סטודנטים במסלול כתיבה כותבים ביקורת תרבות

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הוקם ומופעל על ידי הסטודנטים בחוג לתרבות, יצירה והפקה במכללת ספיר

עידן של רבע לשש

קצת לפני שהערב יורד הביטו בשעון, וחכו. המחוג הקטן יגע בספרה שש והמחוג הגדול ינוח על הספרה תשע; השעון יראה רבע לשש. צומת של זמן, לא רגע אחרי או רגע לפני, הרגע המדויק להאזין לאלבום האולפן הרביעי והמפתיע של עידן רייכל.

"רבע לשש" האלבום החדש של עידן רייכל, יצא בחודש מרץ 2013 לחנויות אחרי עבודה אינטנסיבית של שלוש שנים. התוצאה, אלבום משובח מסקרן ועמוק. בדיסק שישה-עשר שירים בשפות שונות: גרמנית, צרפתית, עברית, ערבית וספרדית. אין צורך להבין את השפות וזו הגדולה של רייכל, כל מה שצריך הוא להאזין ולתת לשיר לספר את הסיפור, לעבור מהאוזן ישירות ללב. השירים עוטפים את המאזינים ברוגע המדמה מעבר לסופו של יום – רגע לפני, רבע לשש.

 מביס את השיטה

האלבום החדש של רייכל מוכיח שדיסקים עגולים ומתכתיים עדיין נמכרים, ונמכרים טוב. לאור הביקוש העצום "רבע לשש" ירד לדפוס בשנית – הישג מרשים כשלעצמו בעידן הזה של הורדות אינטרנטיות וצפיות ביוטיוב. בנוסף, שירים כמו: "עכשיו קרוב" בביצועו של תמיר נחשון ו"בלילה" בביצועו של עידן חביב מושמעים בלי הפסקה בתחנות הרדיו המובילות כשהקהל והמבקרים מפרגנים ומחבקים בחום את האלבום.

לאור הביקוש העצום האלבום ירד לדפוס בשנית

שקט וחשוף

בעבר, העדיף רייכל, שאחרים יבצעו את שיריו. הפעם, כחלק ממסע חניכה אישי ומקצועי, שמובע באלבום כתהליך של התחדשות והתמודדות (שהוביל לגילוח הראסטות החלקי), רייכל יוצא ממקומו הבטוח ככותב ומלחין הנחבא מאחורי הקלעים ומגיח לקדמת הבמה. ארבעה שירים בביצועו באלבום: "עולם שלם", "הרוח הזו", "עד שאין יותר לאן" ו"יורד הערב" ושכשרייכל שר בקולו המלטף הוא מזכיר את השירים המעטים והטובים שבוצעו במקור על ידו: "ממעמקים" (2004) ו"קוצים" (2010). קשה לי שלא לצפות לעוד.

בעיני מדהים שהדיסק כולו נאמן לסגנונו האישי של רייכל. אלבומים קודמים הציגו מגוון מוסיקלי עשיר, שהאיר והדגיש בעיקר את סגנונם של הזמרים האחרים ופחות את רייכל כאומן ומבצע. האלבום הזה מתמקד ברייכל, כיוצר וכאדם פרטי – הוא נקי, שקט וחשוף לעומת אלבומיו הקודמים ולכן גם נוגע קרוב יותר.

לשמחתי, לאחר שיתוף פעולה מוצלח של רייכל עם אביב גפן בשירים "קוצים" ו"בובות" (2010) גם לאלבום הנוכחי נכנס שיתוף פעולה נוסף של השניים.השיר "חיים פשוטים" שהולחן ונכתב על ידי רייכל וגפן – שניהם מוכשרים כל אחד בפני עצמו ככותבים, מלחינים ומבצעים – מייצר איכות מוזיקלית נדירה ומרעננת.

כמו כן, לאחר "אמא אבא וכל השאר", עידן חביב חוזר גם הוא לשתף פעולה עם רייכל בשיר "בלילה". לעומת זאת כאברה קאסיי ואבי ווגדרס וואסה שנוכחותם הורגשה באלבומים הקודמים, חסרו הפעם, ואיתם נעלם גם הגרוב האמהרי שייחד את הפרוייקט. חבל.

"רבע לשש" פותח דלת לעולמו של רייכל, כמו יומן זיכרונות נשכח. הוא מזמין אותנו בשקט ללוות אותו במסע שלו, שיחד עם ההאזנה הפרטית שלנו הופך אותו למסע מלמד, של כולנו.

"אני עכשיו מרגישה כמו רבע לשש, שש – עוד מעט חושך" (יוסי בנאי ז"ל: "מכתבים ברוח")

 

 

רוצים להתעדכן בכל פעם שיוצאת ביקורת חדשה? > עקבו אחרינו בפייסבוק: maamul | מעמול