סטודנטים במסלול כתיבה כותבים ביקורת תרבות

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הוקם ומופעל על ידי הסטודנטים בחוג לתרבות, יצירה והפקה במכללת ספיר

עץ המשפחה של דיסני – חלק א'

כילדה, הצפייה בסרטי דיסני הייתה אושר צרוף. שעה וחצי, פחות או יותר, של צלילה לעולם אחר, שנראה כל כך רחוק, אך הוא בעצם קרוב מאד. אגדות דיסני השכיחו ממני צרות רבות – שיעורים בחשבון, נזלת תמידית ואת הפרק האחרון והדרמטי של "המומינים". עד היום לא גיליתי אם הסוף אמיתי או לא, אבל "המומינים" הם לא הנושא פה, לצערנו הם לא של דיסני.

חדשות מהממלכה

אני זוכרת שעות של רביצה מול הטלוויזיה, צפייה חוזרת ונשנית ב"בת הים הקטנה", "היפה והחיה", "סינדרלה" וחברותיהן. אחותי ואני היינו מתחבטות שעות בשאלה – מהו הסרט האהוב עלינו, ועד לפני שנה לא הייתה לנו תשובה חד משמעית. עכשיו זה ברור – "פרוזן" הוא הסרט הטוב ביותר שיש לדיסני. בארץ הוא נחל כשלון מוחלט, בעיקר כי תרגמו אותו לשם "לשבור את הקרח". נשמע יותר כמו סרט על אמנות המכירה. גם את "פלונטר" אהבנו מאד, אך בגרסה האמריקאית. שני הסרטים האלו של דיסני פשוט לא עובדים בשפה אחרת. מסתבר שדיסני זה קצת יותר מאגדות ונסיכות, שירים וסוף טוב. צפייה ממבט בוגר בסרטים גרמה להם להראות קצת אחרת, והתאוריות שעוברות מפה לאוזן יגרמו לכם לראות את הסרטים בצורה שונה לגמרי אחרי שתגלו אותן.

את מוכרת לי מפעם?

ונתחיל בסרט האהוב עליי באופן אישי – "פרוזן". בסרט מתוארת העלילה של אנה ואלסה, האחיות והנסיכות מארנדל, שחייהן השתנו כשהוריהן הפליגו לחתונה במדינה אחרת, הספינה טבעה ואיתה ההורים. הממלכה נשארה סגורה שלוש שנים, עד שאלסה הוכתרה למלכה. ולהפתעתנו מי נמצא בין האורחים שבאו לראות את שערי ארנדל נפתחים? רפונזל ובעלה, יוג'ין.

רק לשבריר שנייה רואים אותם, אך הרגע הזה גורם לצופים לפתח את התאוריה הבאה: רפונזל היא בת דודתן של אלסה ואנה. אבא של הנסיכות ואמה של רפונזל הם אחים. תאוריה זו יצרה המשך, בו ההורים של אלסה ואנה טבעו בדרכם לחתונה של רפונזל, אחיינית של מלך ארנדל. כבר מזילים דמעה? חכו עם זה קצת, כי מסתבר שיש גם חדשות טובות. הידיעה על מותם של מלך ומלכת ארנדל פגעה קשות בממלכה. חבל, כי אם הם היו שומעים על התאוריה הבאה, כל העצב היה נחסך מהם. מלך ומלכת ארנדל נסחפו לאי בודד ומרוחק, וחוץ מירידה קלה באיכות החיים, הם גם ילדו בן. עכשיו אתם יכולים לבכות – הם נאכלים על ידי פנתר והילד מאומץ על ידי קופים. הילד הזה היה אמור להיות היורש של נסיכות ארנדל, ובמקום זה הוא אוכל בננות עם כפות הרגליים. נשמע לכם מוכר? להם זה אולי היה הסוף, אך עבור טרזן זו רק ההתחלה. כן, טרזן הוא הבן של מלך ומלכת ארנדל, האח של אלסה ואנה.

כולנו משפחה אחת גדולה

אז מה היה לנו עד כה? פרוזן, פלונטר וטרזן קשורים בקשר דם כחול אחד לשני, ויש עוד נסיכה שקשורה לסיפור, וגם בעורקיה זורם דם כחול, אך הפעם זה לא הדם של ממלכת ארנדל או קורונה. הפעם מדובר באריאל, או בשם המוכר יותר – "בת הים הקטנה", בתו של טריטון, מלך הים (וכל עוד לא מיפו 95% מהאוקיינוסים, אל תעזו לומר לי שבנות ים לא קיימות). הספינה הטרופה בה היא בורחת מהמציאות התת-ימית בתחילת הסרט זהה לחלוטין לספינה בה יצאו מלך ומלכת ארנדל למסע, אותו לא סיימו מעולם. רוב הסיכויים שזו הספינה שכן ארנדל נמצאת בנורבגיה, וקורונה, הממלכה של רפונזל, נמצאת בגרמניה. המסקנה המתבקשת היא שספינתם של ההורים טבעה באיזור דנמרק, המקום בו נמצאת ממלכת הים של אריאל הקטנה ומשפחתה.

 

בחלק הבא נגלה את הסיפור האמיתי מאחורי סימבה ומותו של המלך, וול-E שמציג רומנטיקה של ג'ק המרטש, ומי הנכדה של הנסיכה בל "מהיפה והחיה"?