לא מזמן הוציא מאור כהן את האלבום החדש שלו "החופש הגדול". באלבום זה מנסה כהן לרענן את אוזנם של המאזינים מבחינה טקסטואלית, אבל מה עם המוזיקליות של האלבום? האם הוא עושה שינויים מרחיקי לכת כמו הקולגות שלו בתעשיית המוזיקה? חלק נרחב מהאלבום מורכב ממוזיקת פופ ושירי אירוויזיון של שנות ה-70 ו-80. השנים האלו חלפו מזמן. אם כהן רוצה להיות מיושן אז הוא הצליח ובגדול, אבל אני לא יודע אם מגיעות לו על כך מחיאות כפיים.
עם ריח של פעם
קיימות הרבה להקות שעושות חידושים שמרעננים את האוזן: כנסיית השכל, הדג נחש ואפילו אביב גפן. אבל בניגוד להן, העיבוד המוזיקלי באלבומו של כהן הוא מיושן וחסר טעם לחלוטין. הסאונד הנשמע ברוב האלבום הוא תופים וצלילים המזכירים להקות וזמרים ותיקים כמו חבורת "לול", ואלבומו של שלמה ארצי "חום יולי אוגוסט". המלודיה של השיר "דרמה", מזכירה מאוד את זו של "שיר אחרי המלחמה", המופיע באלבום "יסמין" (1972) של חבורת "לול". גם ב"חוזר אל החיים" קיימת נימה דומה: הצלילים בשיר מזכירים את השיר " נרקוד נשכח" של שלמה ארצי, שנכתב ב-1986. ההרגשה היא שהוא מגלה מחדש את האורגנית ואת הסינתיסייזר.
דוגמא נוספת היא עטיפת האלבום. הצבעים הישנים לא הולמים ואינם שייכים לתקופה שבה אנחנו חיים. זה נראה כאילו הוא הלך אחורה, בזמן שהוא צילם את הבן שלו. סך הכל, לא ברור למה כהן יצר אלבום שרובו נשמע מיושן וחוזר אל העבר. האלבום מרגיש לא עכשווי, והוא לא מתחשב בקהל המעריצים שלו.
מי אתה מאור כהן?
אם כהן היה עושה אלבום יוצא דופן, ומכריז שהוא רוצה לעשות מחווה לשנות ה-80 או ה-70, ייתכן שהאלבום היה מתקבל טוב יותר. אבל מכיוון שאין לו אג'נדה מסוימת באלבום, זה נראה חובבני ולא מקצועי. וחבל, כי זה כמו לשפוך כסף על משהו שאפשר לשמוע אותו בחינם אצל כל מי שתקופת נעוריו היו שנות השמונים.
אי אפשר לדעת למה רצה כהן לעשות את האלבום הזה ומה פשרו, אבל אפשר להגיד שהאלבום תולה אותו באוויר. אז נכון שהוא היה בלהקת זקני צפת ועשה כמה שירים ואלבומי מחווה לשארל בודלר בשם "פרחי הרע", אך כל זה לא הופך אותו לזמר או למוזיקאי. כהן עושה דווקא יותר רושם של כלבויניק, אחד שלכאורה טוב בהכל, אבל לא טוב בעצם בשום דבר מיוחד, אז בינתיים הוא בעיקר עושה בידור להמונים.
דרך ללא דרך
לפי דעתי, כהן צריך למצוא לו נישה מרכזית אחת , ולהתמקצע בה הכי טוב שאפשר. הוא עשה את זה "בארץ נהדרת", ובסדרה "מסודרים". לראות אותו משתף פעולה עם אייל קיציס, טל פרידמן, ואחרים, נותן תחושה שהוא שייך לבמת הבידור הארצית והמרכזית. מאור כהן – כדאי שתמצא נישה אחת, אחרת היא לא תמצא אותך.
*תמונה ראשית באדיבות האתר patiphon.co.il