפקה במכללת ספיר

תאטרון פסיק נקודה

לכאורה, 17 דמויות וסיפור של שלום עליכם שנכתב כמעט לפני 100 שנה, עלול להיות מתכון בטוח למיגרנה. אבל "מוטיל בן פייסי החזן" של תאטרון פסיק מבטיח לכם שעה של קסם תאטרוני, נקודה.

מסע חוצה יבשות בהצגה אחת, עשוי להכביד לעיתים על הצופה המבקש להגיע לערב אתנחתא באולם התאטרון. אולם באורח פלא הצליחו שני שחקנים ובמאי אמיץ אחד, להפוך סיפור ביידיש של שלום עליכם, לערב תאטרון בלתי נשכח, שמפרה את דמיונו ומעשיר את תרבותו של הצופה הישראלי.

המשחק המדויק של השחקנים הצעירים, שומר על האותנטיות לסיפורו של אחד מגדולי הסופרים בהיסטוריה היהודית, ומצרף את הקהל למסע הביוגרפי מתוך הסיפור האחרון של חייו. מוטיל בן פייסי החזן של תאטרון פסיק מגיש לכם תאטרון מצוין נקודה.

הבריחה מקייב

בעת שנאבק במחלת השחפת ממיטת חוליו, כתב להפליא גדול הסופרים היידישאים מתקופת ההשכלה עלילה ספרותית עשירה בהתרחשויות, מקומות וטיפוסים. הסיפור בעל הגישה הייחודית של שלום עליכם, מתאר את העולם מנקודת מבטו של ילד יהודי בן תשע, שבלשון תמציתית ועם אופי ילדותי מתאר הסופר המבוגר את מסע הבריחה שלו ושל משפחתו, מקייב לאמריקה.

מוטילבגישתו הייחודית ובזווית ראייה תמימה של ילד, הוא מצליח להפוך את המסע רווי התלאות ההיסטורי, למעין מסע הרפתקאות, שמזכיר באופיו סיפור קסום מעולם סיפורי הפנטזיה. את סיפור המופת הזה השכילו שמואל הדג'ס (במאי), ועוזי ביטון (הדרמטולוג) לעבד השנה למחזה. בגישה דומה לזו של שלום עליכם, הם יצרו באמצעות שני שחקנים ותפאורה צנועה, מחזה הרפתקאות, שמצליח לרכך בעבור הצופה את המציאות הלא פשוטה של יהודים בראשית המאה ה-20 באירופה.

המחזה מוטיל בן פייסי החזן תחום בסיפור מסגרת אותו בדו היוצרים, למען שמירה על אותנטיות והאופי הייחודי של שלום עליכם. מהלך זה בא לידיי ביטוי כאשר בראשית ההצגה מוצגת דמותו של שלום עליכם (בועז נחום), החולה במחלת השחפת, ושרוי באותה השעה במשבר כתיבה, שמקשה עליו לסיים את סיפורו על מוטיל.

להסיר את המחסום מסבא

בדירתו בניו יורק הוא נפגש עם נכדו הפעלתן בין התשע (ייגאל פילר), והשניים מנעימים את זמנם במשחק של המחזת דמויות. באופן הזה הנכד עוזר לסבו לשוב ולהתמלא השראה וכמו כן במהלך שובבי ורוח שטות הוא מסיע לסבו להסיר מעליו את מחסום הכתיבה.

שני השחקנים מגלמים יחדיו בשל מהלך דרמטולוגי זה, כשבעה עשר דמויות מתוך סיפורו של מוטיל, דבר שעלול להפר את שלוות הצופה ואף להקשות עליו במעקב אחר רצף ההתרחשויות. אולם רמת הדיוק והביצוע של השניים, הופכים את המחזה לרב חן והומור, ובכך מצליחים לשמור על הסגנון המקורי והחדשני של שלום עליכם.

התפאורה והתלבושות בהצגה ממשיכות באותו קו את הסגנון הצנוע בו בוחרים היוצרים להעשיר את סיפורו של הסופר הנודע. כלומר בדיוק באותו האופן בו משתמש הבמאי בשני שחקנים בלבד לגילום רב דמויות על בימתו, כך גם ניכר כיצד צניעות בתפאורה ובאביזרי לבוש משרתים נאמנה את סגנונו של הסופר. למעשה במיומנות וזריזות הופכים כובע אמבט, מקבעות, מטפחת, משקפיים, קשת מעוטרת בפרח ושמיכה מכמה אביזרי אופנה צנועים ,לשפע של דמויות המרגשות ומצחיקות בזו אחר זו את הקהל המרותק.

גלישת אקסטרים פרינג'ית

בדיוק כמו אביזרי האפנה גם התפאורה הדלה שמוצגת על הבמה משרתת נאמנות את האותנטיות בסיפור המקורי. בסימבוליות פרינג'ית ברוכה ובתנועתיות מקצועית שמפגינים השחקנים, ההצגה עוברת בין ממדים שונים, וחוצה גבולות ומרחבים- בין ים ליבשה. למעשה בתפאורה צנועה הכוללת כמה קורות עץ ומספר ציורים התלויים בחלקה האחורי של הבמה, זוכה חובב התאטרון לביקור בכל המקומות ובכל האירועים, המעצבים את חייהם של מגוון הדמויות ואת העלילה.

עולם התאטרון מציע לצופיו לרוב חווית אתנחתא ממציאות היום-יום תוך גלישה על גלי תרבות המקום. תאטרון הפרינג' מציע להעשיר את העולם הרפרטוארי, כאשר בסגנונו האנטי-ממסדי הוא מרחיב את גבולות התכנים ומאפשר גלישת אקסטרים על גליה של התרבות. מעניקה לצופיה חווית גלישה במחוזות ההיסטוריה והספרות היהודית. אולם האופי האקסטרימי שבא לידיי ביטוי בשלל דמויות מקומות ואירועים, מאפשרים לצופה להיסחף בבטחה הביתה.