סטודנטים במסלול כתיבה כותבים ביקורת תרבות

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הוקם ומופעל על ידי הסטודנטים בחוג לתרבות, יצירה והפקה במכללת ספיר

משהו קטן וטוב

היום כבר נמאס לתעשיית הקולנוע מהעולם. העולם, כלומר האדם העצל שמחכה שהסרט יגיע לוי.או.די או להורדה באיכות גבוהה מהאינטרנט. בתוך תעשייה זו יש שישה במאי קולנוע ישראלים שלקחו יוזמה והקימו מועדון קולנוע חדש בתל אביב שיחזיר עטרה ליושנה.

"מועדון הקולנוע בגדה השמאלית" החל לפעול ב-10.12.2016, במטרה להציג סרטים שלאו דווקא מקבלים הזדמנות להופיע על המסכים של בתי הקולנוע הגדולים. ייתכן וזאת בשל הגדרתם כניסיוניים, או בעקבות התנגדות לעמדה פוליטית שהם מציגים או בשל בעייתיות פוליטית עם ארץ המוצא שלהם. "אנחנו צמאים לראות את הסרטים האלה כמו שצריך, על מסך גדול, ולאפשרות לדבר עליהם ולחוות אותם", אומר הבמאי והתסריטאי תום שובל, מיוזמי הפרוייקט.

בסוף כל הקרנה מתקיים שיח בין הקהל לבמאי ישראלי, או במאי הסרט עצמו. "התקווה היא שאחרי ההקרנות והדיון, נמשיך לדבר ולחשוב על הסרטים יחד ולחוד", אומר שובל, "אנשים כבר לא יוצאים מאולם הקולנוע ומדברים על מה שהם ראו. הם יושבים לבד בבית עם הלפ-טופ שלהם". בדף הפייסבוק של הפרוייקט מצוין כי המועדון נולד מתוך הרצון "לחזור לחוויה של צפייה בקולנוע, בחברת אוהבי קולנוע אחרים, ואולי גם לקיים שיחה אודות הסרטים הנצפים".

השבוע הראשון לפרויקט נפתח עם כ-120 צופים וצופות. הסרט שהוקרן בערב ההשקה נקרא "זה לא סרט" של הבמאי האיראני, זוכה פסטיבל ברלין (2015), ג'פאר פנהי. בעקבות פועלו הקולנועי החתרני, נגזרו על פנהי שש שנות מאסר בכלא האיראני, ואיסור על השתתפות בכתיבה או הפקת סרטים למשך עשרים שנה. כמו כן נאסר עליו להתראיין לגורמי התקשורת באשר הם. בשבוע השני הוקרנו תשעה סרטים קומיים קצרים של הבמאי הבריטי ג'ון סמית', אבל נראה שהפעם האירוע הצליח פחות. האולם אמנם היה מלא באנשים בתחילת הערב, אך תוך שעה, חצי מהצופים היו בדרכם הביתה. בשלב מסוים, מנחה הדיון אמר "הצילו" נוכח העובדה שלא נשאלה אף שאלה תוצריו של סמית' או על סמית' עצמו. למרות זאת, יוזמי הפרויקט אופטימיים לגבי השבועות הבאים, נוכח התוכן המתוכנן להקרנה, שהוא חתרני יותר באופיו.

התכנית לחודש ינואר כבר יצאה לדרך. בצאת השבת הקרובה (14.1.17) בשעה 20:00 תוכלו לצפות בסרט "גבעת החופש" ("Hill of freedom") של הבמאי הדרום קוריאני הונג סאנג-סו. ובשבוע שלאחר מכן יוקרן "Much loved", של הבמאי נביל עיוש, המדבר על חיי הזנות במרוקו, ונאסר להקרנה בתחומיה.

טריילר של "גבעת החופש"

במאי הקולנוע שעומדים מאחורי הפרויקט הם תום שובל, נטעלי בראון, נדב לפיד, תאופיק אבו-ואיל, ארז פרי ואבי מוגרבי. המפגשים מתקיימים בכל מוצאי שבת, בשעה 20:00 ברחוב אחד העם 70, בתל אביב. הכניסה חופשית אך המבקרים יותר ממוזמנים לתרום ככל יכולתם בכניסה למקום, למען המשך קיום הפרוייקט. פרטים נוספים על הפרויקט והתכנים שיוצגו בו מעודכנים בעמוד הפייסבוק של המיזם: "מועדון קולנוע בגדה השמאלית Left Bank Cine Club."

עמוד הפייסבוק של מועדון הקולנוע בגדה השמאלית