סטודנטים במסלול כתיבה כותבים ביקורת תרבות

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הוקם ומופעל על ידי הסטודנטים בחוג לתרבות, יצירה והפקה במכללת ספיר

מעיוורון להתעוררות: זה לא סוף העולם

כתבה ראשונה בסדרה

עיצוב: יגאל מלמד

 

 

2012 היא שנה שמעלה המון שאלות: האם באמת יגיע סוף העולם? כיצד הוא ייראה? האם באמת לאחריו האנושות תמשיך להתקיים? המקור לכל התחושות האפוקליפטיות הוא לוח שנה של שבט המאיה, שמציין תאריך מדויק וגם שעה מדויקת. מקורו של הלוח הזה הוא עוד לפני גילויה של אמריקה, והוא מהווה שיטת ספירה של ימים על פני מחזורים. אבל הכי חשוב: הלוח מסתיים ביום הקצר ביותר של שנת 2012, ה-21 לדצמבר, בשעה 11:11.

לבני המאיה הייתה "אובססיה" לזמן. כמו תרבויות רבות, הם הרבו להתבונן בשמיים מפני שהאמינו בהשפעה הגדולה של כוכבים על החיים שלהם על פני כדור הארץ. היו להם לא מעט לוחות ספירה, ולא מעט שיטות לחלק בעזרתם את הימים. במהלך הזמן התברר כמה הלוחות הללו היו מדויקים, וזאת בהשוואה ללוחות שנה של תרבויות אחרות כמו לוח השנה הלועזי, בו יש שנה מעוברת מדי ארבע שנים, שבאה לפצות על חוסר דיוק.

כל סוף הוא התחלה חדשה

אותו לוח שנה שנגמר ב-2012 נקרא "הספירה הארוכה", הוא מתחיל ב-11 באוגוסט, 3114 לפנה"ס. הוא מורכב מכמה מחזורים: המחזור הראשון מכיל 20 ימים והוא נקרא Winal, המחזור השני מורכב מ-18 Winal והוא נקרא Tun; המחזור השלישי מורכב מעשריםTun והוא נקרא Kutan  עשרים KaTun מרכיבים BaKTun אחד, ושלוש עשרה BaKTun מרכיבים את "הספירה הארוכה". כיום אנחנו ב-BaKTun האחרון, והתרבות המערבית הכניסה לנו למוח שזה סוף העולם.

מבחינתם של המאיה זה בכלל לא אומר סוף עולם, אלא התחלה של מחזור חדש: לוח הספירה של המאיה הוא לא של זמן, אלא של אירועים שקורים על רצף זמן ומובילים להתפתחות המודעות האנושית. בסרטון, למשל, ניתן לראות את הפירמידה המפורסמת של בני המאיה, כשהבסיס הוא החלק הרחב והגדול ביותר, והוא מציין את השלב הראשון בהתפתחות האנושית.

שינוי התודעה כבר כאן

עם השנים ההתפתחות האבולוציונית של האדם עוברת האצה וזאת עובדה. מציורי המערות ועד לכתב עברו שנים ארוכות, אבל מהכתב עד להמצאת הדפוס עברו פחות שנים, ומהמצאת הדפוס שהפכה אותנו לכפר הגלובלי עד לפיתוחה של רשת האינטרנט עברו אפילו פחות שנים. כל התפתחות כזו משפיעה גם על התודעה האנושית. אבל אולי בכלל ההתפתחות האחרונה היא "העם דורש צדק חברתי", ולא רק בישראל, גם במדינות ערב וגם במדינות המערב. עכשיו רק נותר לראות איך זה יתפתח עד דצמבר 2012.

נוסטרדמוס, שחי במאה ה-16, הוציא לאור כמה ספרים שמכילים נבואות לעתיד הרחוק. אחת מהן אומרת שבין 2003 ל-2022 יתחוללו שינויים במובנים גאוגרפיים ואקלימיים ותתחיל מלחמת העולם השלישית שאחריה יגיע "השלום הגדול". מצד אחד, הנבואות שלו כתובות כשירה מעורפלת ולכן קשה להסתמך על מה שהוא כותב. מצד שני, חלק מהנבואות שלו מתארות את עליית נפוליאון, מלחמת האזרחים בארה"ב, עלייתו ונפילתו של היטלר ועוד לא מעט נבואות שעל אף שהן מעורפלות, הן מתאימות כמו כפפה לתקופה ולאישים.

כל תרבות והנבואות שלה

תרבות המערב שלנו המשיכה ודחפה את רעיון "סוף העולם", בזה שהיא "הוכיחה" שכמעט לכל תרבות יש נבואה, חיזוי או סיפור הקשור לתקופה הזו של בני האדם. הקשר של התרבות היהודית תואם יותר את הרצון להשליך את סוף העולם ולקשר אותו למשהו שאנו לא בטוחים בקשר אליו. אם נוסטרדמוס מדבר על מלחמת עולם שלישית, הייתכן שהכוונה היא למלחמת גוג ומגוג שמופיעה בספר יחזקאל?
"וְהָיָה בַּיּוֹם הַהוּא בְּיוֹם בּוֹא גוֹג עַל-אַדְמַת יִשְׂרָאֵל, נְאֻם אֲדֹנָי יְהוִה, תַּעֲלֶה חֲמָתִי בְּאַפִּי. וּבְקִנְאָתִי, בְאֵשׁ-עֶבְרָתִי דִּבַּרְתִּי, אִם-לֹא בַּיּוֹם הַהוּא יִהְיֶה רַעַשׁ גָּדוֹל עַל אַדְמַת יִשְׂרָאֵל. וְרָעֲשׁוּ מִפָּנַי דְּגֵי הַיָּם וְעוֹף הַשָּׁמַיִם וְחַיַּת הַשָּׂדֶה וְכָל-הָרֶמֶשׂ הָרֹמֵשׂ עַל-הָאֲדָמָה וְכֹל הָאָדָם אֲשֶׁר עַל-פְּנֵי הָאֲדָמָה, וְנֶהֶרְסוּ הֶהָרִים וְנָפְלוּ הַמַּדְרֵגוֹת, וְכָל-חוֹמָה לָאָרֶץ תִּפּוֹל" (פרק ל"ח, פסוקים י"ח-כ).

נבואה זו אומנם מופיעה לראשונה בספר יחזקאל, אבל ניתן לראות תיאורים שלה על ידי נביאים נוספים, כך שקשה פשוט להתעלם ממלחמה זו. בנוסף, היא גם תואמת את התקופה שלנו. נאמר על אותה מלחמה כי היא תתרחש כשבני ישראל חוזרים לשבת בארץ, זוהי תהיה מלחמה בין עמים רבים והמלחמה תהיה קשורה בירושלים ובשליטה בה.

היטהרות כבר עברתם?

בכל מקרה, גם הנבואות מהברית החדשה מדברות על מלחמה אפוקליפטית שנקראת "ארמגדון" ותתרחש על הר מגידו ובאופן הולם לברית החדשה – גם כאן יהיה את דמות ה-AntiChrist שתהיה הרוע בהתגלמותו ואת דמות המשיח שתביא לישועה. נבואה של שבט ההופי האינדיאני תואמת את התחזית של המאיה על התחדשות. הם טוענים כי ישנם שבעה עולמות ואנחנו נמצאים בעולם הרביעי. כדי לעבור לעולם הבא שהוא בעצם רק מחזור, אנו צריכים לעבור היטהרות. לסינים יש את האי-צ'ינג, זהו ספר תמורות המשמש לחיזוי ולקבלת החלטות. הפילוסוף טרנס מקנה חקר את האי-צ'ינג ופיתח תוכנה שתבדוק תחזיות שונות מהספר, מה שהוא גילה זה גרף שמסתיים בשנת 2012.

הנבואות השונות שמתארות שינוי, בין אם הוא מכוון לשנה ספציפית ובין אם הוא מכוון לתקופה ספציפית. כל נבואה לוקחת אותנו למקום שונה: גלגול מחזורי, התפתחות תודעתית, היטהרות, מלחמת עולם שלישית וסוף העולם. נבואות כאמור אינן מדע מדויק, אבל זה לא סוף העולם.