סטודנטים במסלול כתיבה כותבים ביקורת תרבות

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הוקם ומופעל על ידי הסטודנטים בחוג לתרבות, יצירה והפקה במכללת ספיר

מה-קורו-נה-קרה: המוזיקאי מאנו דיבאנגו הלך לעולמו

 

מוזיקאי עומד על במה בהופעה
מאנו דיבאנגו. שגריר המוזיקה האפריקאית באירופה. מתוך עמוד הפייסבוק הרשמי. "Manu Dibango – Officiel"

המוזיקאי הקמרוני מאנו דיבאנגו נפטר אתמול (24.3) בגיל 86 ממחלת הקורונה והוא המוזיקאי הנודע הראשון שמאבד את חייו בשל הנגיף. דיבאנגו היווה השראה לגדולי המוזיקאים בפופ העולמי, ולקח חלק מרכזי בהפיכתה של התרבות האפריקאית והמוזיקה בפרט לתופעה קוסמופוליטית.

יצירתו המוזיקלית של דיבאנגו מגוונת מבחינה סגנונית ונעה בין ג'אז, לאטין, פאנק, דיסקו, אפרוביט, מוזיקת היי לייף, האוס ועוד. דיבאנגו אינו נשאר מחוייב לשום הגדרה ובכל עשור שילב השפעות מוזיקליות מהסגנונות הפופולריים של התקופה. בנוסף לשורה ארוכה של אלבומי סולו, דיבאנגו שיתף פעולה עם מוזיקאים מהשורה הראשונה כמו פלה קוטי, הרבי הנקוק, דון צ'רי ועוד.

השנה היא 1972. מאנו דיבאנגו נכנס להקליט בפריז עיר מגוריו את אלבומו החמישי 'Soul Makossa', אלבום שנחשב עד היום לפסגת יצירתו. שיר הנושא שנקרא באותו שם מתחיל בשורה "Mama ko mama Sa maka makoosa". שירתו החזרתית של דיבאנגו נצמדת לתפקיד ההיי האט שדגשיו מחלקים את השורה לשלושה חלקים המייצרים מאין ריף ווקאלי פסיכואקטיבי. מטרתו כמו כל ריף: לחדור אל עומקי התודעה של המאזין ולגרות אותה באמצעות תמריצים קצרים וחדים ולהפיל כל חומה רגשית.

היווה השראה לאומני הפופ הגדולים. YouTube. Soul Makossa

ריפים נחרתים אי שם בנבחי הזיכרון והעלאתם אל מעלה התודעה מתרחשת בשתי צורות עיקריות: או שזה קורה ברגע, או שמתרחשת מאין מנטרה מקומפרסת שתחילתה בתדרים מעומעמים המתבהרים בהדרגתיות. על אף שהוא כתוב בשפת ה'דואלה' – שפת האם של דיבאנגו – הריף תפס לא מעט אמני פופ ודאג להזיז בליינים החל משנות השמונים המוקדמות ועד לשנות ה-2000 המאוחרות.

מייקל ג'קסון באלבומו 'Thriller', היה הראשון לזהות את כוח המשיכה שקיים בריף. ג'קסון סיים את הקטע הפותח של האלבום – 'Wanna Be Startin' Somethin', באמצעות זמרות ליווי שחזרו על השורה בלופ (4:41). ריבוי הקולות העצים את כוח המשיכה והדגיש את קצביותו כאשר הוא מלווה כמעט לבדו את השיר לסיומו. דיבאנגו לא אישר לג'קסון להשתמש בשורה ותבע אותו בבית המשפט, כמו גם את ריהאנה ב-2009 לאחר שסימפלה את הביצוע של ג'קסון לשורה ב- 'Don't Stop The Music', אולי השימוש המפורסם ביותר כיום (לפי הקביעות המשפטיות במקרה הספציפי הזה, המסמפל ממסומפל אכן נמצא פטור). מנטרת הזיכרון המקומפרסת שהזכרתי קודם, מודגמת אצל ריהאנה בדיוק מוזיקלי מופתי. אמנים נוספים שעשו שימוש דומה הם הרכב ההיפ הופ " A Tribe Called Quest" בקטע 'Rhythm' מ-1990 וויל סמית' בקטע ' Gettin' Jiggy Wit It' מ-1997.

ריהאנה משתמשת בשידרוג של מייקל ג'קסון. YouTube. Don't Stop The Music

השימוש הפופי אינו מפתיע ובטח לא ההתאמה למוזיקה רקידה. נגינתו של דיבאנגו אינה חסידה של הסאונד הצנוע או המלוכלך של השוליים המוזיקליים. גם כאשר ניגן מוזיקה קמרונית מסורתית, וגם באלבומי פאנק ודיסקו הקפיד על מעטפת סאונד נקייה וחזקה, כזאת שהעניקה לנגינתו בסקסופון אופי נוצץ, אולי אפילו קיטשי, אך תמיד עם גרוב. הקצב, כמו שאמר ג'יימס בראון, באחריותם של כל חברי ההרכב ללא יוצא מן הכלל. בין אם בשירה, בכלי נשיפה, בויברופון או בגיטרה – כולם לקחו אצל דיבאנגו חלק ביחידה הקצבית, אפילו באלבומיו הרגועים והעניקו ליצירתו את הדרייב המבוקש. "דיג'יי, תעשה שיתנגן". ובקשה אחרונה מפי דוברי האנגלית המעוברתת, "פליז דונט סטופ דה מיוזיק".

לכבוד הזמן האבוד, הנה רשימת אלבומים מומלצת:

'Soul Makossa'

'African Woodoo'

'Home Made'

'Afrovision'

'Afro Soul Machine'