סטודנטים במסלול כתיבה כותבים ביקורת תרבות

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הוקם ומופעל על ידי הסטודנטים בחוג לתרבות, יצירה והפקה במכללת ספיר

שמים עליכם X

לפניכם מקרה קשה של צופה אדוקה בריאליטי מוסיקה, כזו שכבר חוותה את ניצנים ואת מרבית הופעות הגמר של "כוכב נולד", והנה, בכל זאת היא מצהירה בביטחון ששום דבר שהיה על המסך הקטן שלנו עד היום, לא ישתווה לבשורה האקס-פקטורית הגואלת. כן, כן, אחרי ההצלחה המסחררת ברחבי העולם, הפורמט הטלוויזיוני "אקס פקטור" נוחת בישראל.

רגע לפני שאתם עומדים להתאהב מחדש בבר רפאלי, כדאי שתכירו את המופע החדש של הריאליטי הישן; ב"אקס פקטור" יש משהו מיוחד שלא היה ולא יהיה באף תכנית מתחרה. מדובר כמובן במפיק האגדי סיימון קאוול שפיתח את נוסחת ההצלחה ונחשב לשופט קשוח שאינו עושה הנחות למתמודדים. בעצם, קאוול בעצמו הוא הוא האקס פקטור האמיתי.

סיימון קאוול הוא האיש שזיהה את הפוטנציאל של  להקת ה- spice girls" בשנות ה-90 ונכנס להיסטוריה כעבור שני עשורים עם להקת הבנים "one direction". לא בכדי צוות המנטורים של האקס פקטור הישראלי נסע להיפגש איתו בלונדון כדי לקבל ממנו כמה טיפים, ובטח גם כמה סודות מקצועיים. להזמנה להתארח בארץ הוא סירב בטענה שזה בדיוק נופל על הצילומים של התכנית בארצות הברית. נו טוב…זה בטח סתם תירוץ, אבל לפחות קיבלנו אותו בפרומו.

מה זה בכלל אקס פקטור?

אז מהו אותו האקס פקטור בדיוק? כישרון? כריזמה? נוכחות? מסתבר שכל התשובות נכונות. השופטים מחפשים יכולות גבוהות וכשרון לצד פרפורמנס יחודי וקוואלטי סטאר. חברי להקת "one direction", למשל, בכלל לא הגיעו להתמודד בתכנית כלהקה, אלא כזמרי סולו. קאוול היה מי שהצליח למצוא בהם את האקס פקטור וצירף אותם יחדיו. על אף שהגיעו רק למקום הרביעי בתכנית, הלהקה זכותה להצלחה מסחררת בכל העולם. הצלחה זו מתבטאת במיליוני צפיות ב-YouTube, מקום ראשון בכל המצעדים וגם סרט קולנוע שובר קופות. להקת "one direction" היא ההוכחה לכך שאם יש לך את האקס ואת סיימון קאוול, אפשר להצליח, ובענק.

להבהרה קצרה: כללי התוכנית קובעים כי כל מנטור מקבל לידיו קבוצה של מתמודדים בעלי נתונים דומים (מין, גיל, הרכב מוסיקאלי) ומנסה להפוך את הקבוצה שלו לדבר החם הבא. מצפייה שקדנית של הפורמט בחו"ל, אפשר ללמוד כי כל מתמודד שזכה באקס פקטור, הפך לכוכב מצליח עם הוכחות ולא רק לכוכב טלנובלה חלפת.

אם כך, חורף 2013 הולך להיות מוסיקאלי מתמיד. לא עוד עונה מדשדשת של התכנית "כוכב נולד" שמיצתה את עצמה מזמן, ושלא הצמיחה כוכבים של ממש חוץ מהמאמי הלאומית נינט ומרינה המקסימיליאנית. הפעם גם לא מדובר בעוד תכנית של מנטורים דוגמת "The Voice", שתרמה לנו בעיקר כמה חיקויים של אביב גפן ושרית חדד, אבל פרט לכך , ככה בינינו,  אף אחד כבר לא זוכר מי זכה בה ובאיזו עונה. הפעם, אין ספק, הפעם זה הולך להיות אחרת.

מתוך אינסטגרם

אסי, זה קטן עלייך

עם עלייתה הצפויה של האקס פקטור, החברים בקשת לא נשארו אדישים. הפורמט המיתולוגי "כוכב נולד" קיבל עדכון גרסה גימיקית באמצעות אפליקציה המעודדת את הצופים לחפש את עצמם במסך הגדול, וגם לנסות לזכות בטאבלט (ברור שניסיתי ולא רק שלא הראו אותי, גם בטאבלט לא ממש זכיתי). החבר'ה ב"טדי הפקות" שינו את השם, החליפו את המנחה לאסי עזר (אסי, אני מתה עליך, אבל תישאר ב"אח הגדול", זה קטן עליך), הביאו את זמרי השנה, אייל גולן וריטה ואת המהלך היח"צני העונה לשם רני רהב. ומה קיבלנו? "כוכב נולד" בשיתוף "אייל גולן קורא לך".

מנגד, הקרב על הצופה בזירת ה-X כלל ליהוק מדויק של צוות השופטים: שירי מימון הדיווה, כן כן, אותה אחת שהפסידה אי שם בניצנים לנינט, אבל הגיעה למקום רביעי באירוויזיון. משה פרץ בתפקיד הנסיך החתיך מ"בית הספר למוסיקה" של קשת, הברקת ליהוק נועזת מפתיעה ומסקרנת ששמה רמי פורטיס, בתפקיד היוצר המשוגע והגאון  ועברי לידר כמפקד הקשוח.

למה לבר רפאלי עדיין אין חבר?

המפיקים של אקס פקטור לא שכחו להוסיף לכל העסק את בר רפאלי כמנחה, בידיעה שגם הקולות הצופים וגם המזפזפים הכבדים ירצו לבדוק בעצמם למה לעזאזל בר רפאלי עוד לא מצאה חבר. בו בזמן שאסתי גינזבורג – שעלתה כבר לפני חודש לאוויר ב"כוכב הבא" – ממשיכה לעשות בושות כנערת הגרין-רום.

אז לכל מי שהצביע ל"כוכב הבא", כדאי לכם לשמור את ההקלקות הבאות לכוכבים הזוהרים שיפלו עלינו לטובה החל ממוצאי שבת הקרובה. הפקה נוצצת, בחירה קפדנית של המתמודדים ואפס אפליקציות חינמיות. נקווה שהפעם מדובר בדבר האמיתי.