סטודנטים במסלול כתיבה כותבים ביקורת תרבות

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הוקם ומופעל על ידי הסטודנטים בחוג לתרבות, יצירה והפקה במכללת ספיר

מעצבים מעבר לים

הצלחתם של מעצבי אופנה ישראלים בעולם נובעת משילוב של אקלים חם, אתניות מגוונת וחוצפה ישראלית. שילוב שמביא צורך עז בפריצת גבולות של מקום קטן ולחוץ אל מקום שאפשר לנשום בו. תנאים אלו יוצרים אופי מיוחד שמסקרן את שוק האופנה העולמי שעסוק תמיד בחיפוש אחר הדבר הבא. המעצבים הישראלים ניחנים בכמות לא מבוטלת של כישרון, עבודה קשה ואיכותית בתוספת ראייה לא שגרתית שמובילה אותם להצלחה מעבר לים. ישראל על המפה וזוהי רק ההתחלה.

על במת האופנה העולמית מתרחשת בשנים האחרונות תופעה מפליאה. החל משנות ה-80 ועד היום ניתן להבחין בנצנוץ של מעצבים ישראלים שאט אט התברגו בשוק האופנה הבינלאומי והוסיפו לו זוהר חדשני, מרענן ומתוחכם. אם בעבר היו אלה שמות בודדים, כיום התופעה תופסת תאוצה ומתקבלת בהתלהבות בקרב קהל הקונים ותעשיית האופנה העולמית כאחד.

מה שהתחיל בבחירה של ידוענים להופיע על השטיח האדום ההוליוודי, בתוכניות טלוויזיה אמריקאיות, במגזינים ותצוגות אופנה בינלאומיות כשהם לבושים בעיצוב ישראלי, המשיך ברכישת הקולקציות על ידי חנויות אופנה מובילות ובפתיחת חנויות מעצבים ישראלים ברחבי העולם. לכל ישראלי מצוי, מספיק רק להזכיר את שמם של הישראלים המצליחים בין מעצבי האופנה בעלי השם העולמי, כדי להרגיש את גאוות היחידה. אז מה בעצם גורם למעצבים ממדינה קטנה, חסרת קוד לבוש ומסורת אופנתית, להצליח בפסגת האופנה העולמית? החדשנות שקיימת בישראל הבאה לידי ביטוי ביצירתיות, חשיבה מקורית, השפעות אתניות וחוצפה – זה מה שעולם האופנה זקוק לו על מנת לרענן את הקיבעון האופנתי הקיים. כנראה שלנו יש את זה. סליחה, להם.

סקירה של חמישה מעצבים ישראליים מבטאת דרכים שונות להשתלב בשוק האופנה העולמי. יש את אלו שיצאו אל העולם עם מותג מבוסס ומצליח בישראל כמו גדעון אוברזון וקדם ששון, יש את אלו שבנו את המותג שלהם בחו"ל ובישראל הם כמעט ולא מוכרים כמו אלי טהרי ויגאל עזרואל ויש אחרים כמו אלבר אלבז, שהחל כמתלמד בבתי אופנה מובילים בניו יורק והיום הוא מנהל את בית האופנה "לנווין" הפריזאי.

גדעון אוברזון (69) נושא הדגל מאז ומתמיד. בשל מוצאו האיטלקי וההשפעות מלימודיו באיטליה, הוא הביא לישראל השמרנית של שנות ה-60 סגנון חדשני ונועז שסתר את המוסכמות של אותה התקופה. בעזרת שילובים אתניים, שימוש במעט בד והמון כישרון הוא קצר הצלחה בארץ שבמהרה גם התפשטה לעולם הגדול. בשנות ה-80 זכה לפרסום ברמה בינלאומית שהגיע ממקום לא צפוי; אוברזון ערך תצוגת אופנה בבוטיק בתל אביב, בקהל נכחה אשת נשיא חוף השנהב שהתרשמה מהתצוגה ופרסמה את שמו במגזיני האופנה הבינלאומיים. באותה שנה הוא כבר ניהל את מותג בגדי הים הישראלי הבינלאומי "גוטקס" של האחיות גוטליב. כיום הוא מעצב בגדי עילית לעשירים לצד בגדי ים במחירים שפויים בארץ ובעולם שעונים על צורך התעוזה והחדשנות.

ששון קדם (48) החל את דרכו בתחום האופנה כשלמד קורס תדמיתנות של משרד העבודה. עד מהרה השיק קולקציה שלמה ולאחר מכן פתח חנות ראשונה בארץ, כיום הוא משווק את עיצוביו ברחבי ארה"ב. קדם ידוע ביצירה ייחודית שמגיעה הישר מהבטן עם גזרות מפוסלות, א-סימטריות ועושר בבד. עיצוביו הם שילוב ישראלי, מזרחי ואסייתי. הוא מעצב לנשים ולגברים והוא אחראי על הלבוש של "הפרוייקט של עידן רייכל" בכל סיבוב ההופעות בארץ ובעולם. כמו רייכל, קדם ידוע ביצירה המשלבת אתניות, שפה ומוצא מגוונים שמביאים אמת כנה וחופשית ליצירה ישראלית. הסוד שלו להצלחה בארץ ובעולם הוא הצהרתו האופנתית המבוססת על בדים טבעיים אותם הוא מפסל כך שישמרו על הרווח בין הבגד לגוף. בניגוד לזרם הסוגד לגזרות מחויטות החונטות את האישה ומונעות ממנה חופש, יצירתו מתבטאת במקוריות נטולת טרנדים.

אלי טהרי (54) מעצב מוכשר שהצלחתו בעולם האופנה היא כסיפור סינדרלה. הילד שגדל בקבוצת שילר ובילה חלק ניכר מילדותו בהפרדה בין בנים לבנות – דבר שעורר בו צורך להבין מה נשים רוצות ולממש את חלומותיהן. הוא נסע לאחר שירותו הצבאי לארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות עם 100 דולר בלבד והחל לעסוק בעבודות זוטרות בחשמלאות ובחנויות בגדים. אז הבין את תשוקתו לאופנה ומימש אותה להצלחה כבירה. כיום, טהרי מנהל אימפריית אופנה הנושאת את שמו והוקמה לפני כ-30 שנה בארה"ב וברחבי העולם. ידועניות כמו הילארי קלינטון, ביונסה ואנג'לינה ג'ולי לא מוותרות על השמלות שלו ובשבוע האופנה בניו יורק עיצוביו הוצגו לצד גוצ'י ופראדה. בארץ הוא עוד לא פתח חנות, אנחנו מחכים.

http://www.youtube.com/watch?v=6Ke6zB3p6WY

יגאל עזרואל (38) הצעיר בחבורת המצליחים. הגיע מאשדוד, מעולם לא למד עיצוב אופנה אך ניחן בכישרון טבעי. לאחר שירותו הצבאי נסע לארה"ב והחל לעצב במיאמי. בשנת 2000 חל מפנה חשוב בקריירה שלו כשהציג תצוגת אופנה ראשונה בפארק במנהטן, ניו יורק. בעזרת קשרים, חוצפה, הרבה מזל ועבודה קשה, הצליח לטפס אל פסגת האופנה העולמית. עיצוביו מתהדרים בניקיון ושקיפות. בשנת 2007 היה לישראלי הראשון שברשותו בית אופנה בינלאומי הנושא את שמו. גם לו, כמו לאחרים, לקוחות קבועות וביניהן ידועניות רבות. בנוסף, עיצוביו המרשימים זכו להופיע בתוכניות טלוויזיה מצליחות שמסמנות את מה שחם בעולם האופנה; "סקס והעיר הגדולה" ו"אחת שיודעת".

http://www.youtube.com/watch?v=i162MktXx_I

אלבר אלבז (51) לאחר שירותו הצבאי החל ללמוד בבית הספר לעיצוב "שנקר", לאחר מכן ניסה את מזלו בניו יורק שם התמחה במשך שבע שנים אצל מעצב האופנה האמריקאי ג'פרי בין. בניו יורק למד אלבז לזהות זרמים חדשים באופנה, לבחור בדים איכותיים ולעצבם בצורה הטובה והנכונה ביותר. לאלבז רשימה מכובדת של מעצבי על שאיתם עבד. ביניהם בית האופנה הצרפתי "ג'י לה רוש", "איב סאן לורן" ובית האופנה האיטלקי "קריזיה".

אלבז הוא המנהל האומנותי של בית האופנה "לנווין" בפריז שנחשב לאחד מבתי האופנה העילית הוותיקים והמוכרים בעולם. בשנת 2001 עיצוביו של ב"לנווין", שהתהדרו בנשיות וקלילות מחמיאה, התחבבו בן רגע על עיתונאי האופנה המובילים בעולם, מכאן הדרך להצלחה בינלאומית הייתה קצרה. בשנת 2005 זכה בפרס האופנאי של השנה בארה"ב ובשנת 2007 הכתיר אותו המגזין "טיים" לאחד ממאה האנשים המשפיעים בעולם בתחום האופנה. עוד באותה השנה הוענק לו תואר הכבוד מהלגיון הצרפתי. כיום, אלבז נחשב לאחד ממעצבי העילית המצליחים בעולם. את הבגדים שהוא יוצר לובשות נשים רבות ולא מעט ידועניות שבוחרות להשקיע בהם את מיטב כספן.