סטודנטים במסלול כתיבה כותבים ביקורת תרבות

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הוקם ומופעל על ידי הסטודנטים בחוג לתרבות, יצירה והפקה במכללת ספיר

עזר כנגד עצמו

התוכנית החדשה של אסי עזר, "להיות איתה", חושפת צד חדש של המנחה הלאומי התורן. הייתם אולי מצפים שהתכנית תגלה את הצד החכם או המהורהר יותר של עזר, אך היא מגלה כי דמותו הציבורית, המשתדלת להיתפס כאקטיביסטית ופעילה למען זכויות מיעוטים ושיוויון בחברה, בעצם מסתירה אוסף של דעות קדומות וסטריאוטיפים.

"להיות איתה" מגוללת את סיפור אהבתם של נועה הולנדר (רותם סלע), כוכבת ישראלית ובתו של מליארדר, ועמוס (אביב אלוש), בחור צעיר ופשוט שעובד במאפייה עם אביו. בואו נודה באמת: לא מדובר בפורמט המקורי ביותר, נתקלנו בסיפורי האהבה הבין מעמדיים האלה לא פעם: החל מהשיר "אנאבל-לי" של אדגר אלן-פו, דרך הסרט "טיטאניק" והסדרות של דנה מודן "אננדה" ו"אהבה זה כואב", ועד לסרט הבורקס "צ'רלי וחצי". כל אלו מכרו בדיוק את אותו הרעיון. ועדיין, חוסר המקוריות היא הבעיה האחרונה ביצירתו של עזר.

לוחם למען זכויות המיעוטים?

דמותו הציבורית של עזר נחשפה לראשונה ב-2005, כשהנחה את התוכנית "אקזיט" בערוץ 10. באותה שנה בחר עזר לצאת מהארון בראיון ל"ידיעות אחרונות", ומאותו הרגע דאג להשמיע, לכל המעוניין, את דעותיו בנוגע לקבלת הקהילה ההומו-לסבית בחברה הישראלית בפרט ובעולם בכלל, והפך לאקטיביסט מוכר למען הקהילה ולזכויות מיעוטים בחברה.

מאבקו הפומבי הגיע לשיא בקיץ האחרון, במהלך שידורי עונה החמישית של "האח הגדול", עת איים עזר לפרוש מהנחיית התוכנית במידה ולא יסלקו מהבית את אחד הדיירים (גילי מיילי) שהשמיע הערות גזעניות כלפי דיירת אחרת. אולם כעת נשאלת השאלה, כיצד אדם בעל אג'נדה ברורה למען זכויות מיעוטים ושיוויון בחברה יוצר תוכנית טלוויזיה המפוצצת בסטריאוטיפים שיוצרים את אותן תפישות נגדן הוא יוצא?

הדוגמנית האשכנזיה והתימני מבת-ים

על מנת להבין בדיוק על אילו סטריאוטיפים מדובר, נעבור על רשימת הדמויות המשתתפות בתוכנית "להיות איתה" : יש לנו את נועה הולנדר, דוגמנית אשכנזיה המגיעה מבית עשיר. נועה מתאהבת בעמוס, בחור ממוצא תימני, עובד עם אביו במאפיה וגר עם כל משפחתו בדירה צנועה בבת-ים. חברתו לשעבר של עמוס היא ונסה (הילה סעדה), בחורה ממוצא רוסי שכל חייה סובבים סביב הרגע בו יציע לה עמוס נישואים. כמו כן, יש גם את החברות "הצפוניות" של נועה וההורים ה"מזרחיים" של עמוס. וכמובן, צביקה (מארק איווניר), הסוכן המניאק של נועה.

לזכותו של עזר יאמר כי הוא שם לב לפרטים הקטנים ודואג לבנות תמונה שלמה סביב הדמויות אותן יצר: הוא מקפיד בלבוש (כבר בפרק הראשון יש התייחסות לבגדים היקרים של צביקה לעומת החולצה הזולה של עמוס), בתפאורה (מסיבת הבריכה בוילה של נועה הולנדר) ובשפה (בפיו של אורי גבריאל, המגלם את אביו של עמוס, מתגלגלות הבדיחות הכי צפויות).

אסי עזר על סט הצילומים של "להיות איתה"

בחר בדרך הבורקס

יכול להיות שעזר בחר בדרך הזו כדי לשקף תמונה מסוימת של המצב החברתי בישראל. ולהצביע על כך שעדיין יש בארץ לא מעט בעיות לא פתורות כמו פער בין שכבות חלשות וחזקות, תיוג עדתי ולא מעט סטריאוטיפים על נשים וגברים. אבל, גם אם זה המצב, הוא בחר בדרך הכי קלה וטריוויאלית לעשות זאת. גם אם הייתה כוונה להצביע על נקודות חולשה, בפועל הסדרה רק מחזקת את הסטריאוטיפים והדעות הקדומות, ואולי אף משרישה אותן. עזר גורם לצופה, במיוחד אם הוא צעיר/ה שתפישתו מעוצבת פחות, להאמין כי זה המצב הקיים ושכך הוא צריך להיות.

למרות זאת, יש לציין כי סך הכל התוכנית עצמה היא בכלל לא רעה. להיפך, היא אפילו מהנה. מדובר בצוות שחקנים מעולה, שמספק סצינות משעשעות ולעיתים גם מרגשות. מי שבולטת במיוחד בקאסט המוכר היא דווקא הילה סעדה (ונסה, האקסית של עמוס) שמצליחה לעורר אמפטיה, למרות ועל אף כל מה שהיא מייצגת: אישה קטנה, שמוכנה לעשות הכול למען הטבעת המיוחלת מבן -זוגה. דמותה של ונסה מייצגת נשים שלא רואות מספיק את עצמן, אלא את הגבר שעומד מולן – נשים שלצערי עדיין קיימות בחברה שלנו.

אז נכון, מדובר בתכנית כייפית לצפייה, זורמת וקלילה, אבל ראוי לזכור שלא בהכרח כך נראים הדברים במציאות או צריכים להיראות. וכדאי לחשוב אם אלו המסרים שאנחנו רוצים שהנוער, שבוודאי צופה בתוכנית, יקלוט. אני לא יודעת איך הסיפור הרומנטי המרכזי של הסדרה ייסתיים, אני רק מקווה שהסוף לא יהיה ממחוזות סרטי הבורקס, כשבו עמוס התימני היפה בוחר להשתכנז כדי שהוא והולנדר המליינית יוכלו לחיות באושר ועושר עד עצם היום הזה. נותר רק לקוות שעזר עוד יפתיע.