סטודנטים במסלול כתיבה כותבים ביקורת תרבות

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הוקם ומופעל על ידי הסטודנטים בחוג לתרבות, יצירה והפקה במכללת ספיר

קולומביה לא מחכה לה

הסדרה "בשבילה גיבורים עפים" של הזכיינית "קשת", מתבססת על ספרו של אמיר גוטפרוינד שיצא לאור בשנת 2008. היא מספרת על ארבעה חברים ששירתו יחד כלוחמים בסיירת גולני, שחוו אירוע טראומתי במהלך מלחמת לבנון השנייה בה נלחמו כחיילי מילואים,  ושנתיים לאחר המלחמה הארבעה ניתקו קשר. 10 שנים מאוחר יותר, יקיר בן דוד המכונה "בנדה" (משה אשכנזי) מתקשר מקולומביה לאביב דנינו (תומר קפון), בן זוגה לשעבר של יעל אשכנזי (נינט טייב) שמכונה יעלי. בנדה מספר לאביב שהוא נתקל בתמונה של יעלי על שער של עיתון מקומי, וחושב שהיא עדיין בחיים. אביב, שנמצא בטיפול פסיכולוגי בעקבות פוסט טראומה מהאירוע במלחמת לבנון התמודד עם "מותה" של יעלי בת זוגתו לשעבר כבר לפני 9 שנים כשבישרו לו שעברה תאונה ונהרגה בקולומביה, לשם נסעה לטיול של אחרי הצבא לאחר שהשניים נפרדו.

לפני הטראומה. צילום מסך

התמונה משאירה את אביב המום והוא מחליט לנסוע לבוגוטה לחפש אותה, הוא יוצר קשר עם דב אשכנזי המכונה דובי (נדב נייטס), אחיה של יעלי ומבשר לו על כך. דובי מצטרף אליו לנסיעה ומודיע על כך לחבר הרביעי דותן פרידמן "הימלר" (מיכאל אלוני), שגם מצטרף.

העלילה המורכבת מספרת על כמה סיפורים המתרחשים במקביל כשהסדרה מראה לצופים פלאשבקים של כל אחת מהדמויות. הצופים מרגישים לרגעים שהם מבינים את הסיפור, אך כל פעם מתגלים דברים חדשים שמעידים אחרת.

הפרקים משודרים כפרק כפול מה שיוצר תחושה של צפייה בסרט, בשל זמן הצפייה. תחושת ההזדהות מתעוררת כבר בפרק הראשון בו מראים את הסצנה הקשה מלבנון בה אזולאי (מפקד פלוגת המילואים) אומר לאביב, שישאיר אותו בשדה הקרב למות כדי להציל את שאר החיילים. הזיעה הנוטפת, העיניים עם המבט הקר, היריות מסביב והחשיכה המוחלטת לא משאירים את הלב הישראלי אדיש, וכבר בסצנה הזאת התסריט סוחף  אל תוך הסיפור.

ליהוקו של תומר קפון, החייל שאנחנו מכירים מהמסך מ"תאג"ד" (yes) ו"פולמון" (Hot) הוא ליהוק מדויק, הוא נכנס לתפקיד בצורה מוקפדת וראויה לשבח. אך ליהוקה של נינט טייב לתפקיד יעלי מעניין יותר, הפעם האחרונה שראינו אותה על המסך הייתה ב-"זגורי אימפריה" (Hot) בה שיחקה את ליזי השכנה הבוטה שעושה כישופים. המסתורין שמלווה את טייב עובד בצורה טובה על המסך ותורם לתסריט הכתוב היטב.

החייל האולטימטיבי. צילום מסך

אחרי צפייה בפרקים האחרונים, נשאלת השאלה: מי הולך הכי רחוק למען האהבה? האם הימלר שחולה בסרטן ונותרו לו חודשיים לחיות ומתעקש להצטרף לכולם לחיפושים, האם אביב שחי את המוות של יעלי ואת הפוסט טראומה ממלחמת לבנון, או שאולי דובי, אחיה, שמתוודה לפלאשבק בו יעלי אמרה לו שהיא שמחה שיש לה אח שתמיד ישמור עליה.

בפרק הרביעי הימלר ודובי מתוודים שגילו על התאונה, הם הגיעו לקולומביה במטרה לחפש את יעלי, אך לא מצאו אף לא שרידים, ולכן שילמו למשטרה כדי שתודיע על מותה. הצופים לא יודעים מה קרה לה, האם היא ברחה? חטפו אותה? עברת תאונה ומישהו מצא אותה? ואיך היא הגיעה לכת היתומים הסודית והמסוכנת ביערות קולומביה, בראשה "האב החיוור" (גיל פרנק)?

מבנה הסדרה עשוי ומוגש בצורה ראויה להערצה ומסקרנת, הצופים מחכים לפרקים הבאים.  הסדרה מעלה שאלות על גורל, אבל, פצעי מלחמה ופוסט טראומה, מחלות סופנית וסודות. אחכה להמשך כדי להבין מי הדמויות הרעות ובידי מי מנוהלת קולומביה, אבל הכי חשוב – להתקדמות של מטרת העל של הגיבורים – להחזיר את יעלי.