סטודנטים במסלול כתיבה כותבים ביקורת תרבות

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הוקם ומופעל על ידי הסטודנטים בחוג לתרבות, יצירה והפקה במכללת ספיר

שירת נשים: יום האישה הוא רק תירוץ להמליץ על מוזיקאיות מעולות

היפ הופ, אינדי רוק, ג'אז, אלקטרוניקה, פולק, ספוקן וורד ופאנק, אלה רק חלק קטן מהסגנונות דרכם מתבטאות המוזיקאיות המקומיות. ככל שז'אנר האינדי מתרחב ומכיל עוד סגנונות, כך נפרצת תקרת הזכוכית שמעל סצינת המוזיקה בארץ ומאפשרת יצירה נשית שופעת ומגוונת. לכבוד יום האישה ריכזנו עבורכם חמש המלצות לאלבומים של מוזיקאיות ישראליות שיצאו רגע אחרי סיכומי העשור.

ענת מושקובסקי – ‘Loud And Clear’

האינדי עלה כיתה. מושקובסקי היא מהמוזיקאיות שמוכיחות את העומק המוזיקלי באינדי המקומי ואיכותו. מושקובסקי הוציאה אי פי חדש בסוף דצמבר בשם Loud & Clear’' ובו השפעות מעולמות מוזקיליים מגוונים: ג'אז, דראם אנד בייס, אלקטרוניקה ועוד. האיכות הווקאלית של מושקובסקי היא לא ענין חדש. חוץ מקריירת הסולו תוכלו להאזין לה שרה עם יוני רכטר, שלומי שבן, עוזי נבון ומכרים, האחיות לוז ובבקרים תמצאו אותה מלמדת פיזיקה בחטיבת ביניים.

ענת מושקובסקי. YouTube. Every Can Be Yours

Deaf Chonky – 'Harsh'

מתגעגעות לרוח נעורים? מחפשים פסקול למאבק? לפרוק תחושות דיכוי או דיכאון? דף צ'ונקי, דואו פאנק רוק של עדי ברונצקי (גיטרה) ותמי קמינסקי (תופים) מפיח חיים חדשים בפאנק המקומי ומספק יופי של אסקפיזם. הצמד התגלה באלבומן הראשון 'Farsh' שיצא ב-2016 כשעוד היו עמוק בתקופת הבגרויות. האלבום השני Harsh’' שיצא בתחילת ינואר, כשהצמד כבר בנות 19, בעל סאונד מהודק יותר ובעיקר שומר על העוצמה וההתלהבות של הצמד (להן יש אפילו ערך בויקיפדיה).

דף צ'ונקי. YouTube. This Isn't A Gimmick, This Isn't A Test

אורית טשומה – 'הדלות שבנפש'

"איקרת אנט אתיופיה/ סליחה/ פוחדת שיום יבוא וכלום לא ישאר". את השיר 'סליחה', השני באלבום הבכורה של טשומה 'הדלות שבנפש', מלווה הסקסופוניסט אבטה בריהון. המילים והעיבוד המוזיקלי יוצרים תפילה מוזיקלית לתרבות שחוששת להישכח. כך נוצר החיבור הרגשי בין המאזין ליוצרים. מילותיה של טשומה מעלות את הכאב וההתמודדות התמידית של יהודי אתיופיה בקטעי ספוקן וורד מכאיבים, מרגשים ומעוררי תקווה.

אורית טשומה. השפע בדלות. YouTube

נומקה – ‘True Queen’

אלבומה החדש של נועם סדן 'True Queen' נפתח בשני שירים חזקים במיוחד המעוררים חשק לשמוע אותם בהופעה. סדן שעומדת מאחורי השם נומקה הוציאה במהלך העשור האחרון חמישה אלבומים, רובם על טהרת היוקלילי מה שאומר שהיה להם אופי פולקי שהבליט בעיקר את יכולותיה הווקאליות. אלבומה השישי מתרחק מעולמות אלה אל מחוזות רוקיסטים, סגריריים יותר, ומכיל כמה קטעים שיהיה לכם קשה להוציא מהראש.

נומקה. YouTube. Ended By The Morning 

סימה נון – 'תדברי כבר'

שנה שעברה הוציאה סימה ברמי עם להקתה ‘Not On Tour’ אלבום חמישי. המוזיקה היא על ספקטרום הפאנק-רוק אמריקאי קולג'י ממוסך דיסטורשיין. אלבום הבכורה שלה כסימה נון 'תדברי כבר' הוא על טהרת ההיפ הופ, עם אזכורים מוזיקליים לג'אז כיאה לז'אנר וטקסטים על הפאנקיסטית הנצחית שבה. ברמי צוחקת על היסטרית הנדל"ן, על רדיפה אחרי כסף ומחזקת מודעות פמיניסטית.

סימה נון. מטען חבלה. YouTube

ורק כדי להמחיש את השפע ומפאת המחסור במקום, קחו עוד עשר מוזיקאיות מעולות שאמנם לא נכנסו לרשימה אבל חובה להקשיב להן:

רננה נאמן, רסקו, סוס מביט, Stav Trio, MASOK, סטלה גוט, רוני בר הדס, אור אדרי, נעה דרזנר, Koevary.