סטודנטים במסלול כתיבה כותבים ביקורת תרבות

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הוקם ומופעל על ידי הסטודנטים בחוג לתרבות, יצירה והפקה במכללת ספיר

סכנות באינסטוש? ההמלצות של אושיות רשת לא תמיד מצטלמות טוב

בחורה מצטלמת עם מוצרים. מתוך: Unsplash
תיעוד לאינסטוש. מתוך: Unsplash

גלילת תמונות באינסטגרם הפכה להיות תנועה שבשגרה. האצבע יורדת ועולה אוטומטית על המסך והעיניים מסתכלות ברפרוף על כל תמונה וסטורי. לפעמים נראה בחורה בביקיני על חוף הים בפוזה מחמיאה, ולפעמים נראה צילום מגרה של מנה במסעדה. אבל עם הזמן נראה יותר ויותר אושיות רשת שמעלות תמונות שלהן אך לא לבד, עם מוצר חדש שהן חייבות לשתף אותנו בכמה שהוא מושלם. אם זה קרם חדש שמעלים צלוליטיס, או משחת שיניים מלבינה במיוחד. והכל מתוך רצון לעזור ולהמליץ על מוצרים מיוחדים וממומלצים. האומנם?

עוד ועוד אושיות רשת ברשתות החברתיות בעלות העוקבים הרבים, משתפות במוצרים שהתנסו בהם לאחרונה. בין אם זה בפינה יומית כל בוקר מול המראה, בהן הן מראות מה היא שיגרת הטיפוח שלהן עם מוצרים מחברות מסוימות, או כשהן מצלמות סקירת בגדים חדשים שהגיעו אליהן מחברות שונות. כל פוסט/ סטורי כזה מסתכם באמירה די דומה. המסקרה שדיברה עליה לפני כמה סטורי בשגרת הטיפוח? עכשיו במבצע ויש להן קוד קופון להנחה. שיתופי הפעולה בין חברות גדולות וקטנות תופסות חלק גדול ברשתות החברתיות ובכל זאת, קשה לא לקנות כשרואים תוצאה כזאת מדהימה על אותה אושיה, לא?

 

חני ריץ', בת 23, אושיית רשת, מפיקת אופנה ובעלת חברת "מטפחת בעלמא" עם 10,600 עוקבים באינסטגרם, משתפת איך שיתופי פעולה מתרחשים מהצד של אושיית רשת.

מה זה בעצם אומר שיתופי פעולה בין חברות לבין אושיות רשת?

"שיתוף פעולה בעצם נועד להגדיל חשיפה. השאלה היא, למי רוצים להגדיל את החשיפה? לפעמים אושיית רשת מתחילה עושה שיתוף פעולה עם חברה כי היא רוצה שיכירו אותה. גם אושיית רשת רגילה רוצה חשיפה, תמיד כולן ירצו חשיפה. חברה גדולה שרוצה להציע לך את זה, אומרת "בואי נעשה שיתוף פעולה, את תעשי בשבילי משהו, ואני אעשה בשבילך משהו". כשחברה רוצה לשלוח לאושיית רשת מוצר, היא בעצם רוצה להציג את המוצר לקהל העוקבים של אותה אושיה. מעבר למוצר גם משלמים לה בשביל שהיא תחשוף את המוצר. כמובן שכל אושיה מחליטה בעצמה מה בא לה לשתף ומה לא. ברור שכסף זה כסף, אבל אין מה לעשות. בסוף את יוצרת לעצמך איזושהי תדמית ואמינות מול העוקבות שלך. העולם הזה מאוד מבלבל וקשה. כשמציעים לך משהו את תמיד תרצי לקחת כי זה כסף או מוצרים שכיף לקבל אותם. אבל הרבה פעמים זה לא קשור לתחום שלך ואת לא יכולה להמליץ על משהו שזה לא את ואת לא מבינה בו. אני למשל לא יכולה להמליץ על איפור, אבל אני יכולה לחשוף איפור, שזה שונה. לפעמים יש המלצות אישיות שלי ולפעמים חשיפה של מוצר שאני רק מביאה אותו למודעות."

אושית רשת מפרסמת מוצרים. מתוך דף האינסטגרם של חני ריץ' @hanimenkin_rich
המלצה או חשיפה? מתוך דף האינסטגרם של חני ריץ' @hanimenkin_rich

מה מצופה ממך מבחינת החברה שאיתה את משתפת פעולה, ומה יוצא לך מזה?

"החברה מצפה ממני לחשיפת מוצר מסוים. מה שיוצא לי מזה משתנה. לפעמים יוצא לי מזה כסף, לפעמים עוקבים, חשיפה."

בתור אושיית רשת בעלת עוקבים רבים המסתכלים על כל פרט שאת משתפת, חשוב לך לעשות שיתופי פעולה עם חברות שאת מכירה ואוהבת את המוצרים שלהם?

"כן, חד משמעית. אני מסננת הרבה מוצרים. בסופו של דבר זה הפרופיל שלי ושיתוף פעולה לפעמים יכול להרוס את התדמית שלי. בסוף אני "מובילת דעת קהל", אלוהים יודע איזה קהל אני מובילה את הדעה שלו (צוחקת), אבל חשוב לי להיות כנה ואמיתית ולהמליץ על דברים שאני באמת מאמינה בהם."

עוקבים שלך משתפים אותך ברכישות שעשו בהמלצתך ומספרים לך את דעתם על המוצר?

"כמו שאמרתי, יש הבדל בין המלצה לבין חשיפה של מוצר. העוקבות משתפות אותי לפעמים, לא תמיד בכלל."

אושית רשת מפרסמת מוצר. מתוך דף האינסטגרם של חני ריץ' @hanimenkin_rich
פרסומת למוצר. מתוך דף האינסטגרם של חני ריץ' @hanimenkin_rich

כביכול שני הצדדים מרוויחים, האושיה שמפרסמת את המוצר ומקבלת על כך כסף, מוצרים או חשיפה, והעוקבים שמקבלים קופונים על מוצרים ממומלצים. אך אי אפשר להתעלם מכך שיש גם כאלה שנפגעים מהעסק הזה.

 

הילה (שם בדוי), בת 25 מהמרכז, נפגעה מרכישת מוצר לפנים שהומלץ מאושיית רשת באינסטגרם:

"בפעם הראשונה שהשתמשתי, ראיתי שיש לי קצת אדמומיות ועוקצניות בפנים. ממש כתמים כאלה. אמרתי לעצמי שאולי העור צריך להתרגל. השתמשתי בזה עוד פעמיים וזה רק החמיר. ברור לי שמוצרים באופן כללי מתאימים לכל אחת בצורה אחרת. זה אינדיווידואלי. אבל כשמדובר במוצר שיש בו איזו מרכיב מסוים שאולי לא מתאים לכל אחת, אני חושבת שמין הראוי שאושיית רשת שמפרסמת אותו תגיד שכדאי לעשות בדיקה של המוצר על העור. לי זה ממש עשה נזק שאומנם עבר, אבל מדובר גם בנזק כספי על מוצרים שאין לי בהם שימוש יותר."

שלחת הודעה לאותה אושיית רשת בנושא? אמרת לה את הנזק שנגרם לך?

"לא, לא חשבתי שזה יעזור. אני גם לא יכולה לומר בוודאות שהיא לא ציינה באיזשהו שלב בכל הפעמים שפרסמה את העניין שאולי זה לא מתאים לכל אחת, ואני אולי פספסתי את זה. אבל היום בדיעבד חבל שלא אמרתי לה."

בחורה מכסה את הפנים. מתוך: Unsplash
כאב מיותר. מתוך: Unsplash

כדי לחקור את הנושא לעומק ולהבין את ההשלכות היכולות להיגרם מרכישת מוצרים ללא התאמה מראש ללקוח, פניתי ל ד"ר יחיעם פישר, רופא ילדים ממודיעין- מכבים- רעות. ושאלתי את דעתו בנושא:

האם נתקלת במקרים בהם הגיעו מטופלים עם חולי/פציעות לאחר שהשתמשו במוצר כלשהו שהומלצו על ידי אושיות רשת/ מפורסמים?

"קרה למשל שהגיעו מטופלים בגלל מדבקות קעקועים שקנו מהאינטרנט וגרמו לכוויות בעור. בעצם חיקויים של מדבקות ששמים בהם חומרים שמשאירים כוויה. היו עוד תגובות אלרגיות ממוצרי איפור מפוקפקים או קרמים מסוימים."

כמה התופעה הזאת נפוצה?

"תופעה נפוצה מאוד זה לא. זה קורה, אבל לא הייתי אומר שזו תופעה מאוד נפוצה. אני לא חושב שמי שמפרסם את מוצרים מעוניין לגרום לנזק לקונה. העיקר בנושא הזה הוא שבסופו של דבר אנשים קונים מהמלצות ובסוף זה נשאר במגירה. לא משתמשים הרבה בכל המותגים האלה ובעיקר מוציאים המון כסף על שטויות."

האם יש לך מסר לאנשים שרוכשים מוצרים מומלצים באינטרנט?

"ההמלצה שלי היא שכל אחד שיש לו בעיה, שיפנה לרופא. יש קרמים טובים גם בסל התרופות. אבל אם מישהו כבר קנה וזה לא היה לו טוב, הוא אכל אותה. בשביל משחה הוא לא ילך לתבוע כי לך תוכיח שהנזק באמת מזה. הרבה קונים מוצרים וסתם כי פרסמו להם בצורה אגרסיבית מכל עבר והוא לא צריך את זה בכלל. זה מושך אנשים, זה טבע האדם להיות סקרן ולרצות עוד."

השינוי צריך לבוא מהלקוח או מהמפרסמים?

"הלקוח צריך להיות לקוח חכם ולא לקוח שבוי. לקוח לא יכול להאשים אחר כך על דברים שהוא החליט לרכוש. הבן אדם צריך להיות אחראי על עצמו ועל ההשלכות שיהיו לכך. כמובן שאם נעשה נזק רב אז לעשות עם זה משהו, אבל גם לקחת אחריות."

 

אפשר להבין שהדעות חלוקות. יש את מי שטוען שהלקוח צריך לקחת אחריות על הרכישות שהוא מבצע ולשאת בתוצאות, ויש את אלה המביעים דעה נחרצת כי עם פרסום אגרסיבי ברשתות החברתיות, יש צורך להגיד כי המוצר לא חייב להתאים לכל אחת, כדי למנוע בעיות. אך כשזה מגיע למצב כמו שריץ', אושיית הרשת, שיתפה כי יש הבדל בין המלצה לחשיפה של מוצר, לפעמים העוקב/ לקוח לא מבין את ההבדלים בניהם. אם אותה אושיה מפרסמת את המוצר בעמוד האינסטגרם שלה, שמה לב לזמנים בהם היא ממליצה ומתי מדובר בחשיפה? וגם אם מדובר בהמלצה, האם אותה אושיה עומדת מאחורי ההמלצה בזכות מניעים כספיים או לא? ועד כמה הן מודעות לסכנות האורבות לאותן עוקבות שיכולות לקנות מוצר בהמלצתן ולחוות נזק בעקבות זאת? אי אפשר באמת לדעת. אבל הלקוח/ עוקב יכול להסיק שלפני ביצוע התשלום, כדאי לחשוב פעמיים.