סטודנטים במסלול כתיבה כותבים ביקורת תרבות

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הוקם ומופעל על ידי הסטודנטים בחוג לתרבות, יצירה והפקה במכללת ספיר

סטלן, צמיד כבר יש לך?

"בכלל לא קוראים לו גדי וילצ'רסקי, השם האמיתי שלו זה עידן מור. ויש לו פאה, במציאות הוא עם גלח. בכל מקרה פגשתי אותו, הוא היה בעניין." את המפגש הזה שובל זילביגר, בן 25, יזם אחרי שצמידים שהכין הגיעו מהיבואן, בכדי שגדי יעזור לו בקידום שלהם. הרעיון הוא צמיד שמבטא את הרצון לשינוי אשר הגה עם עוד שני חברים. הם מצאו דרך להביע את עצמם, במקום רק להתלונן שאין לגליזציה. זילביגר, וחבריו הבינו שכדי שיהיה באז מסביב ליוזמה, כדאי להם לכוון לכמות צמידים גדולה, מספר עם חמישה אפסים. בתוך כל השיחות סביב הנושא, הם הבינו עד כמה היד המכוונת נגד הלגליזציה לא קשורה לצדק או להגיון.

מרעיון לאמירה

הם הכינו את הקרקע, הרעיון שלהם לא נשמר בסוד והגיעו אליהם הצעות רבות הקשורות בכיתוב שיהיה על גבי הצמיד. "אמרנו שנעשה פוס," זילביגר מספר כיצד החליטו על הכיתוב, "כל ההצעות של כולם היו על הזין שלנו, עשינו מה שאנחנו חשבנו. בסוף יצא 'גוף שלך -החלטה שלך' עם ציור של שני עלי קאנביס משני הצדדים". ההצלחה של הרעיון שלו לא נמדדת ברווח כספי לדעתו, זילביגר הפסיד אלפי שקלים. ההצלחה נמדדת בקבלה מאנשים.

דף פייסבוק שמפרסם את הצמידים עלה לרשת והסביר את המטרה שלהם. "לא כל מי שעונד אותם הוא סטלן," זילביגר מדגיש, "אלא כל מי שעונד אותם בעד מאבק של העם". הוא היה בלחץ כשהדף פורסם. "הלייקים הם הקבלה שלך. בסופו של דבר זה יהיה מביך אם יהיו רק 40 לייקים."היום המספר קרוב ל-2,300.

IMG-20151126-WA0003

הצמדה לטווח ארוך

"דיברתי עם גדי בטלפון וישבנו בפלורנטין, הוא אמר שיחלק את הצמידים שנתתי לו בכנס של יאיר לפיד, יעשה לו קצת פדיחות. אמרנו שנהיה בקשר, תכלס הקשר איתו די התמוסס. אבל היה כיף ללכת בתל אביב, לראות שתי בנות עם צמידים ולשמוע שגדי נתן להן אותם."

זילביגר ניסה את ההפצה בעוד דרכים, כאשר התחיל את לימודיו באוניברסיטת בן גוריון בשנה שעברה, נתקל בבעיות כשביקש ממשרד הדיקן להקים דוכן בו יחלק או ימכור את הצמידים. לבסוף, לאחר משא ומתן ארוך, אישרו לו את ההקמה בתאריך מסוים. הוא צוחק: "כשהסתכלתי ביומן קלטתי שזה יוצא ביום השואה."

גם מחוץ לאוניברסיטה היו ניסיונות כושלים. בעלי קיוסקים התנגדו לשווק צמידים, למרות שרצו אחד לעצמם. "משמע – הם תומכים, אבל לא רוצים לתמוך בפומבי. בגלל זה אנחנו במצב חרבנה, כי אנחנו צבועים, בגלל זה לא קורה כלום עם הלגליזציה." זילביגר מאמין שמעשים בפועל, כמו עברה על החוק בגלוי יגררו לשינויו. צריך להבין שהחוק משרת את מי שמכפיפים אותו, הם אלו שלא רוצים את השינוי ויש לפעול נגדם בריש גלי.

דרום ירוק

עם המעבר שלו למכללת ספיר, עבר אליה גם הרעיון. משרד הדיקן לא דחה אותו והפנה אותו לאגודת הסטודנטים. שבנוסף לנכונות, הייתה מצידם גם עזרה פרקטית. אל הדוכן שלו הגיעו מרצים וסטודנטים. התעניינו גם ארבעה חברי כנסת שנכחו במכללה בגלל כנס שדרות. "אני מנסה רק לזרוק משפט אחד ולהביא את הצמיד ואת כרטיס הביקור, לא לחפור כמו כולם. מי שמכיר את העובדות והמחקרים לא צריך יותר מזה." גם ציפי לבני לא הייתה זקוקה ליותר כשנתן לה את הצמיד.

למחרת, המרצה בשיעור שזילביגר נכח בו היה פרופסור עמרי ידלין, נשיא המכללה. "הוא קיפל שרוולים ומה היה לו על היד? צמיד ירוק. זה טירוף!" לדעתו של זילביגר זה מראה כמה מכללת ספיר היא מקום פתוח שמקבל רעיונות, זה אפילו ריגש אותו. "האווירה במכללה מאוד נכונה, בריאה ופלורליסטית. אווירה שצריכה להיות בכל המדינה שלנו ולא קיימת.

בסופו של דבר הלגליזציה זה ענף אחד של עץ רקוב" היא על פיו, דרך ולא המטרה. המאבק מסמל משהו אחר, משהו שנתפס אצלו כהכתבה לא נכונה של המציאות ביד השלטון, כזו שקושרה באינטרסים. זילביגר מאמין שבעוד מספר שנים המצב יהיה יותר מדי שערורייתי כדי שיוכלו להמשיך למנוע מקאנביס להיות חוקי, הצעירים יהיו אלה שיכתיבו את המציאות. בינתיים, לדעתו, הצמידים יכולים לתפוס חזק גם בדרום כי "בדרום סטלנים מתים, כל פעם אני פוגש אנשים שאני לא מאמין שמעשנים ומגלה שכן."

10155989_227507887457949_413962235_n